Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Чегі Тіберій Тіберійович. Психологічний супровід навчально-службової діяльності курсантів-правоохоронців. : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2009.



Анотація до роботи:

Чегі Т. Т. Психологічний супровід навчально-службової діяльності курсантів-правоохоронців. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – Київ, 2009.

У дисертації викладено теоретико-методологічне обґрунтування та вперше запропоновано практичне розроблення системи заходів психологічного супроводу навчально-службової діяльності курсантів правоохоронних спеціальностей, яка містить діагностичну та корекційно-розвивальну складові.

На діагностичному етапі психологічного супроводу виявлено курсантів із недостатнім рівнем розвитку психологічних професійно важливих якостей і властивостей; курсантів із наявністю як порівняно стійких негативних особистісних змін та станів, так і порівняно нетривалих негативних відхилень у психічному та функціональному станах; визначено загальні особистісні та професійно-службові характерні риси курсантів, особливості їхніх порівняно стійких та динамічних психічних і функціональних станів.

Результати експериментального дослідження засвідчили ефективність розробленого методичного забезпечення корекційно-розвивального етапу психологічного супроводу і доцільність його використання із цією метою.

  1. У дисертаційній роботі на теоретико-методологічному рівні обґрунтовано та практично розроблено систему заходів психологічного супроводу навчально-службової діяльності курсантів правоохоронних спеціальностей. В якості провідних взаємопов’язаних складових такого супроводу теоретично та методично обґрунтовано послідовне та взаємопов’язане застосування діагностичної та корекційно-розвивальної складових.

  2. Зміст діагностичної складової полягає у вирішенні чотирьох груп завдань: 1) визначення загальних особистісних, у тому числі й професійно важливих, особливостей курсантів; 2) визначення рівня стресостійкості курсантів та їхньої здатності до дій в умовах, з різним рівнем екстремальності; 3) визначення негативних особистісних змін і станів, які можуть бути зумовлені виконанням курсантами навчально-службової діяльності; 4) оперативне оцінювання психічного та функціонального стану курсантів. Для вирішення вказаних завдань можуть бути використані психодіагностичні методики, опитувальники та експертне оцінювання.

  3. Сутність формувально-розвивальної складової супроводу полягає у: 1) формуванні професійно важливих особистісних якостей курсантів; 2) формуванні в них професійно важливих навичок; 3) профілактиці та корекції виникнення негативних психічних станів курсантів, професійної деформації їхньої особистості, професійно небажаних якостей. При цьому, завданням застосування корекційних методів є коригування виявлених у процесі психологічного дослідження негативних психічних станів та якостей курсантів, які перешкоджають їхній успішній навчально-службовій діяльності. А формувальні (розвивальні) методи мають забезпечити розвиток необхідних особистісних та інших професійно важливих якостей і навичок, які сприяють ефективній навчально-службовій діяльності курсантів.

  4. Результати проведеного нами констатувального дослідження засвідчили, що дві третини курсантів за окремими діагностичними показниками мають низький рівень розвитку різних психологічних професійно-важливих якостей і властивостей. Кількість курсантів із наявністю як відносно стійких негативних особистісних змін і станів, так і порівняно нетривалих негативних відхилень у психічному та функціональному стані, що можуть перешкоджати успішному виконанню ними навчально-службової діяльності, досягає майже чверті від загальної кількості досліджуваних.

  5. Встановлено, що середньогрупові показники курсантів за всіма факторами тесту Р. Кеттела перебувають в межах “коридору” середньо-нормативних показників. Найвищий прояв мають фактори товариськості, інтелекту, емоційної стійкості, сміливості та самоконтролю. У цілому, курсанти відрізняються вищим за середній рівнем розвитку комунікативних та організаторських здібностей з певним переважанням комунікативних. Переважна їх більшість (80 % та більше) мають добрі стосунки з однокурсниками та викладачами, високу зацікавленість у навчанні, достатні знання про умови правоохоронної фахової роботи, належний рівень нервово-психічної стійкості, нормальний психоемоційний стан, невисокий рівень соціальної фрустрованості та відсутність депресивних проявів. Певне погіршення психоемоційного та функціонального стану курсантів закономірно спостерігається під час екзаменаційної сесії.

