Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


36. Орлова Світлана Іванівна. Психологічні особливості розвитку сприймання підлітками поетичної форми: дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Орлова С.І. Психологічні особливості розвитку сприймання підлітками поетичної форми. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України, Київ, 2005.

У дисертації показано, що становлення повноцінного сприймання поетичної форми підлітками знаходить вияв у набутті ними таких здатностей: а) співвідносити форму твору з його змістом і задумом; б) адекватно сприймати конотативну семантику поетичної форми; в) вловлювати інваріантні особливості індивідуального поетичного стилю різних авторів.

Встановлено критерії успішності сприймання школярами поетичної форми: а) певна цілісність і повнота сприйняття форми; б) здатність вказувати на окремі брази, які найбільше сподобалися; в) здатність сприймати тонкі нюанси в описі природи, подій, почуттів і думок автора, його ставлення до зображуваного. Виокремлено рівні розвитку сприймання підлітками поетичного твору.

Розроблено і апробовано в навчальному процесі програму „Поетика”, яка передбачає ознайомлення учнів із системою виражальних засобів художньої літератури й, передусім, поезії та формування в них схильності до роботи з цією системою й відповідних способів дій. Показано, що застосування вказаної програми зумовлює якісні позитивні зрушення у сприйманні поезії підлітками. Ці зрушення полягають, насамперед, у тому, що для учнів набуває значущості більша кількість вимірів поетичного тексту і вони краще співвідносять форму поетичного твору з його задумом і змістом.

Публікації автора:

1. Орлова С.І. Психологічні особливості сприймання поетичних текстів у підлітковому віці // Матеріали Міжнародної наукової конференції, присвяченої 35-річчю наукової та педагогічної діяльності академіка Сергія Дмитровича Максименка 17-18 грудня 2001 р. – Т.І. – К., 2002. – С.318-320.

2. Орлова С.І. Розвиток емоційно-естетичної сфери підлітків у процесі вивчення літератури // Актуальні проблеми психології. Екологічна психологія: Зб. наук. праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України. – К., 2004. – Т.7. – Вип.3. – С.321-328.

3. Орлова С.І. Врахування психологічних факторів при вивченні іноземної мови // Актуальні проблеми психології. Соціальна психологія. Організаційна психологія. Екологічна психологія: Зб. наук. праць Інституту психології Г.С.Костюка АПН України. – К., 2004. – Т.1. – Вип. 13. – С.72-74.

4. Орлова С.І. Психологічний аналіз сприймання поезії підлітками // Проблеми загальної та педагогічної психології: Зб. наук. праць Інституту психології ім.Г.С.Костюка АПН України. – К., 2004. – Т.6. – Вип. 8. – С.248-255.