1. Аналіз наукових психолого-педагогічних даних з проблеми розробки особистісного підходу свідчить про те, що особистісно орієнтоване навчання у вищому навчальному закладі не набуло належного рівня розробки і впровадження, що і визначає актуальність та доцільність дисертаційного дослідження. Наявний стан науково-методичного забезпечення навчання студентів іноземної мови та вивчення провідних психологічних концепцій зумовлює необхідність побудови нового особистісно-креативного підходу. Теоретичне вивчення та експериментальне дослідження означеної проблеми дозволяють визначити методологічні, структурно-психологічні, функціональні та продуктивні особливості особистісно-креативного підходу у навчанні студентів університету іноземної мови.
На основі теоретичного аналізу та узагальнення власного психолого-педагогічного досвіду взаємодії зі студентами було сформульовано такі методологічні принципи обґрунтування особистісно-креативного підходу в навчанні студентів університету іноземної мови:
1) принцип психологізації навчально-виховної діяльності; 2) принцип послідовності і взаємозв’язку концептуального, психодіагностичного, психокорекційного і творчо-розвивального компонентів особистісно-креативного підходу; 3) принцип концептуального уявлення про креативну мовну особистість; 4) принцип комплексності психодіагностичного вивчення особистості; 5) принцип психологічної корекції особистості; 6) принцип креативного міжособистісного спілкування іноземною мовою; 7) принцип креативізації навчальної діяльності студентів.
Визначені психолого-педагогічні принципи спроможні забезпечити продуктивну розробку особистісно-креативного підходу з метою гармонізації внутрішнього стану студента, вивільнення його креативного потенціалу і, в результаті, ефективне засвоєння англійської мови.
2. У результаті аналізу провідних науково-психологічних досліджень та власної психолого-педагогічної діяльності нами була розроблена модель особистісно-креативного підходу. Вона інтегрує такі основні компоненти, як: концептуальний (теоретичне уявлення про креативну особистість, яке складається з таких основних вимірів, як рефлексивно-гностичний, змістово-психологічний та креативно-діяльнісний); психодіагностичний (виявлення креативного потенціалу суб’єкта та внутрішньоособистісних проблем: конфліктогенності, тривожності, ригідності психіки, психічних захистів); психокорекційний (коригування особистісної проблематики, що блокує креативний потенціал студента й ускладнює навчальну діяльність); креативно-розвивальний (актуалізація та розвиток креативного потенціалу на основі використання спеціально дібраних завдань іноземною мовою).
3. Визначено роль особистісно-креативного підходу в гармонізації розвитку особистості студента, як необхідної умови оптимізації процесу вивчення англійської мови, що забезпечується такими компонентами особистісно-креативного підходу, як психодіагностичний, психокорекційний та креативно-розвивальний. Результати констатуючого експерименту засвідчили високий рівень внутрішньої конфліктності, тривожності, ригідності психіки студентів, низький рівень креативності, що визначає недостатній рівень успішності навчання, несприятливу психологічну атмосферу в студентських групах. У ході формуючого експерименту застосовувалися можливості прихованої психодіагностики внутрішньоособистісної проблематики, яка проявлялася під час навчальних занять у процесі комунікативної та ігрової діяльності, у сфері креативної лінгвістичної діяльності, зокрема – емотивної лексики.
Психокорекційний компонент особистісно-креативного підходу спрямований на вирішення внутрішньоособистісних проблем і нейтралізацію психічних захистів, які актуалізуються внаслідок внутрішньої конфліктності особистості. Психокорекція здійснювалася на основі технік ігротерапії, арттерапії (креативний малюнок, музикотерапія, казкотерапія), психодрами.
Креативно-розвивальний компонент передбачає використання творчих прийомів та завдань у ході формуючого експерименту. Базуючись на останніх дослідженнях у сфері креативної лінгвістики, ми застосовували такі види роботи, як творчі віршовані переклади, твори, творчі описи предметів, втілення студентів в казкових героїв і презентація монологів від їхнього імені, написання казок, творчі групові дискусії та ін.
4. Досліджено можливості покращання навчально-пізнавальної діяльності студентів на заняттях з англійської мови на основі особистісно-креативного підходу.
Особистісно-креативний підхід у навчальній взаємодії забезпечує реалізацію багаторівневого процесу розкриття самобутньої сутності суб’єкта за рахунок актуалізації і переведення на рівень свідомого втілення глибинно-психічного семантичного потенціалу суб’єкта.
Креативно-розвивальні завдання виконують навчально-пізнавальну функцію, сприяють розвитку інтересу до вивчення англійської мови, інтенсифікують процес самопізнання, формують різнобічно розвинену особистість на основі вирішення деяких психологічних проблем студентів.
Результати формуючого експерименту засвідчили, що впровадження вказаних компонентів особистісно-креативного підходу, дійсно, забезпечує розкриття креативного потенціалу студентів на основі оптимізації психологічних характеристик особистості (зниження тривожності, ригідності, нейтралізація психічних захистів), що зумовлює підвищення рівня успішності оволодіння іноземною мовою. Про ефективність особистісно-креативного підходу свідчить поетична мистецька збірка “Ніким не розгадані істини”.
5. Виконане дослідження дозволило запропонувати ряд рекомендацій керівництву вищих навчальних закладів:
з метою підвищення рівня оволодіння іноземною мовою студентами вищих навчальних закладів орієнтувати викладачів на впровадження особистісно-креативного підходу в навчально-виховну взаємодію;
забезпечити необхідну психологічну підготовку майбутніх викладачів іноземної мови та перепідготовку працюючих викладачів на основі введення спецдисциплін з глибинної психології, психолінгвістики, теорії і практики особистісно-креативного підходу;
Здійснене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми, а передбачає необхідність подальших наукових пошуків. Перспективи ми вбачаємо, найперше, у двох напрямах: у навчально-методичному – розробка і впровадження нових технологій особистісно-креативного підходу на заняттях з інших дисциплін, у психокорекційному – наукове дослідження можливостей використання іноземної мови як діагностико-корекційного засобу пізнання глибинних аспектів психіки для актуалізації креативних резервів особистості.
|