Чегі Т. Т. Психологічний супровід навчально-службової діяльності курсантів-правоохоронців. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – Київ, 2009.
У дисертації викладено теоретико-методологічне обґрунтування та вперше запропоновано практичне розроблення системи заходів психологічного супроводу навчально-службової діяльності курсантів правоохоронних спеціальностей, яка містить діагностичну та корекційно-розвивальну складові.
На діагностичному етапі психологічного супроводу виявлено курсантів із недостатнім рівнем розвитку психологічних професійно важливих якостей і властивостей; курсантів із наявністю як порівняно стійких негативних особистісних змін та станів, так і порівняно нетривалих негативних відхилень у психічному та функціональному станах; визначено загальні особистісні та професійно-службові характерні риси курсантів, особливості їхніх порівняно стійких та динамічних психічних і функціональних станів.
Результати експериментального дослідження засвідчили ефективність розробленого методичного забезпечення корекційно-розвивального етапу психологічного супроводу і доцільність його використання із цією метою.
У дисертаційній роботі на теоретико-методологічному рівні обґрунтовано та практично розроблено систему заходів психологічного супроводу навчально-службової діяльності курсантів правоохоронних спеціальностей. В якості провідних взаємопов’язаних складових такого супроводу теоретично та методично обґрунтовано послідовне та взаємопов’язане застосування діагностичної та корекційно-розвивальної складових.
Зміст діагностичної складової полягає у вирішенні чотирьох груп завдань: 1) визначення загальних особистісних, у тому числі й професійно важливих, особливостей курсантів; 2) визначення рівня стресостійкості курсантів та їхньої здатності до дій в умовах, з різним рівнем екстремальності; 3) визначення негативних особистісних змін і станів, які можуть бути зумовлені виконанням курсантами навчально-службової діяльності; 4) оперативне оцінювання психічного та функціонального стану курсантів. Для вирішення вказаних завдань можуть бути використані психодіагностичні методики, опитувальники та експертне оцінювання.
Сутність формувально-розвивальної складової супроводу полягає у: 1) формуванні професійно важливих особистісних якостей курсантів; 2) формуванні в них професійно важливих навичок; 3) профілактиці та корекції виникнення негативних психічних станів курсантів, професійної деформації їхньої особистості, професійно небажаних якостей. При цьому, завданням застосування корекційних методів є коригування виявлених у процесі психологічного дослідження негативних психічних станів та якостей курсантів, які перешкоджають їхній успішній навчально-службовій діяльності. А формувальні (розвивальні) методи мають забезпечити розвиток необхідних особистісних та інших професійно важливих якостей і навичок, які сприяють ефективній навчально-службовій діяльності курсантів.
Результати проведеного нами констатувального дослідження засвідчили, що дві третини курсантів за окремими діагностичними показниками мають низький рівень розвитку різних психологічних професійно-важливих якостей і властивостей. Кількість курсантів із наявністю як відносно стійких негативних особистісних змін і станів, так і порівняно нетривалих негативних відхилень у психічному та функціональному стані, що можуть перешкоджати успішному виконанню ними навчально-службової діяльності, досягає майже чверті від загальної кількості досліджуваних.
Встановлено, що середньогрупові показники курсантів за всіма факторами тесту Р. Кеттела перебувають в межах “коридору” середньо-нормативних показників. Найвищий прояв мають фактори товариськості, інтелекту, емоційної стійкості, сміливості та самоконтролю. У цілому, курсанти відрізняються вищим за середній рівнем розвитку комунікативних та організаторських здібностей з певним переважанням комунікативних. Переважна їх більшість (80 % та більше) мають добрі стосунки з однокурсниками та викладачами, високу зацікавленість у навчанні, достатні знання про умови правоохоронної фахової роботи, належний рівень нервово-психічної стійкості, нормальний психоемоційний стан, невисокий рівень соціальної фрустрованості та відсутність депресивних проявів. Певне погіршення психоемоційного та функціонального стану курсантів закономірно спостерігається під час екзаменаційної сесії.
