Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Савелюк Наталія Михайлівна. Психосемантичні особливості громадянської свідомості студентської молоді. : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2008.



Анотація до роботи:

Савелюк Н.М. Психосемантичні особливості громадянської свідомості студентської молоді. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Івано-Франківськ, 2008.

У дисертації розкриваються та аналізуються психосемантичні структури громадянської свідомості української студентської молоді. Через залучення проективних методик досліджено уявлення про громадянськість у даної соціально-демографічної спільноти. Експліковані та проінтерпретовані операціональні аналоги категоріально-смислових структур свідомості досліджуваних у контексті чотирьох експериментальних ідентифікацій: „ідеальний громадянин моєї держави”, „реальний громадянин моєї держави”, „Я-ідеальне”, „Я-реальне”. Розроблено предметно спеціалізований семантичний диференціал і з його допомогою відтворено психосемантичну модель образу України. Виявлено дуже низьку когнітивну складність студентів у сфері осмислення як власної країни, так і своїх пересічних співвітчизників. Продемонстровано, що майбутній фах респондентів впливає на домінантні компоненти категоріально-смислової ієрархії тільки їх громадянських ідеалів, тоді як специфіка реґіону проживання позначається на провідних психосемантичних засадах оцінювання реалій громадянства в Україні.

  1. „Громадянська свідомість” – поняття, яке у зв’язку зі своєю складовою частиною „свідомість” і з відносною новизною використання у концептуальному просторі вітчизняної психологічної науки ще не знайшло чіткого визначення. Із загальнометодологічних позицій його слід розглядати, щонайменше, у двох площинах аналізу: аксіологічній (як систему інтеріоризованих громадянських цінностей) та соціально-психологічній (як одну з численних сфер свідомості соціалізованого – в межах конкретної держави – індивіда). Ключовими компонентами даної сфери виступають образи держави, власної громадянськості та громадянськості співвітчизників. Саме через ці свої образи громадянська свідомість системно взаємозв’язана, насамперед, з національною (етнічною), політичною, правовою свідомістю особистості. У контексті певної умовності розмежування через об’єктивні дефініції відповідних об’єктів психологічного аналізу доцільними є експлікація та інтерпретація їх суб’єктних моделей. Зокрема, в експериментальних умовах зовнішньої постановки відповідного завдання досліджувані виявилися здатними розрізняти ознаки своєї громадянськості та національності.

  2. Результати факторного аналізу даних констатувального психосемантичного експерименту продемонстрували дуже низьку когнітивну складність студентської молоді у сфері осмислення як власної держави, так і уявного співгромадянина. Отже, відомий у психології феномен „юнацького максималізму” в даному випадку проявився у надто категоричному сприйнятті українським студентством своїх земляків і країни – адже більшість рис у відповідних образах його свідомості корелюють між собою, тяжіючи до загального або позитиву, або негативу. Як найбільш когнітивно диференційоване виступило громадянське „Я-реальне” досліджуваних, домінантна категоріально-смислова основа якого виявилася цілком емоційно-почуттєвою за своїм наповненням.

  3. Розбіжності між психосемантичними структурами двох „відчужених” експериментальних ідентифікацій (з уявними „ідеальним” і „реальним” громадянами України), з одного боку, та громадянських самоідентифікацій, з іншого боку, дозволяють хоча б орієнтовно наповнити конкретним емпіричним змістом теоретичну диференціацію понять „громадянська свідомість” і „громадянська самосвідомість”. Зокрема, „реальна” громадянська самосвідомість досліджуваних характеризується, по-перше, смисловим антагонізмом традиційних громадянських орієнтирів (наприклад, „праці на благо інших” і „чесного сплачування податків”) з найвагомішими для студентів моральними цінностями; по-друге, суб’єктивним розмежуванням духовної підтримки своєї нації та Батьківщини з бажанням жити в межах відповідної території – на відміну від уявлень про ідеал і про „іншого”.

  4. Комплексний психосемантичний аналіз громадянської свідомості українського студентства загалом дає змогу констатувати, що в її основі лежать, насамперед, етичні та самореалізаційні орієнтири, а також національні та антропоморфізовані екологічні вартості, поряд з якими значно поступаються за своєю суб’єктивною значущістю правові, політичні та валеологічні цінності. Проте, залежно від спеціальності, а також реґіону проживання конкретних респондентів, можуть спостерігатися винятки з цієї загальної тенденції. Зокрема, як продемонструвало зіставлення результатів за двома підвибірками, майбутній фах студентів впливає переважно на домінантні категоріально-смислові основи їх ідеалів громадянськості, а специфіка реґіону проживання – на провідні засади оцінювання реалій громадянства в Україні. Перспективним поглибленням дисертаційного дослідження в його загальнопсихологічних і соціально-психологічних аспектах може стати залучення з метою порівняння вибірок працюючої молоді або інших вікових когорт.

Публікації автора:

  1. Савелюк Н.М. До проблеми пошуку психологічної парадигми становлення громадянськості сучасної молоді (на основі аналізу педагогічної спадщини А.С.Макаренка) // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. С.Д.Максименка. – К., 2004. – Т.VI. – Вип. 3. – С. 292-296.

  2. Савелюк Н.М. Категорія „громадянська свідомість” як предмет психологічної рефлексії // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. С.Д.Максименка. – К., 2005. – Т.VIІ. – Вип. 2. – С. 215-222.

  3. Савелюк Н.М. Асоціативний експеримент у дослідженні психосемантичних структур громадянської свідомості студентської молоді // Наукові записки Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. С.Д.Максименка. – К.: Главник, 2005. – Вип. 26, у 4-х томах. – Т.4. – С. 3-7.

  4. Савелюк Н.М. Образ громадянськості у свідомості студентської молоді // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. С.Д.Максименка. – К., 2006. – Т.VIІІ. – Вип. 6. – С. 236-242.

  5. Савелюк Н.М. Психосемантичний аналіз ідеалу громадянськості у свідомості української студентської молоді // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. С.Д.Максименка. – К., 2007. – Т.IХ. – Част.5. – С. 329-336.

  6. Савелюк Н.М. Психосемантика образу держави у свідомості студентської молоді // Актуальні проблеми гуманітарної освіти: збірник наукових праць / За заг. ред. Онкович Г.В. та Ломаковича А.М. – Київ – Кременець: РВЦ КОГПІ імені Тараса Шевченка. – 2007. – Вип. 3. – С. 25-29.

  7. Савелюк Н.М. Уявлення студентської молоді про власну громадянськість як важливий аспект її громадянської свідомості // Нова педагогічна думка: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Спецвипуск. – Рівне. – 2007. – С. 57-63.