Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Бігун Неля Іванівна. Психологічні умови особистісного розвитку підлітків з депресивними розладами : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2009.



Анотація до роботи:

Бігун Н.І. Психологічні умови особистісного розвитку підлітків з депресивними розладами. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Кам'янець-Подільський, 2009.

Дисертація присвячена дослідженню психологічних умов особистісного розвитку підлітків з депресивними розладами. Виявлено існування ступеневого зв’язку залежності між психологічними умовами особистісного розвитку підлітків та формами депресивних розладів у них. Виокремлено систему психологічних умов особистісного розвитку, що відіграють роль механізмів виникнення депресивних розладів та систему психологічних умов корекції і оптимізації особистісного розвитку підлітків як основи подолання у них депресивних розладів.

Обґрунтовано доцільність застосування особистісного підходу до розв’язання проблеми підліткових депресивних розладів. Розроблено та апробовано програму подолання депресивних розладів у підлітків. Ефективність програми доведено позитивною динамікою формування конструктивних психологічних умов та тенденцій особистісного розвитку школярів підліткового віку в експериментальній групі.

На основі результатів дослідження розроблено рекомендації, адресовані психологам закладів освіти, соціальним педагогам, вчителям, батькам.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової проблеми, що виявляється у застосуванні інноваційного щодо розв’язання проблеми підліткових депресивних розладів особистісного підходу, основу якого складає науково-методична інтерпретація особистісного розвитку як визначального конструкта системи психологічних умов виникнення депресивних розладів, моделей їх діагностики та психологічних умов подолання, що забезпечує формування у підлітків здатності до ефективної особистісної саморегуляції та довільного вибору конструктивних шляхів самореалізації.

1. У дослідженнях підліткових депресій переважають підходи, що сформувалися у процесі вивчення депресій дорослих людей. Це спричиняється до таких наслідків: неповною мірою враховується специфіка підліткових депресій; має місце механічне перенесення методів діагностики та подолання підліткових депресій, що призводить до ігнорування таких фундаментальних психологічних умов процесу розвитку підлітків, як домінування у його структурі розвитку особистості, сензитивність підліткового віку щодо особистісного розвитку індивіда, депресогенний характер кризи підліткового віку; недостатньою мірою використовуються особистісні симптоми депресивних розладів; повільно поповнюється арсенал програм та методів надання підліткам з депресивними розладами психологічної допомоги; не створено спеціального підходу до розв’язання проблеми підліткових депресивних розладів.

2. Розв’язання проблеми підліткових депресивних розладів є важливою складовою руху за конструктивізм, реалізацію гуманістичного принципу боротьби за збереження життя та повноцінну самореалізацію кожної людини. Дослідженням встановлено:

- підліткові депресивні розлади відзначаються потужним деструктивним потенціалом, внаслідок чого складають загрозу життю індивіда як у підлітковому віці, так і на пізніших етапах існування: не усунуті у період їх виникнення депресивні розлади переростають у хронічні і трансформуються у систему депресогенних особистісних властивостей – так звану депресивну особистість, що стає внутрішнім джерелом продукування загроз життю. Діапазон таких загроз широкий: від деформацій особистісних функцій, на зразок порушення функції позитивного ставлення до себе і пов’язаних з цим душевних страждань, до феномена «поламаного життя» і навіть фізичного його знищення у формі самогубства;

- характер підліткових депресивних розладів диктує необхідність формування адресованого передовсім психологічній науці і практиці професійно-етичного імперативу, зміст якого розкривається у таких вимогах: керуватися розширеним поняттям групи ризику виникнення депресивних розладів щодо осіб підліткового віку; своєчасно виявляти у підлітків депресивні розлади, використовуючи з цією метою симптоматику особистісного підходу; не залишати нерозв’язаними проблеми виявленого депресивного розладу; здійснювати надання підліткам з депресивними розладами невідкладної системної психологічної допомоги.

3. Між психологічними умовами особистісного розвитку та депресивними розладами існує ступеневий зв'язок залежності, зміст якого віддзеркалює формула “чим більший деструктивний вплив психологічних умов особистісного розвитку, тим глибшими виявляються депресивні розлади; чим глибші депресивні розлади, тим більшої деструктивності набувають відповідні психологічні умови особистісного розвитку“. Ця загальна закономірність, як випливає з даних кореляційного аналізу, виявляється у зв’язках між складовими цих феноменів: чим нижча самооцінка, тим глибший депресивний розлад; чим глибший депресивний розлад, тим нижча самооцінка; чим вищий рівень тривожності, тим глибший депресивний розлад; чим глибший депресивний розлад, тим вищий рівень тривожності; чим менший адаптивний потенціал особистості, тим глибший депресивний розлад; чим глибший депресивний розлад, тим менший адаптивний потенціал особистісних властивостей. Визначення цих та інших залежностей стало ключовим розв’язанням дослідження, що забезпечує, на відміну від традиційних способів діагностики депресій у підлітків, виявлення глибинної внутрішньої симптоматики депресії, її феноменологічного ядра, що відкриває можливість не тільки більш якісної діагностики депресивних розладів у їх сформованому, розгорнутому стані, але й здійснення прогнозування їх виникнення і ранньої діагностики.

