Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Латишева Маріанна Олександрівна. Психологічні особливості розвитку інтрацептивного сприйняття у дітей молодшого шкільного віку. : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2008.



Анотація до роботи:

Латишева М. О. Психологічні особливості розвитку інтрацептивного сприйняття у дітей молодшого шкільного віку. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», Київ, 2008.

Дисертація присвячена дослідженню особливостей розвитку інтрацептивного сприйняття у молодших школярів на прикладі практично здорових дітей та тих, часто хворіють. У роботі розширено уявлення щодо інтрацептивного сприйняття у молодшого школяра і його обумовленість специфікою спілкування з матір’ю та досвідом переживання інтрацептивних відчуттів.

Розкрито рівні функціонування інтрацептивного сприйняття як складного психічного процесу, його значення для становлення особистості молодшого школяра, його самосвідомості, формування образу тілесного Я, психосоматичного розвитку.

Модифіковано та апробовано діагностичний засіб оцінювання представленості інтрацептивних відчуттів у свідомості молодших школярів за допомогою кольороасоціативних відповідей. Запропоновано процедуру обчислення частотних колірних асоціацій для інтрацептивних відчуттів та їх якісного аналізу.

Теоретично обґрунтована, розроблена та апробована психологічна допомога молодшим школярам, яка сприяє розвитку інтрацептивного сприйняття, показані її ефективність та необхідність впровадження в психолого-педагогічну практику.

За результатами проведеного дослідження зроблені такі висновки:

  1. Аналіз психологічної літератури дозволив встановити, що розвиток інтрацептивного сприйняття у дітей є недостатньо вивченою проблемою в психології. В останні роки найбільш активно розробляється напрямок психологічних досліджень інтрацептивного сприйняття в рамках теоретичних положень Л. С. Виготського, О. М. Леонтьєва, згідно яких інтрацептивне сприйняття являє собою знаково-символічну діяльність.
    В процесі сприйняття відбувається категоріальна кваліфікація, означення інтрацептивних відчуттів, тобто можливість їх функціонування у свідомості суб’єкта. При цьому сприйняття людиною інтрацептивних відчуттів частіше здійснюється на рівні емоціонального оцінювання, а в разі необхідності формується свідомий модальний образ. Успішність опису людиною тілесних почуттєвих вражень залежить від рівня сформованості сфери її сприйняття, засвоєння культурно вироблених еталонів; суб’єктивного досвіду, включаючи досвід переживань інтрацептивних відчуттів. Інтрацептивні відчуття людини по своїй природі утруднені для вербалізації. Характерною рисою молодшого школяра є слабка диференційованість інтрацептивних почуттів, їхня злитість з емоційно навантаженою ситуацією.

  2. Доведено, що недостатній рівень диференційованості тілесного досвіду у дітей молодшого шкільного віку, труднощі вербалізації інтрацептивних відчуттів дитини цього віку можливо подолати за допомогою методичного апарату суб’єктивної семантики. Отримані у дослідженні дані свідчать, що означення інтрацептивних відчуттів кольором як дитиною, так і дорослим робить їх доступними для психологічного аналізу, а за необхідністю і корекції.

  3. Емпіричним дослідженням встановлено, що:

при сприйнятті семантично ненавантажених об’єктів молодші школярі, незалежно від стану здоров’я, частіше використовують емоційно-оцінні категорії; оцінка дитиною молодшого шкільного віку будь-яких об’єктів позитивно пов’язана з оцінкою матері;

рівень диференційованості інтрацептивного сприйняття у молодшому шкільному віці обумовлений особливостями взаємин дитини з матір’ю: дисгармонійність міжособистісних стосунків з матір’ю спричиняє викривлення, спотворення розвитку інтрацептивного сприйняття у дитини;

в семантичних виразах негативних інтрацептивних відчуттів молодші школярі, що часто хворіють, позначають їх семантично точно, з вираженою погодженістю з материнською оцінкою, однак позитивні та подвійні інтрацептивні відчуття оцінюють вкрай суб’єктивно, неточно, з низьким рівнем погодженості з уявленнями матері.

серед практично здорових молодших школярів інтрацептивне сприйняття здебільшого адекватне материнському.

Експериментально доведено, що деформації розвитку інтрацептивного сприйняття у дитини можна подолати в процесі здійснення спеціальної психокорекційної роботи. Направлена психокорекція взаємин в діаді «мати – дитина» сприяє їх гармонізації, стабілізації емоційного стану молодшого школяра, підвищенню самооцінки дитини, її самоприйняття; забезпечує необхідні умови для спільного переживання позитивних інтрацептивних відчуттів, більш диференційованого їх сприймання та означення.

В цілому, результати проведеного дослідження підтвердили висунуту гіпотезу і дозволили сформулювати положення про те, що рівень сформованості, диференційованості інтрацептивного сприйняття у молодшого школяра значною мірою зумовлений особливостями його взаємин з матір’ю та станом здоров’я.

Надалі актуальним є дослідження інтрацептивного сприйняття у дітей старшого дошкільного й молодшого підліткового віку; створення психолого-педагогічної програми психопрофілактичної допомоги сім’ям, у яких дитина часто хворіє; розробка цільових тренінгів для студентів-психологів у системі професійної підготовки.

Публікації автора:

  1. Латишева М. О. Особливості семантики міжособових відносин батьків і молодших школярів які часто хворіють / М. О. Латишева // Вісник післядипломної освіти : зб. наук. праць / ред. кол. : В. В. Олійник (гол. ред.) та ін. – К. : Міленіум, 2006. – Вип. 4. – С. 201–211.

  2. Латышева М. А. Психосемантический подход к исследованию интрацептивного восприятия младших школьников / М. А. Латышева // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет ім. Г. Сковороди» : науково-теоретичний зб. – Переяслав-Хмельницький, 2006. – Вип. 9. – С. 84–89.

  3. Латышева М. А. Интрацептивное восприятие младших школьников как психолого-педагогическая проблема / М. А. Латышева // Вісник післядипломної освіти : зб. наук. праць / ред. кол. : В. В. Оліейник (гол. ред.) та ін. – К. : Міленіум, 2007. – Вип. 5. – С. 201–211.

  4. Латышева М. А. Особенности психокоррекции интрацептивного восприятия у младших школьников / М. А. Латышева // Вісник післядипломної освіти : зб. наук. праць / ред. кол. : В. В. Олійник (гол. ред.) та ін. – К. : Геопринт, 2007. – Вип. 6. – С. 157–168.

  5. Латышева М. А. К обоснованию психологического изучения субъективной семантики интрацептивного восприятия у детей младшего школьного возраста / М. А. Латышева // Професіоналізм педагога (Європейський вибір України) : матеріали Всеукраїнської наук.-практ. конф., 21–23 вересня 2005 р., м. Ялта : зб. статей. – Ялта : РВВ КГУ. – С. 117–122.

  6. Латышева М. А. Особенности психодиагностики интрацептивного восприятия младших школьников / М.А. Латышева // Педагогическая жизнь Крыма. – 2007. – № 7–8 (50–51). – С. 49–52.