Анотація до роботи:
Горбасенко І.М. Психолого-педагогічні засоби оптимізації особистісних утворень старшокласників із розладами дихальних шляхів – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 - педагогічна та вікова психологія. – Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України, Київ, 2008. Дисертація присвячена вивченню в умовах психокорекції особливостей особистісних змін у старшокласників із соматичними (респіраторними) порушеннями дихальних шляхів. В роботі запропоновано нове вирішення проблеми корекції особистості за несприятливих умов її розвитку, обтяжених наявністю соматичного розладу. В дослідженні розкриваються особливості психосоматичних співвідношень при різних видах респіраторних розладів, роль емоційних чинників у їхньому розвиткові та можливості попередження особистісних дисгармоній корекційними засобами. Встановлено, що у розвитку різних видів респіраторного розладу вагому роль відіграють емоційні чинники, пов'язані зі стресогенними ситуаціями та стереотипізованими варіантами психотілесного реагування, специфічними для різних розладів дихальних шляхів. Виявлені також зміни в типах реагування на змінений психосоматичний стан в системі особистісних ставлень, мотивацій досягнення та самооцінці у старшокласників внаслідок переживання соматичних розладів. У процесі психокорекції досягнута позитивна динаміка за показниками емоційної обумовленості респіраторних розладів та особистісних якостей, специфічних для раннього юнацького віку (у ставленні старшокласника до себе, до власного майбутнього та життєвих цілей, у мотивації досягнення та самоповазі). |