Широбоков Юрій Миколайович. Психологічні особливості спілкування військовослужбовців в умовах тактико-спеціальних навчань : Дис... канд. наук: 09.00.03 - 2002.
Анотація до роботи:
Широбоков Ю.М. Психологічні особливості спілкування військовослужбовців в умовах тактико-спеціальних навчань. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.09 – психологія діяльності в особливих умовах. – Харківський військовий університет, Харків, 2002.
Дисертація присвячена проблемі спілкування військовослужбовців в умовах тактико-спеціальних навчань. В дисертації виявлені основні теоретико-методологічні підходи у дослідженні спілкування військовослужбовців. Розробно динамічну модель спілкування військовослужбовців в особливих умовах діяльності. Запропоновано програму дослідження спілкування військовослужбовців в особливих умовах. Досліджено умови, зміст і динаміку спілкування військовослужбовців в ході тактико-спеціальних навчань. Проведено аналіз залежності спілкування військовослужбовців від їх індивідуально-психологічних особливостей та ефективності сумісної діяльності від виду спілкування. Розроблено систему психолого-педагогічної роботи з формування та удосконалення консолідуючого спілкування військовослужбовців в особливих умовах діяльності.
Теоретично обґрунтовано і запропоновано нове рішення задачі діагностики, формування й удосконалення консолідуючого спілкування військовослужбовців в особливих умовах діяльності, в ході ТСН, на основі застосування психологічних прийомів подолання стрес-факторів, які на нього впливають, і системи психолого-педагогічної роботи з його активізації.
Розроблено динамічну модель спілкування військовослужбовців в особливих умовах діяльності, яка складається із таких стадій: 1) оцінки і прогнозування перспектив спілкування, для якої характерні зниження інтенсивності контактів між військовослужбовцями та ускладнення прийому і передачі інформації; 2) особистісної контактності, на протязі якої спонтанно зростає інтенсивність обміну повідомленнями та підвищується прагнення до взаємодії; 3) стабілізації рольового статусу, в ході якої військовослужбовці усвідомлюють та фіксують своє місце в системі рольових, статусних, ділових та інших зв’язків; 4) зміни активності спілкування, яка характеризувалася збільшенням або зменшенням кількості контактів між військовослужбовцями.
Визначено три види спілкування військовослужбовців в особливих умовах діяльності, обумовлених його активізацією – консолідуюче і дезорганізуюче, та зниженням його активності – збереження нейтралітету. З них найбільш ефективним є консолідуюче, яке вимагає подальшого формування й удосконалення в ході моделювання бойової обстановки, тому що його розвиток призводить до підвищення ефективності сумісної діяльності військовослужбовців, а інші до – зниження.
Виявлено, що військовослужбовці з консолідуючим спілкуванням характеризуються: гнучким стилем спілкування; спрямованістю на взаємодію; високим рівнем товариськості, емоційно-вольових якостей і низьким рівнем особистісної тривожності; для військовослужбовців з дезорганізуючим спілкуванням характерні: ригідний стиль спілкування; спрямованість на себе; низький рівень товариськості, емоційно-вольових якостей; високий рівень особистісної тривожності; військовослужбовці, що зберігають нейтралітет у спілкуванні, визначаються: перехідним стилем спілкування; спрямованістю на себе; низьким рівнем товариськості, емоційно-вольових якостей і високим рівнем особистісної тривожності.
Встановлено, що динаміка спілкування військовослужбовців в умовах моделювання бойової обстановки характеризується змінами рівнів їх індивідуально-психологічних особливостей. Це свідчить про те, що консолідуюче спілкування може формуватися як у ході експерименту, так і виникати спонтанно, але тоді воно несе в собі ознаки інших видів та потребує удосконалення. Низька сформованість рівнів індивідуально-психологічних особливостей, відкидає можливість його спонтанного виникнення, в цьому випадку воно має потребу в цілеспрямованому формуванні за допомогою заходів психолого-педагогічної роботи.
