Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Шапошникова Юлія Геннадіївна. Психологічні особливості рефлексивних компонентів у професійному становленні практичного психолога. : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2008.



Анотація до роботи:

Шапошникова Ю.Г. Психологічні особливості рефлексивних компонентів у професійному становленні практичного психолога. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. – Київ, 2008.

Дисертація присвячена вивченню психологічних особливостей рефлексивних компонентів у професійному становленні практичного психолога. В ній з’ясовано місце та характер значущих рефлексивних компонентів у професійному становленні майбутніх практичних психологів. Досліджено особливості та специфіку розгортання особистісної рефлексії та рефлексії фахової діяльності студентів-психологів за роки фахової підготовки. Виявлено, що ефективним шляхом розвитку рефлексивної сфери студентів-психологів є впровадження у навчальний процес тренінгової програми розвитку професійної рефлексії, побудованої за принципами інтегрованого соціально-психологічного тренінгу, за умови організації навчальної діяльності на засадах суб’єкт-суб’єктної взаємодії з викладачами, високого рівня проблемності, інтегративності та адекватного відображення суттєвих характеристик професійного середовища.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення проблеми психологічної особливості рефлексивних компонентів у професійному становленні практичного психолога, ще підтверджує висунуту гіпотезу, а саме:

1. Теоретичний аналіз проблематики професіоналізації особистості свідчить, що професійне становлення є однією з форм особистісного розвитку, багатоплановим і складно детермінованим процесом зі своєю специфічною структурою та динамікою розвитку, у ході якого особистість стає суб’єктом професійної діяльності та життя в цілому. Провідним внутрішнім фактором цього процесу виступає рефлексія. Найбільш істотними рефлексивними компонентами у професійному становленні практичних психологів є особистісна рефлексія та рефлексія фахової діяльності.

2. Підтверджено, що на вузівському етапі професійного становлення поглиблюється особистісна рефлексія студентів-психологів та розвивається рефлексія фахової діяльності, однак при традиційній системі професійної підготовки ці процеси часто носять недостатній та внутрішньо суперечливий характер. Зв’язки між характером особистісної рефлексії та рівнем рефлексії професійної діяльності свідчать, що вони характеризують різні психологічні феномени: особи, які адекватно рефлексують змісти та засади фахової діяльності, не завжди відзначаються адекватною особистісною рефлексією, і навпаки.

3. Виявлено, що до значущих у зазначеному контексті особливостей особистісної рефлексії студентів-психологів та її розгортання за роки професійної підготовки відносяться:

когнітивна спрощеність образу Я, недостатній рівень соціально-професійної ідентифікації, внутрішня суперечливість та неузгодженість між собою окремих модальностей образу Я, домінування серед самопрезентацій зовнішньо-атрибутивних суджень, нерідко з негативним емоційним відтінком, притаманні більшості першокурсників та значній частині випускників;

поєднання у загальній структурі самоставлення найвищих значень показників за шкалами «самовпевненість», «самоцінність» і «самоприйняття» з найнижчими за шкалами «самоприхильність» та «відкритість», при цьому статистично достовірні зміни за роки професійної підготовки виявлені лише за шкалами «віддзеркалене самоставлення» та «самозвинувачення»;

дисгармонійний характер самоставлення значної частини студентів: низька рефлексія свого Я поєднується з вираженим прагненням давати соціально-бажані відповіді при загальній тенденції до високої оцінки багатства свого внутрішнього світу, а зростання рівня самопізнання, розвиток інтернальності локусу контролю – зі схильністю до збереження образу Я, що у більшості випадків виступає як специфічний захисний механізм.

4. При певних позитивних змінах, що відбуваються за роки професійної підготовки, загалом рефлексія студентами-психологами фахової діяльності носить недостатній і внутрішньо суперечливий характер, вираженням чого є збереження домінування (а в ряді випадків і подальше зростання) смислового навантаження за фактором «оцінка» та відсутність позитивної (а в ряді випадків і наявність негативної) динаміки такого навантаження за факторами «активність» і «сила» для більшості стимулів-понять, а також виявлений значною частиною випускників недостатній рівень усвідомлення засад фахової діяльності в контексті проблемних професійно орієнтованих ситуацій.

