Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Рудзевич Ірина Леонідівна. Психологічні засоби подолання деструктивних конфліктів педагогів із старшокласниками : дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Рудзевич І.Л. Психологічні засоби подолання деструктивних конфліктів педагогів із старшокласниками.Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України, Київ, 2005.

Дисертаційна робота присвячена дослідженню особливостей розвитку психологічних засобів подолання деструктивних педагогічних конфліктів у процесі навчання та виховання старшокласників.

Конфлікти між педагогами і старшокласниками мають загальні характеристики конфліктної взаємодії, а отже, знання психологічних особливостей конфліктності взагалі дозволяє виявляти закономірності деструктивного педагогічного спілкування, і навпаки, специфіка конфліктів у навчально-виховному процесі поглиблює розуміння феномену конфлікту загалом. Зокрема, саме в педагогічній взаємодії особливо актуальними стають психологічні засоби подолання деструктивних конфліктів, які, можна припустити, стануть у нагоді й в інших конфліктних ситуаціях.

Доцільною слід вважати активну позицію учасників взаємодії. Діалогічний підхід педагога до вирішення проблем, його настанови на конструктивну педагогічну взаємодію з учнем, як не лише об’єктом, а й суб’єктом виховання, є розвивальними для обох сторін.

Проведене емпіричне дослідження підтвердило існування зв’язків між рівнем та особливостями конфліктності особистості, особливістю ситуацій взаємодії та деякими особистісними якостями, а саме: креативністю, мотивацією досягнення, толерантністю, негативними комунікативними настановами.

Психологічні засоби подолання конфліктності (актуалізація і використання власного досвіду переживання деструктивних конфліктів у нових умовах та творчий підхід до конфліктної взаємодії) розуміються як специфічні “знаряддя”, що інтериоризуються і використовуються суб’єктом для узгодженості власного внутрішнього світу і ситуації міжсуб’єктної взаємодії. З іншого боку, сам конфлікт може виступати в ролі засобу подальшого психічного розвитку індивіда. Це стосується й деструктивних конфліктів.

Експериментально доведено, що попередження деструктивності можливе через набуття досвіду конфліктної взаємодії. Творчість у педагогічному спілкуванні виступає тим інтегрувальним фактором, який дозволяє виробити цілісну систему психологічних засобів подолання деструктивних педагогічних конфліктів.

  1. Конфлікти між педагогами і старшокласниками мають загальні характеристики конфліктної взаємодії, а отже, знання психологічних особливостей конфліктності взагалі дозволяє виявляти закономірності деструктивного педагогічного спілкування, і навпаки, специфіка конфліктів у навчально-виховному процесі поглиблює розуміння феномену конфлікту загалом. Зокрема, саме в педагогічній взаємодії особливо актуальними стають психологічні засоби подолання деструктивних конфліктів, які, можна припустити, стануть у нагоді й в інших конфліктних ситуаціях.

  2. Доцільною слід вважати активну позицію учасників взаємодії. Діалогічний підхід педагога до вирішення проблем, його настанови на конструктивну педагогічну взаємодію з учнем, як не лише об’єктом, а й суб’єктом виховання, є розвивальними для обох сторін.

  3. Проведене емпіричне дослідження підтвердило існування зв’язків між рівнем та особливостями конфліктності особистості, особливістю ситуацій взаємодії та деякими особистісними якостями, а саме: креативністю, мотивацією досягнення, толерантністю, негативними комунікативними настановленнями.

  4. Психологічні засоби подолання конфліктності (актуалізація і використання власного досвіду переживання деструктивних конфліктів у нових умовах та творчий підхід до конфліктної взаємодії) розуміються як специфічні “знаряддя”, що інтериоризуються і використовуються суб’єктом для узгодженості власного внутрішнього світу і ситуації міжсуб’єктної взаємодії. З іншого боку, сам конфлікт може виступати в ролі засобу подальшого психічного розвитку індивіда. Це стосується й деструктивних конфліктів.

  5. Формування психологічних засобів подолання деструктивних педагогічних конфліктів може здійснюватись цілеспрямовано у спеціально організованому навчанні, скомпонованому в три змістовні блоки: рефлексивний, власне навчальний та інтегрувальний.

  6. За результатами спостереження учасники спеціальних тренінгових груп виявили, порівняно з іншими учнями, більше бажання до навчання, стають відкритими і гнучкішими у взаємодії. За результатами повторного діагностування на 17% збільшилася кількість учнів, що обирали стиль співробітництва у конфлікті, та на 21% збільшилась кількість таких вчителів. Зменшилися негативні тенденції щодо комунікативних настановлень (в середньому на 15%).

  7. Попередження деструктивності можливе через набуття досвіду конфліктної взаємодії. Творчість у педагогічному спілкуванні виступає тим інтегрувальним фактором, який дозволяє виробити систему психологічних засобів подолання деструктивних педагогічних конфліктів.

Проведене дослідження не вичерпує питань, пов’язаних з подоланням конфліктності в навчально-виховному процесі. Вважаємо перспективною подальшу роботу, спрямовану на цілісну характеристику системи психологічних засобів попередження і подолання деструктивних педагогічних конфліктів.

Публікації автора:

  1. Рудзевич І.Л. Психологічні причини педагогічних конфліктів у старшому шкільному віці // Психологічний вісник: Збірник наукових праць Ніжинського державного педагогічного університету ім. М.Гоголя / За ред. Максименка С.Д. – Вип.1. – Ніжин: Ніжинський державний педагогічний університет, 2003. – С.170-173.

  2. Рудзевич І.Л. Деякі психологічні особливості педагогічних конфліктів // Проблеми загальної та педагогічної психології: Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. Максименка С.Д. – Т.VI, Вип.1. – К., 2004. – С.264-271.

  3. Рудзевич І.Л. Психологічні особливості педагогічних конфліктів // Проблеми загальної та педагогічної психології: Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. Максименка С.Д.. – Т.VI, Вип.8. – К., 2004. – С.271-278.

  4. Рудзевич І.Л. Конфліктність у педагогічній взаємодії // Гуманізація взаємин вчителя та учнів – необхідна умова особистісно-орієнтованої освіти: Науково-методичній збірник / За ред. С.Д.Максименка, Г.О.Балла, М.М.Заброцького. – Житомир-Київ: ЖОІППО, 2004. – С.97-106.

  5. Рудзевич І.Л. Психологічні засоби подолання деструктивних конфліктів у педагогічному процесі // Практична психологія та соціальна робота. – 2005. – № 1. – С.47-49.

  6. Рудзевич І.Л. Психологічні особливості конфліктів у педагогічному процесі // Наукові праці Кам’янець-Подільського державного університету: Збірник за підсумками звітної наукової конференції викладачів і аспірантів, присвяченої 85-й річниці Української національно-демократичної революції, 15-16 квітня 2002 року: В 2-х томах. – Т. 2. – Кам’янець-Подільський, 2002. – С. 161-163.

  7. Рудзевич І.Л. Психологічні причини конфліктів між педагогами та старшокласниками // Наукові праці Кам’янець-Подільського державного університету: Збірник за підсумками звітної наукової конференції викладачів і аспірантів. – Вип.2: В 2-х томах. – Т. 2. – Кам’янець-Подільський, 2003. – С. 214-215.

  8. Рудзевич І.Л. Психологічні засоби подолання деструктивності у педагогічній взаємодії // Наукові праці Кам’янець-Подільського державного університету: Збірник за підсумками звітної наукової конференції викладачів і аспірантів. – Вип.3: В 2-х томах. – Т. 3. – Кам’янець-Подільський, 2004. – С. 219-221.