Узагальнення отриманих результатів дисертаційного дослідження дало можливість сформулювати загальні висновки: 1. Під творчою обдарованістю студентів ВТНЗ розуміється якісно своєрідне поєднання особистісних здібностей, від якого залежить можливість досягнення значного успіху в інженерній діяльності майбутніх спеціалістів у галузі науки і техніки. Обдарованість визначає високу ймовірність розвитку й актуалізації життєво та професійно значущих творчих якостей особистості на найвищому рівні, досягнення успіху в навчальній та професійній діяльності, проте передбачає створення сприятливих соціальних та психологічних умов для визначення, актуалізації властивого для неї творчого потенціалу. В якості методологічного підходу до вивчення і розвитку творчої обдарованості студентів вищих технічних навчальних закладів виділено особистісний, визначально-актуалізуючий підхід, який зорієнтований на розкриття та актуалізацію творчого потенціалу особистості майбутнього інженера в умовах професійної підготовки. 2. На основі узагальнення існуючих концепцій розвитку творчої особистості, сучасних тенденцій фундаменталізації та гуманітаризації інженерної освіти, положень про роль загальних і спеціальних здібностей, обдарованості, запропоновано структурно-функціональну модель творчої обдарованості студентів вищого технічного закладу, яка включає два основні та дев’ять складових компонентів: науково-технічний (дослідницька, проектно-конструкторська, інноваційна, технологічна складові) та гуманітарний (комунікативна, організаційна, світоглядна, естетична, етична складові). Структурно-функціональна модель виступає як вихідна для подальшого екпериментального дослідження прояву компонентів творчої обдарованості 3. Розроблено процедуру та комплексну методику експериментального визначення прояву компонентів творчої обдарованості студентів у процесі професійної підготовки у вищій технічній школі. 3.1. Пілотажне анкетування засвідчило, що 50% студентів визнають наявність у себе творчих здібностей та обдарувань, а 73% студентів вірять у реальність розкриття своїх задатків та мають бажання розвивати свої здібності. 3.2. Результати самоцінювання, проведеного за допомогою авторського опитувальника, свідчать про наявність творчої обдарованості у 59,2% студентів. Показники експертного оцінювання педагогами прояву компонентів творчої обдарованості у студентів корелюють з результатами самооцінки студентів, але більш критичні – до числа обдарованих ними віднесені 47% студентів.. 3.3. Об’єктивна діагностика прояву компонентів обдарованості у студентів вищого технічного навчального закладу показала, що прояв цих компонентів творчої обдарованості у студентів дещо нижчий, ніж суб’єктивне самооцінювання за авторським опитувальником. За допомогою об’єктивних методів визначено 37,7% обдарованих студентів. Подані результати засвідчують, що у студентів існує значна суб’єктивна готовність виступати у професійній підготовці в якості обдарованих особистостей, яка перевищує їх об’єктивне визнання в якості обдарованих. 4. Запропонована психолого-педагогічна програма визначення, розвитку та актуалізації творчої обдарованості студентів вищого технічного навчального закладу, яка містить у собі теоретичну та практичну частину. До теоретичної частини включений спецкурс “Творчість – стратегія життя”. Практична частина включає різні форми активного впливу на визначення, розвиток і актуалізацію творчої обдарованості особистості студента (моделювання творчих ситуацій, рольові ігри, методи стимуляції, актуалізації творчої діяльності: “Мозковий штурм”, “Синектика”, “КАРУС”, “АРВЗ”, “Морфологічний аналіз”, “Метод гірлянд асоціацій” тощо). Теоретичні і практичні методи програми спрямовані на стимулювання, розвиток і актуалізацію усіх компонентів творчої обдарованості на основі механізмів акмеологічної мотивації, інтеріоризації, екстеріоризації, емоційного закріплення успіхів у засвоєнні програм. Після формувального експерименту за суб’єктивними оцінками до числа обдарованих стали себе відносити 82,3% студентів, а за об’єктивними оцінками їх стало 53,6%, що значно більше, ніж їх було на етапі констатувального експерименту (відповідно, на 39% і 42,2%). Можна стверджувати, що запропонована програма забезпечує можливість визначення, розвитку та актуалізації творчого потенціалу особистості студентів у більш масовому масштабі, ніж це робиться зараз. Завдяки подібним програмам ВТНЗ можуть перетворитись у реально діючу систему підсилення творчого потенціалу обдарованості студентської молоді. За результатами дослідження складені методичні рекомендації для викладачів та практичних психологів щодо розвитку творчої обдарованості студентів вищої технічної школи, які передбачають: врахування індивідуальних особливостей обдарованості кожного студента, застосування методів визначення та актуалізації творчого потенціалу студентів на основі впровадження комплексної психолого-педагогічної програми розвитку творчої обдарованості. Подальше дослідження проблеми передбачає розробку нових технологій діагностики і розвитку творчої обдарованості студентів вищих навчальних закладів з урахуванням їх індивідуальних особливостей, віку, курсу навчання, спеціалізації професійної підготовки. |