1. Історіографія означеної в дисертаційному дослідженні теми має кілька аспектів: біографія М. Данька; публіцистична творчість професійних письменників; творчість журналістів регіональної преси; контекст формування світоглядних основ та життєвих і творчих принципів митця; стан і розвиток соціальної комунікації та й усього соціуму в 60–80-ті рр. ХХ ст.; аналіз провідних мотивів, жанрового розмаїття, особливостей поетики публіцистичної спадщини літератора. Значному розширенню історіографії слугує те, що аналізом письменницької публіцистики займаються не лише журналістикознавці, а й історики, філософи, політологи, літературознавці. Історіографічна база достатня з огляду документального забезпечення роботи. Використовуючи комплекс методологічних принципів дослідницьких методів наукового пізнання та допоміжних або спеціальних засобів дослідження, характер їх системно-ієрархічних зв’язків (актуалістичний, історичний, біографічний, статистичний, добору й систематизації матеріалу, прийом хронології, логічний, аналогію, зіставно-стилістичний аналіз, архівне дослідження, аналіз, синтез, контент-аналіз), нам удалося не лише встановити нові факти й описати їх, а й виконати поставлені завдання на широкому науковому ґрунті доказовості. 2. На основі вивчення архівних матеріалів та заборонених донедавна джерел – написаних М. Даньком публіцистично-художніх текстів та його особових документів – розвінчано антинаукові стереотипи в біографії. У процесі роботи над дисертацією укладено життєпис М. Данька, що вилилось у видрукуваний навчально-методичний комплекс «Творчість Миколи Данька (1926–1993)», основу якого склала вперше зібрана бібліографія прозових, поетичних, перекладних, літературно-критичних, бібліографічних, публіцистичних праць митця та творів про нього. Реконструйовано основні риси особистості М. Данька як журналіста, письменника й патріота; всебічно розкрита поліконтекстовість (факти, процеси, явища), яка слугувала його загальнодемократичному та національно-українському самоутвердженню; проведено послідовний аналіз різних контекстів – від домашнього оточення, історії села та побуту до вибору осіб, подій і фактів та їхніх часових видозмін. Розглядаючи й осмислюючи творчість учасника соціально-комунікативного процесу не як суму певних творчих прийомів, а, найперше, як глибинне відображення самої особистості митця, стверджуємо – пізнання до М. Данька прийшло насамперед із глибини світу почувань, із мальовничості побуту, таїнства довкілля. Значний вплив на творчість, що вилилося в низку публіцистичних творів, мали загальнонаціональні джерела становлення, а саме фольклор у всіх його виявах – обрядовість, усно-поетична творчість, народна пісня, символіка тощо. Важливою передумовою формування національних засад творчості виступив «кордоцентризм», який став основою соціальних прогнозувань. Мотивом передбачень у публіцистичних творах М. Данька є незалежність України та власна доля. Усе це – показник високого рівня журналіста-аналітика. 3. Публіцистична діяльність М. Данька, як органічна складова суспільно-політичного життя 50–80-х рр. ХХ ст., характеризується його здатністю мислити оригінально, а також умінням укладати в малу кількість слів багато думок, про що свідчать оцінка сучасників та літературно-критична думка другої половини ХХ – початку ХХІ століть. Публіцистика для М. Данька – специфічний вид творчої діяльності, який не обмежувався лише підготовкою матеріалів для засобів масової інформації, а й вихлюпувався оголеними думками, оперативними дослідженнями й аналітичними узагальненнями актуальних фактів і явищ пекучо-теперішніх та критично-естетичних позицій світоглядного змісту в прозових і поетичних творах. 4. Публіцистичну спадщину М. Данька за цільовим призначенням класифіковано на 4 групи: публіцистичні твори, що безпосередньо пропагують його ідеї; твори полемічного характеру; літературно-краєзнавчі й культурно-мистецькі; літературно-критичні й бібліографічні. Головними темами публіцистичних виступів були: інтелігенція і суспільне життя; краєзнавчі розвідки; збереження та розвиток української мови; збереження та розвиток народних традицій; культурне та літературне життя краю; персоналії; критика, літературознавство, бібліографія. Вірші М. Данька відзначаються публіцистичним звучанням, передусім за рахунок поєднання глибокої ідейності з емоційною схвильованістю. У них, паралельно з образним відображенням дійсності, літератор оперує науково-філософськими поняттями. І саме філософські роздуми гармонізують гостру публіцистичність поезії. Публіцистика М. Данька представлена всіма традиційними жанрами. Найпоширенішими є: серед інформаційних – репортаж, аналітичних – стаття, художньо-публіцистичних – нарис, рецензія, фейлетон, гумореска. Саме документальне наповнення, цільові настанови автора визначали проблему, напрям, зміст і характер публіцистичних виступів. Художність публіцистичних творів М. Данька позначена багатством і різноплановістю поетики. Значну роль у ній виконує заголовок. На рівні образно-символічних назв це: заголовки-метафори; заголовки-метонімії; заголовки-антономазії; заголовки-синекдохи; заголовки-перифрази. Заголовки-інверсії; заголовки-оксиморони; заголовки-еліпси – на рівні синтаксичних засобів увиразнення мовлення. Характерними рисами поетики М. Данька є його ставлення до розроблення та розвитку теми, зав’язка тексту в композиційні вузли; поетичні тропи в системі текстів соціальної комунікації як засіб глибшої передачі того чи іншого явища; експресивна лексика; здатність слова бути художнім образом – набувати в контексті різних відтінків значення. Самобутність образної системи його публіцистичних творів ґрунтується на поетичному відчутті, національній ментальності та філософському світобаченні. 