Розроблено систему психолого-педагогічної роботи щодо діагностики, формування та удосконалення консолідуючого спілкування військовослужбовців в особливих умовах діяльності. Вона включає в себе такі елементи: удосконалення стилю спілкування і спрямованості, розвиток товариськості й емоційно-вольових якостей, зниження рівня тривожності на різних стадіях спілкування та комплектування розрахунків і екіпажів з обліком індивідуально-психологічних особливостей військовослужбовців, що дозволяє підвищувати рівень ефективності їх сумісної діяльності в особливих умовах.
Рекомендовано в системі психолого-педагогічної роботи з формування та удосконалення консолідуючого спілкування військовослужбовців здійснювати діагностику з метою визначення виду спілкування та активізацію консолідуючого спілкування в умовах впливу стрес-факторів на етапах: підготовчому, у ході виконання навчально-бойових задач і заключному, а також комплектування розрахунків та екіпажів з урахуванням співвідношення рівнів сформованості індивідуально-психологічних особливостей військовослужбовців.
Публікації автора:
Широбоков Ю.М. Динаміка нормативного спілкування військовослужбовців на етапі формування військового колективу // Наукові записки Харківського військового університету. Соціальна філософія, педагогіка, психологія. – Харків: ХВУ, 1999. – Вип. V. – С. 209-214.
Широбоков Ю.М. Основні теоретико-методологічні підходи в дослідженнях міжособистісного спілкування // Наукові записки Харківського військового університету. Соціальна філософія, педагогіка, психологія. – Харків: ХВУ, 2000. – Вип. VIII. – С. 198-203.
Широбоков Ю.М. Психологічні дослідження структури зміни спілкування при стресі // Наукові записки Харківського військового університету. Соціальна філософія, педагогіка, психологія. – Харків: ХВУ, 2001. – Вип. ІХ. – С. 187-192.
Широбоков Ю.М. Вплив особливих умов діяльності на динаміку спілкування військовослужбовців // Наукові записки Харківського військового університету. Соціальна філософія, педагогіка, психологія. – Харків: ХВУ, 2001. – Вип. Х. – С. 240-246.
Широбоков Ю.М. Динаміка спілкування військовослужбовців в умовах проведення навчань // Вісник Харківського університету. Серія: Психологія. – Харків: ХНУ, 2001. – № 517. – С. 218-220.
Широбоков Ю.М. Залежність ефективності освоювання військовослужбовцями нових спеціальностей від динаміки нормативного спілкування // Праці міжнародної науково-методичної конференції “Інженерна освіта на межі століть: традиції, проблеми, перспективи” (до 115 - річниці Харківського державного політехнічного університету). – Харків: ХДПУ, 2000. – С. 256-258.
Широбоков Ю.М. Формування позитивного нормативного спілкування // Праці Всеукраїнської науково-методичної конференції “Гуманізація і гуманітаризація вищої технічної освіти”. – Харків: ХТУРЕ, 2000. – С. 156-157.
Широбоков Ю.М. Активізація спілкування, яке консолідує військовослужбовців – один із шляхів подолання міжособистісних конфліктів в особливих умовах // Праці ІХ Харківських політологічних читань “Конфлікти в суспільствах, що трансформуються” / Упорядники: А.П. Гетьман, О.В. Ставицька. – Харків: Право, 2001. – С. 187-188.
Широбоков Ю.М. Вплив особливих умов на динаміку спілкування військовослужбовців у сучасному інформаційному просторі // Праці ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції “Молодь в умовах нової соціальної перспективи” / Відп. ред. О.М. Дікова-Фаворська. – Житомир: Видавничій відділ ЖДПУ, 2001. – С. 181-182.
Широбоков Ю.М. Активізація консолідуючого спілкування – один із шляхів вирішення проблеми виживання людства на сучасному етапі // Праці Міжнародної наукової конференції “Проблеми права на зламі тисячоліть”: Наукове видання. – Дніпропетровськ: Видавництво Іма-прес, 2001. – С. 66-67.