Самооцінка власних фахових знань і вмінь на час навчання у курсантів досить неоднозначна і закономірно залежить від курсу навчання. Також неоднозначною є впевненість у власній майбутній роботі за своїм фахом, що у курсантів від І-го до ІV-го курсу достовірно зростають такі показники: рівень розвитку комунікативних та організаторських здібностей; рівень нервово-психічної стійкості; самооцінка власних знань про умови правоохоронної фахової роботи, власних фахових знань і вмінь, власної зацікавленості у навчанні; особистісні якості (за тестом Р. Кеттела) – товариськість, інтелект, емоційна стійкість, сміливість, самоконтроль, дипломатичність, адекватність самооцінки. Поліпшуються показники психоемоційного та функціонального станів (особливо під час екзаменаційної сесії). Проте знижується достовірно від І-го до ІV-го курсу рівень упевненості курсантів у тому, що вони після завершення навчання в ВНЗ МВС України будуть працювати за фахом. Виявлено лише незначні особливості в розвитку курсантів залежно від їхньої статі.
Проведення заходів формувально-розвивального етапу психологічного супроводу навчально-службової діяльності курсантів має засновуватись на результатах попереднього діагностування. Методичне забезпечення включає три основні частини: 1) виконання курсантами рекомендацій щодо індивідуалізації їхньої навчально-службової діяльності, які формуються на основі проведеної діагностики; 2) участь курсантів у тренінгу з розвитку професійно важливих особистісних якостей та професійно важливих навичок курсантів ВНЗ МВС України; 3) опанування курсантами комплексу методів психічної саморегуляції.
Повторна психодіагностика курсантів експериментальної групи (через півтора місяці після завершення всієї корекційно-розвивальної програми психологічного супроводу) виявила достовірне поліпшення 15 із 16 показників за шістьма методиками, які характеризують різні професійно важливі якості та властивості курсантів, ознаки їхніх стійких особистісних змін і станів та порівняно нетривалих змін у психічному та функціональному станах. Водночас, у курсантів контрольної групи достовірно не покращився жоден із використаних показників. Отже, результати експериментального дослідження довели ефективність розробленого методичного забезпечення корекційно-розвивального етапу психологічного супроводу навчально-службової діяльності курсантів і доцільність його використання з цією метою.
Таким чином, висунута в дисертаційному досліджені гіпотеза щодо можливості підвищення ефективності підготовки фахівців у ВНЗ МВС України завдяки застосуванню розробленої системи заходів психологічного супроводу навчально-службової діяльності курсантів-правоохоронців повністю підтвердилась.
Перспективи подальших досліджень полягають у поглибленні психологічних знань про особливості навчально-службової діяльності курсантів – правоохоронців, обґрунтуванні психологічних засад щодо врахування таких особливостей у навчальному процесі ВНЗ МВС України, подальшому вдосконаленні розробленого методичного забезпечення психологічного супроводу навчально-службової діяльності курсантів правоохоронних спеціальностей.
Публікації автора:
Чегі Т. Т. Діагностичні методи психологічного супроводу навчально-службової діяльності курсантів / Т. Т. Чегі // Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. праць / за ред. акад. С. Д. Максименка. – К., 2007. – Т. ІХ, ч. 4. – С. 419–424.
Чегі Т. Т. Корекційно-розвивальні методи психологічного супроводу навчально-службової діяльності курсантів вищих закладів освіти МВС / Т. Т. Чегі // Наук. зап. / за ред. акад. С. Д. Максименка. – К. : ДП “Інформаційно-аналітичне агентство”, 2007. – Вип. 35. – С. 481–489.
Чегі Т. Т. Психологічний аналіз особливостей навчально-службової діяльності курсантів вищих закладів освіти МВС / Т. Т. Чегі // Актуальні проблеми психології. – Т. 7 : Екологічна психологія / за ред. С. Д. Максименка. – К. : Логос, 2007. – Вип. 10. – С. 416 – 421.
Чегі Т. Т. Аналіз результатів діагностичного етапу психологічного супроводу навчально-службової діяльності курсантів ВНЗ МВС / Т. Т. Чегі // Наука і освіта. Спецвипуск. Проект. Психолого-педагогічні чинники становлення особистості в поліетнічному середовищі / за ред. О. Я. Чебикіна. – Одеса, 2008. – Вип. 7. – С. 192–196.