Анотація до роботи:
Пеньковська Н.М. Психологічні умови розвитку рефлексії у молодших школярів. Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України, Київ, 2003. Дисертаційне дослідження присвячено теоретико-експериментальному вивченню особливостей розвитку рефлексії у дітей молодшого шкільного віку. Простежено основні підходи до дослідження даного феномену в зарубіжній та вітчизняній психологічній науці. Уточнено психологічну дефініцію рефлексії як інтегральної особистісної сутності. Показано, що становлення рефлексії у межах молодшого шкільного віку безпосередньо залежить від розвитку здатності до самопізнання і самоаналізу, вміння покладатися на самооцінку та спроможності регулювати поведінку, співвідносячи її з очікуваннями значущих інших. Розроблено теоретико-технологічну модель становлення рефлексії в молодшому шкільному віці. Встановлено критерії визначення рівня розвитку рефлексії молодшого школяра та визначено її типологію. Створено та апробовано систему методичних прийомів оптимізації процесу становлення рефлексії дитини молодшого шкільного віку в сім’ї та школі. Основні результати дослідження знайшли застосування у практиці роботи шкільних психологів м. Тернополя та навчальному процесі Тернопільського державного педуніверситету. |