  1. Психологічною умовою, що виконує роль центрального регулятора системи особистісної саморегуляції як функціонального ядра особистісного розвитку підлітків є особистісна сенситивність – функціональна характеристика системи особистісної саморегуляції, яка визначає ступінь «Я»-толерантності, що являє собою механізм забезпечення рівноваги, цілісності та самодостатності функціонування особистості індивіда у ситуаціях сприйняття та здійснення впливів.

За даними експериментального дослідження інтраперсональними психологічними умовами, що визначають високу особистісну сенситивність та низьку «Я»-толерантність до деструктивних впливів, які характерні для підлітків з депресивними розладами є: підвищений рівень особистісної тривожності; нестійка із тенденцією до зниження самооцінка; неоднорідний із тенденцією до неадекватного завищення чи заниження рівень домагань; компоненти особистісної неврівноваженості у структурі меланхолічного та холеричного типів темпераменту; акцентуації за психастенічним, сенситивним, астено-невротичним, циклоїдним, лабільним типами характеру. Між особистісною сенситивністю, «Я»-толерантністю і депресивним розладом мають місце закономірні зв’язки залежності двох типів – односторонньої залежності: чим вищий рівень особистісної сенситивності, тим нижча «Я»-толерантність до деструктивних впливів, тим вища вірогідність виникнення депресивного розладу; та двосторонньої залежності – чим вищий рівень особистісної сенситивності, тим нижча «Я»-толерантність до деструктивних впливів, тим глибший депресивний розлад; чим глибший депресивний розлад, тим вищий рівень особистісної сенситивності і тим нижча «Я»-толерантність до деструктивних впливів.

  1. Глибинна перебудова структури і якісних характеристик психологічних умов особистісного розвитку підлітків, їх системи особистісної саморегуляції, що оптимізує функціонування механізму особистісної сенситивності – «Я»-толерантності до деструктивних впливів, є, як підтверджують результати застосування експериментальної корекційно-розвивальної програми, ефективним способом подолання у підлітків депресивних розладів. Використання валідних надійних стандартизованих методик та поглибленого спостереження засвідчують достовірність даних щодо особистісного розвитку підлітків експериментальної групи, позитивних адаптивних змін у функціях системи особистісної саморегуляції: чим більші позитивні адаптивні зміни функцій ставлення до себе, самозахисту, самовираження, самоуправління, самореалізації, тим менший ступінь вираженості симптомів депресивних розладів.

Проведене дослідження не висвітлює всіх аспектів проблеми депресивних розладів у підлітків. Перспектива його продовження пов’язана з такими напрямками дослідження психологічних умов особистісного розвитку підлітків з депресивними розладами, як виявлення та опис глибинно диференційованої особистісної феноменології і симптоматики депресивних розладів, структурно-функціональних систем психологічних умов особистісного розвитку як ключових чинників депресогенезу, вивчення взаємозв’язку феноменів «Я»-толерантності та депресивних розладів, пошуку ефективних способів розв’язання проблеми депресивних розладів у підлітків на основі використання потенціалу їх особистісного розвитку.

Публікації автора:

1. Бігун Н.І. Особистісний підхід до подолання депресивних розладів у підлітків / Н.І. Бігун // Наукові записки Інституту психології імені Г.С.Костюка АПН України. – Випуск 28 / За ред. академіка С.Д.Максименка. – К.: Міленіум, 2006. – С. 57 – 66.

2. Бігун Н.І. Психологічні засоби надання невідкладної допомоги підліткам групи суїцидального ризику / Н.І. Бігун // Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія №12. Психологічні науки: Зб. наукових праць. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2006. – №15 (39). – С. 110 – 119.

3. Бігун Н.І. Особистісні властивості підлітків з депресивними розладами / Н.І. Бігун // Актуальні проблеми психології. Том. V: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія. – Випуск 7 / За ред. С.Д. Максименка. – К.: ДП «Інформаційно-аналітичне агентство», – 2007. – С.13 – 20.

4. Бігун Н.І. Особливості виникнення і перебігу депресивних розладів у дітей та підлітків / Н.І. Бігун // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія №12. Психологічні науки: Зб. наукових праць. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2007. – № 18 (42). – С. 118 – 124.

5. Бігун Н.І. Суб'єктивні образи депресії у підлітків як предмет психологічної рефлексії / Н.І. Бігун // Психологія і суспільство. – 2007. – № 3. – С. 108 – 114.

6. Бігун Н.І. Особистісні складові структури розгортання депресивного розладу у підлітків / Н.І. Бігун // Збірник наукових праць. Частина ІІ. – Хмельницький: Видавництво Національної академії Державної прикордонної служби України імені Б. Хмельницького, 2007. – № 39. – С. 154 – 156.

