Анотація до роботи:
Мажиріна Є.С. Психолого-історичний аналіз якісно-кількісних характеристик мимовільного запам’ятовування (у порівнянні з даними П.І. Зінченка). – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.01 – загальна психологія, історія психології. – Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна. – Харків, 2007. Дисертацію присвячено питанню історичного розвитку процесів мимовільного запам’ятовування. Підґрунтям роботи стало повторення експериментів П.І. Зінченка з сучасними досліджуваними в різних соціокультурних умовах та порівняльний психолого-історичний аналіз якісно-кількісних характеристик мимовільного запам’ятовування. Виявлено, що в мнемічних процесах людини з розвитком суспільства відбуваються кількісні та якісні зміни. Отримані факти пов’язані з історичним розвитком процесів мимовільного запам’ятовування та перебудовою діяльності, в ході якої це запам’ятовування відбувається. Встановлена сензитивність мимовільного запам’ятовування сучасних дітей до матеріалу у вигляді малюнків. На підставі теоретичного та експериментального аналізу виявлені чинники, що впливають на ефективність запам’ятовування. Практичне значення одержаних результатів полягає в можливості їх використання для створення адекватних методів навчання та подання інформації з урахуванням виявлених закономірностей мимовільного запам’ятовування різних типів матеріалу у дітей та дорослих. |