5. Теоретично та експериментально доведено, що розширення сфери професійної рефлексії у майбутніх практичних психологів протікає більш ефективно за умови педагогічного керування цим процесом на етапі професійної підготовки, яке забезпечує: осмислення студентами-психологами суті майбутньої фахової діяльності, зокрема усвідомлення її комунікативного характеру; усвідомлення власної особистості як ініціатора суб’єкт-суб’єктної взаємодії з іншими учасниками цього процесу, оволодіння перцептивно-рефлексивними вміннями, активізацію потреби в самопізнанні та сприйнятті себе як суб’єкта фахової діяльності; визнання клієнта як активного та відповідального партнера по взаємодії, експлікацію наявних та вироблення більш продуктивних моделей пізнання його особистості.

6. Ефективною формою вирішення цих завдань може стати побудована за принципами інтегрованого соціально-психологічного тренінгу тренінгова програма розвитку професійної рефлексії, що забезпечує створення рефлексивного середовища, відтворює суттєві характеристики фахової діяльності, стимулює особистісне самопізнання та самоусвідомлення.

Перспективи подальшої розробки проблеми пов’язані, по-перше, з використанням отриманих знань про закономірності формування рефлексивної сфери студентів-психологів для вдосконалення існуючих та розробки нових навчальних програм професійної підготовки цієї категорії фахівців; по-друге, у розробці розгорнутої теоретико-експериментальної моделі генезису рефлексивної сфери особистості на стадії навчання у ВНЗ та пошуку ефективних шляхів оптимізації цього процесу.

Публікації автора:

  1. Шапошникова Ю.Г. Теоретичні засади дослідження проблеми рефлексії професійного становлення практичного психолога системи освіти // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д.Максименка. – Т. VI, Вип. 3. – К., 2004. – С. 396-403.

  2. Шапошникова Ю.Г. Особливості самосвідомості майбутніх практичних психологів // Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки. – № 12 (37). – К.: НПУ ім. М.П.Драгоманова, 2006. – С. 219-223.

  3. Шапошникова Ю.Г. Особливості відображення майбутніми практичними психологами професійної діяльності // Актуальні проблеми психології: Зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. С.Д.Максименка. – Т. X, Вип. 2. – К., 2007. – С. 596-604.

  4. Шапошникова Ю.Г. Експериментальне дослідження особливостей самоставлення майбутніх практичних психологів // Актуальні проблеми психології. Екологічна психологія: Зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д.Максименка. – Т. 7, Вип. 12. – К.: Логос, 2007. – С. 261-266.

  5. Шапошникова Ю.Г. Проблема рефлексії у філософських та філософсько-психологічних дослідженнях // Стратегія соціально-психологічного та медико-біологічного забезпечення життєдіяльності людини: Матеріали Всеукраїнської наук.-практ. конференції. – Миколаїв: МДУ, 2004. – С. 172-177.

  6. Шапошникова Ю.Г. Рефлексія професійного становлення практичного психолога системи освіти: постановка проблеми // Матеріали VII Міжнародної науково-практичної конференції «Наука і освіта ‘2004» (Дніпропетровськ, 10-25 лютого 2004 року). – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – Т. 29. Психологія. – С. 82-84.

  7. Шапошникова Ю.Г. Теоретичні передумови дослідження рефлексії професійного становлення практичного психолога системи освіти // Впровадження гуманістичної педагогіки в діяльність керівника школи: Наук.-метод. зб-к. – Житомир: ЖОІППО, 2004. – С. 138-140.

  8. Шапошникова Ю.Г. Рефлексія професійного становлення практичного психолога системи освіти як предмет психологічного аналізу // Особисті освітні потреби в системі післядипломної педагогічної освіти: Наук.-метод. зб-к. – Київ-Житомир: ЖОІППО, 2005. – С. 111-116.


Анотації