Хархан Оксана Михайлівна. Психологічні особливості віктимної поведінки підлітків : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2006.
Анотація до роботи:
Хархан О. М. Психологічні особливості віктимної поведінки підлітків. - Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07. – педагогічна та вікова психологія. Південноукраїнський державний педагогічний університет імені К.Д.Ушинського, Одеса, 2006.
Дана робота представляє теоретичний і емпіричний аналіз феномена підліткової віктимності, де розширення сфери психологічного знання шляхом розвитку психоаналітичної психотерапевтичної практики з підлітками і їх адаптації до вітчизняної наукової традиції є структурним необхідним компонентом.
Мета дослідження - здійснити психологічний аналіз феномена віктимної поведінки підлітків і його наслідків. Розробити і апробувати модель психопрофілактичної і психотерапевтичної допомоги віктимним підліткам в сучасних умовах. В результаті дослідження встановлено, що а) віктимні підлітки - це підлітки, що жертвують своїм «Я» для того, щоб бути прийнятими родинною системою, б) на процес дезадаптації і формування віктимності впливають особливості психологічних захисних механізмів батьків; в) існують відмінності у впливі захисних механізмів батьків і матерів або людей, які їх замінюють; в) форми віктимності відповідають формам провокації можливого агресора – агресивній поведінці з вербальними і невербальними компонентами, провокативній пасивній поведінці і випадковій провокативній поведінці, що заснована на інтелектуальній недостатності підлітка; г) розроблена методика діагностики типа віктимності підлітків; д) запропонована модель психотерапевтичної та психопрофілактичної допомоги травмованим підліткам.
Результати дослідження мають ефективне застосування в роботі психолога – судового експерта, який визначає ступінь вини потерпілого в ситуації пережитого насильства.
Віктимність як властивість особистості і як одна з детермінант віктимної поведінки підлітків має в своїй основі взаємодію таких рис як агресивність, тривожність і навіюваність. Під віктимністю підлітка розуміється тенденція провокувати агресивні форми поведінки по відношенню до себе. Під віктимною поведінкою розуміється агресивна фізична або вербальна провокація супротивника, провокація за допомогою демонстрації своєї беззахисності або повна нездатність розпізнавати ситуації, що несуть ризик бути травмованим.
Теоретичне визначення типів віктимності особистості підлітків здійснювалося в залежності від якісного та кількісного поєднання основних чинників віктимності (агресивність, тривожність, навіюваність). Встановлено, що певне поєднання агресивності, тривожності і навіюваності формує тип віктимної поведінки і тим самим тип віктимності особистості. Агресивні віктимні (спостережуваний поведінковий аспект віктимізації) формуються на основі домінування агресивності. Активні (зваблюючо-підбурюючі) віктимні (спостережуваний вербальний аспект віктимізації ) - на основі домінування поєднання агресивності і тривожності. Пасивні віктимні (приховані аспекти віктимізації) - на основі домінування тривожності. Некритичні віктимні (ситуативна віктимізація) - на основі домінування навіюваності. Випадкові невіктимні травмовані підлітки - це такі, які не є віктимними, їхня травматизація відбулася за об'єктивними, а не за суб'єктивними причинами.
Виділено психологічні особливості віктимних підлітків, здійснено психологічний аналіз особистісних передумов їхньої поведінки, а саме – агресивності, тривожності та навіюваності; визначено специфіку дитячо-батьківських відносин, які підвищують ступінь віктимізації підлітків. Встановлено, що загальна віктимність залежить від віку, статі, роду діяльності, соціального статусу підлітка, спеціальна віктимність - від психічної, психологічної і емоційної нестійкості підлітка.
За основні криміногенні чинники обрано поєднання тривожності, агресивності і навіюваності. В основі саморуйнівних вчинків поєднуються елементи агресивності, покарання (аутоагресії) і спокутування (з'єднання еротичних і деструктивних імпульсів). Вид травми у меншій мірі впливає на оформлення її як травми, ніж її суб'єктивне переживання і оцінка потерпілим. Підвищена віктимність неповнолітніх визначається їх соціальним статусом, де визначальною детермінантою схильності до віктимної поведінки є роль підлітка в родині.
Виділені види травматичних переживань і форми захисних реакцій на них залежно від специфіки дитячо-батьківських відносин підлітка і розроблений опитувальник визначення типу віктимної активності для здійснення експериментально-психологічного аналізу залежності віктимної активності підлітка, потерпілого від насильства, від специфіки дитячо-батьківських відносин.
Експлікована специфіка психотерапевтичної роботи з травмованими підлітками в сучасних умовах з урахуванням структури віктимності травмованого підлітка. Практичне застосування даного дослідження дозволило створити модель психоаналітичної допомоги травмованим підліткам. Адекватна модель психотерапевтичної допомоги травмованим підліткам реалізує корекцію гіперфункції захисних механізмів психіки останніх.
Виявлені та описані відмінності в переживанні психологічної травми і виходу з неї у віктимних і не віктимних підлітків, а також залежність між специфікою психологічної травми підлітка і формою захисної реакції психіки підлітка на травму, яка детермінується типом дитячо-батьківських відносин.
Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів означеної проблеми. Перспективами подальшого дослідження є: детальне вивчення кожного з визначених нами типів віктимності підлітків та розробка конкретних психологічних рекомендацій і програм для корегування хибних форм їх поведінки.
Публікації автора:
Особенности аналитической психотерапии с подростками // Наука і освіта. - Спецвипуск. - 2001. - №4. - С. 74-75.
Види травматичних переживань, обумовлених насильством, і форми захисних реакцій // Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразна - 2005. - №662. - С.153-156.
Психологическое исследование личностных предпосылок виктимного поведения подростков // Наука і освіта. - 2004. - № 8 – 9. - С.144-147.
Стосунки батьків і дітей та їх вплив на віктимність поведінки підлітків //Соціальна психологія, Київ. - 2005. - №4(12) - С.139-142.
Модель психоаналітичної допомоги травмованим підліткам // Психологія і суспільство, Тернополь, - 2005. - №4, - С.136 -146.
Психологические трудности у подростков с различными типами личностной организации// Сборник. Современный психоанализ. – К.: Ваклер, «Альтерпресс», 2002. - С.156 – 163.