7. Бігун Н.І. Самооцінка у контексті самосприйняття як фактор успішності учбової діяльності підлітків / Н.І. Бігун // Соціальна робота у сфері освіти: проблеми професійної підготовки та діяльності: Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського державного педагогічного університету. Серія соціально-педагогічна. - Випуск 2. - Том 2 / Відп. ред. Ю.М. Ковальчук. – Кам'янець-Подільський: Кам'янець-Подільський державний університет, інформаційно-видавничий відділ, 2000. – С.23 – 27.

8. Бігун Н.І. Соціально-психологічні фактори виникнення депресивних станів у школярів підліткового віку / Н.І. Бігун // Наукові праці Кам'янець-Подільського державного педагогічного університету: Збірник за підсумками звітної наукової конференції викладачів і аспірантів, присвяченої 85-й річниці Української національно-демократичної революції. – В 2-х томах. – Т.2. – Кам'янець-Подільський: Кам'янець-Подільський державний педагогічний університет, інформаційно-видавничий відділ, 2002. – С. 139 – 141.

9. Бігун Н.І. Ідеї особистісно зорієнтованого виховання в українській педагогічній спадщині / Н.І. Бігун // Історія педагогіки у структурі професійної підготовки вчителя: Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського державного педагогічного університету. Серія соціально-педагогічна. - Випуск 3. - Том 2 / Відп. ред. Ю.М. Ковальчук. Наук. ред. О.В. Сухомлинська. Упоряд. Л.Д. Березовська, В.А. Гурський. – Кам'янець-Подільський: Абетка-НОВА, 2002. – С. 55 – 60.

10. Бігун Н.І. Субдепресивні розлади у школярів підліткового віку / Н.І. Бігун // Наукові праці Кам'янець-Подільського державного університету: Збірник за підсумками звітної наукової конференції викладачів і аспірантів. – Випуск 2. – В 2-х томах. – Т.2. – Кам'янець-Подільський: Кам'янець-Подільський державний університет, інформаційно-видавничий відділ, 2003. – С. 173 – 174.

11. Бігун Н.І. Типові прояви та індивідуальні переживання депресії у школярів підліткового віку / Н.І. Бігун // Наукові праці Кам'янець-Подільського державного університету: Збірник за підсумками звітної наукової конференції викладачів і аспірантів. – Випуск 3. – В 3-х томах. – Т.3. – Кам'янець-Подільський: Кам'янець-Подільський державний університет, інформаційно-видавничий відділ, 2004. – С. 137 – 140.

12. Бігун Н.І. Діагностика та корекція депресивних розладів у дітей зі складними проблемами у розвитку / Н.І. Бігун // Педагогічне Поділля: Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського державного педагогічного університету. Серія соціально-педагогічна. – Випуск 4. – Том 1 / Відп. ред. Ю.М. Ковальчук. Упоряд. В.А. Гурський. – Кам'янець-Подільський: Абетка-НОВА, 2005. – С. 201 – 211.

13. Бігун Н.І. Підготовка фахівців до здійснення профілактики і подолання депресивних розладів у школярів // Науковий вісник Чернівецького університету: Збірник наукових праць. – Вип. 224. – Педагогіка та психологія. – Чернівці: Рута, 2005. – С. 15 – 20.

14. Бігун Н.І. Вплив депресивних розладів на рівень навчальної успішності школярів підліткового віку / Н.І. Бігун // Наукові праці Кам'янець-Подільського державного університету: Збірник за підсумками звітної наукової конференції викладачів і аспірантів. – Випуск 5. – В 3-х томах. – Т.3. – Кам'янець-Подільський: Кам'янець-Подільський державний університет, інформаційно-видавничий відділ, 2006. – С.45 – 46.

15. Бігун Н.І. Персонологічні ідеї С.Русової як теоретична складова особистісного підходу до подолання депресивних розладів у школярів підліткового віку / Н.І. Бігун // Просвітницька діяльність Софії Русової: Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського державного університету. Серія соціально-педагогічна. Випуск V. – Том ІІ / Відп. ред. Ю.М. Ковальчук. Упоряд. В.А. Гурський. – Кам'янець-Подільський: Аксіома, 2007. – С. 211 – 217.

16. Бігун Н.І. Особливості прояву депресивних розладів різних форм вираженості у школярів підліткового віку / Н.І. Бігун // Наукові праці Кам'янець-Подільського державного університету: Збірник за підсумками звітної наукової конференції викладачів і аспірантів. – Випуск 6. – В 3-х томах. – Т.3. – Кам'янець-Подільський: Кам'янець-Подільський державний університет, інформаційно-видавничий відділ, 2007. – С. 97 – 99.

17. Бігун Н.І. Психологічні умови формування реабілітаційного середовища для підлітків з депресивними розладами / Н.І. Бігун // Наукові праці Кам'янець-Подільського державного університету. Серія: психологічні науки. – Вип. 1. – Кам'янець-Подільський: Видавець Зволейко Д.Г. – 2007. – С. 4 – 7.