5. Життєвий і творчий шлях М. Данька – взірець подвижницької праці у сфері національної соціальної комунікації. Його твори, будучи цілком актуальними в час написання й опублікування, зберігають цінність і зараз не тільки як свідчення доби, а й як важливе явище вітчизняної соціально-комунікативної думки; творча спадщина митця слугуватиме сучасним публіцистам як зразок високої творчості задля виходу на обшири повномасштабного виконання функцій, які покладаються на мас-медіа. Основний зміст і результати дослідження викладено в таких публікаціях: Фахові наукові видання: 1. Садівничий В. О. Доля і недоля Миколи Данька / В. О. Садівничий // Наукові записки Інституту журналістики. – К. : Інститут журналістики. – 2006. – Т. 23. – С. 148–157. 2. Садівничий В. О. Національні засади як передумова творчості М. Данька / В. О. Садівничий // Вісник Сумського держ. ун-ту : зб. наук. праць. Серія Філологічні науки. – 2006. – № 3. – С. 34–43. 3. Садівничий В. О. Властивості, функції й типи заголовків у структурі та змісті публіцистики Миколи Данька / В. Садівничий // Вісник Сумського держ. ун-ту : зб. наук. праць. Серія Філологічні науки. – 2007. – № 1. – С. 66–74. Наукові видання та збірники іншого фахового спрямування (у галузі філології та філософії): 1. Садівничий В. О. Козацьким обеліском на путі... / Володимир Садівничий // Слово і час. – 1996. – № 7. – С. 11–14. 2. Садівничий В. О. Провідні мотиви публіцистики Миколи Данька / В. О. Садівничий // Вісник Луганського нац. ун-ту ім. Т. Шевченка: Філологічні науки. – 2007. – № 3 (142). – Ч. ІІ. – С. 158–167. 3. Садівничий В. О. «Серце бачить раніше ока…» До питання соціальних передбачень у творчості Миколи Данька / В. О. Садівничий // Культура народов Причорноморья. – 2007. – № 101. – C. 271–275. 4. Садівничий В. О. Фольклорні елементи поезій М. Данька / В. О. Садівничий // Наукові записки Харківського державного педагогічного ун-ту ім. Г. Сковороди. Серія Літературознавство. – 1997. – Вип. 4 (9). – С. 60–66. 5. Садівничий В. Світоглядні передумови творчості М. М. Данька: вплив дитячих візій / В. О. Садівничий // Вісник Харківського державного ун-ту. – № 429. – Серія Теорія культури і філософія науки. – 1999. – Вип. 14. – С. 106–111. Книги: 1. Творчість Миколи Данька (1926–1993) : [навч.-метод. комплекс для студентів спеціальності «Журналістика» / уклав В. О. Садівничий]. – Суми : Вид-во СумДУ, 2007. – 172 с. ; іл. 2. Садівничий В. О. З тавром націоналіста // Реабілітовані історією. Сумська область: [3 кн.] – Суми: ВВП «Мрія-1», 2005. – (Науково-документальна серія книг «Реабілітовані історією»: у 27 т. / голов. редкол.: Тронько П. Т. (голова) [та ін.]. Кн. 1 / [обл. редкол.: Л. С. Латишева (голова) та ін.]. – 2005. – С. 135–139. Матеріали конференцій, енциклопедичні видання, збірники: 1. Вертій О., Садівничий В. Микола Данько // Українська журналістика в іменах / [за ред. М. М. Романюка]. – Львів, 1996. – Вип. ІІІ. – С. 98–99. 2. Письменники Сумщини : довідник / [упоряд. В. О. Садівничий]. – Суми : Ред.-вид. відділ обл. упр. по пресі, 1991. – 12 с. 3. Садівничий В. О. До ролі поета Миколи Данька в національному літературному процесі другої половини 60-х рр. ХХ ст. / В. О. Садівничий // Тези доповідей Міжнар. наук. конф. «Національна еліта та інтелектуальний потенціал України». – Львів, 1996. – С. 242–243. 4. Садівничий В. О. Художність публіцистичних творів Миколи Данька / В. О. Садівничий // Матеріали Наук.-теорет. конф. викладачів, аспіратів, співробітників та студентів гуманітарного ф-ту (Суми, 23–27 квітня, 2007 р., Ч. 1) / М-во освіти і науки України, Сумський держ. ун-т. / Відп. за вип. Л. П. Валенкевич. – Суми: Вид-во СумДУ, 2007. – С. 127–129. Додаткові публікації: 1. Садівничий В. О. «Вам, народженим на волі...» / Володимир Садівничий // Березіль. – 1996. – № 1–2. – С. 24–25. 2. Садівничий В. О. Вони тримають Україну / Володимир Садівничий // Українська культура. – 1994. – № 11–12. – С. 11–13. 3. Садівничий В. О. Микола Данько та його нарис / Садівничий В. О. // Євген Адамцевич : [спогади, статті, матеріали / упоряд. О. І. Вертій, Г. В. Діброва]. – Суми: Собор, 1999. – С. 77–78. 4. Садівничий В. О. Образ сходу сонця над полем України : [до 30-річчя виходу в світ збірки М. Данька «Червоне соло»] / Володимир Садівничий // Сумський календар’97. – Суми: Собор, 1996. – С. 79–81. |