  6. Самооцінка власних фахових знань і вмінь на час навчання у курсантів досить неоднозначна і закономірно залежить від курсу навчання. Також неоднозначною є впевненість у власній майбутній роботі за своїм фахом, що у курсантів від І-го до ІV-го курсу достовірно зростають такі показники: рівень розвитку комунікативних та організаторських здібностей; рівень нервово-психічної стійкості; самооцінка власних знань про умови правоохоронної фахової роботи, власних фахових знань і вмінь, власної зацікавленості у навчанні; особистісні якості (за тестом Р. Кеттела) – товариськість, інтелект, емоційна стійкість, сміливість, самоконтроль, дипломатичність, адекватність самооцінки. Поліпшуються показники психоемоційного та функціонального станів (особливо під час екзаменаційної сесії). Проте знижується достовірно від І-го до ІV-го курсу рівень упевненості курсантів у тому, що вони після завершення навчання в ВНЗ МВС України будуть працювати за фахом. Виявлено лише незначні особливості в розвитку курсантів залежно від їхньої статі.

  7. Проведення заходів формувально-розвивального етапу психологічного супроводу навчально-службової діяльності курсантів має засновуватись на результатах попереднього діагностування. Методичне забезпечення включає три основні частини: 1) виконання курсантами рекомендацій щодо індивідуалізації їхньої навчально-службової діяльності, які формуються на основі проведеної діагностики; 2) участь курсантів у тренінгу з розвитку професійно важливих особистісних якостей та професійно важливих навичок курсантів ВНЗ МВС України; 3) опанування курсантами комплексу методів психічної саморегуляції.

  8. Повторна психодіагностика курсантів експериментальної групи (через півтора місяці після завершення всієї корекційно-розвивальної програми психологічного супроводу) виявила достовірне поліпшення 15 із 16 показників за шістьма методиками, які характеризують різні професійно важливі якості та властивості курсантів, ознаки їхніх стійких особистісних змін і станів та порівняно нетривалих змін у психічному та функціональному станах. Водночас, у курсантів контрольної групи достовірно не покращився жоден із використаних показників. Отже, результати експериментального дослідження довели ефективність розробленого методичного забезпечення корекційно-розвивального етапу психологічного супроводу навчально-службової діяльності курсантів і доцільність його використання з цією метою.

Таким чином, висунута в дисертаційному досліджені гіпотеза щодо можливості підвищення ефективності підготовки фахівців у ВНЗ МВС України завдяки застосуванню розробленої системи заходів психологічного супроводу навчально-службової діяльності курсантів-правоохоронців повністю підтвердилась.

Перспективи подальших досліджень полягають у поглибленні психологічних знань про особливості навчально-службової діяльності курсантів – правоохоронців, обґрунтуванні психологічних засад щодо врахування таких особливостей у навчальному процесі ВНЗ МВС України, подальшому вдосконаленні розробленого методичного забезпечення психологічного супроводу навчально-службової діяльності курсантів правоохоронних спеціальностей.

Публікації автора:

  1. Чегі Т. Т. Діагностичні методи психологічного супроводу навчально-службової діяльності курсантів / Т. Т. Чегі // Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. праць / за ред. акад. С. Д. Максименка. – К., 2007. – Т. ІХ,
    ч. 4. – С. 419–424.

  2. Чегі Т. Т. Корекційно-розвивальні методи психологічного супроводу навчально-службової діяльності курсантів вищих закладів освіти МВС / Т. Т. Чегі // Наук. зап. / за ред. акад. С. Д. Максименка. – К. : ДП “Інформаційно-аналітичне агентство”, 2007. – Вип. 35. – С. 481–489.

  3. Чегі Т. Т. Психологічний аналіз особливостей навчально-службової діяльності курсантів вищих закладів освіти МВС / Т. Т. Чегі // Актуальні проблеми психології. – Т. 7 : Екологічна психологія / за ред. С. Д. Максименка. – К. : Логос, 2007. – Вип. 10. – С. 416 – 421.

  4. Чегі Т. Т. Аналіз результатів діагностичного етапу психологічного супроводу навчально-службової діяльності курсантів ВНЗ МВС / Т. Т. Чегі // Наука і освіта. Спецвипуск. Проект. Психолого-педагогічні чинники становлення особистості в поліетнічному середовищі / за ред. О. Я. Чебикіна. – Одеса, 2008. – Вип. 7. – С. 192–196.