Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Соціальна філософія та філософія історії


Скотний Валерій Григорович. Раціональне та ірраціональне в науці й освіті: дисертація д-ра філос. наук: 09.00.03 / Львівський національний ун-т ім. Івана Франка. - Л., 2003.



Анотація до роботи:

Скотний В.Г. Раціональне та ірраціональне в науці й освіті. – Рукопис.

Дисертація на здобуття вченого ступеня доктора філософськоих наук зі спеціальності 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. – Львівський національний університет імені Івана Франка. – Львів, 2003.

Дисертація присвячена дослідженню місця і ролі раціонального та ірраціонального в науці й освіті. Висвітлюються важливі загальнотеоретичні і прикладні проблеми функціонування раціонального та ірраціонального як способів мислення і поведінки особи, колективу, соціальної групи, нації та їх прояви в гуманітарному знанні. У дисертації розроблена гносеологічна концепція соціально-філософського аналізу розвитку і взаємодії раціонального та ірраціонального в сферах суспільної науки, освіти і виховного процесу на різних етапах соціокультурного розвитку. Головний зміст концепції втілюється у висновку, що раціональність та ірраціональність, які виступають у різних формах, є загальнолюдськими якостями, характеристиками інтелекту, потенційно рівноправними методами пізнання дійсності, теоретичними факторами екзистенційного самовизначення індивіда в реалізації цінностей сучасної культури, хоча з розвитком науки та освіти раціональне усе більше виявляє свою конститутивну роль.

Багатозначність понять “раціональність” та “ірраціональність” дає можливість використовувати їх як базові в методологічних і світоглядних підходах суспільних наук, у розробці методів освіти і виховання особистості, формуванні смисложиттєвих світоглядних і гносеологічних форм освоєння дійсності.

Публікації автора:

Монографії

  1. Скотний В. Раціональне та ірраціональне в науці й освіті. – Київ – Дрогобич: Коло, 2003. – 283 с. – 16,62 др. арк.

Наукові статті у фахових журналах

  1. Скотный В.Г. Особенности идеализации в современном естественно-научном познании // Философские проблемы современного естествознания. – Вып. 50. – К.: КГУ, 1981. – 0,5 др. арк.

  2. Скотный В.Г. Проблема специфики теоретического в «философии науки» // Философские проблемы современного естествознания. – Вып. 51. – К.: КГУ, 1981. – 0,5 др. арк.

  3. Скотный В.Г. Социально-практическая природа теоретического объекта знаний // Философские проблемы современного естествознания. – Вып. 54. – К.: КГУ, 1983. – 0,5 др. арк.

  4. Скотный В.Г. Логико-гносеологические основания теоретического естествознания и их место в структуре научной картины мира // Формирование и функционирование научной картины мира. – Уфа: УГУ, 1985. – 0,5 др. арк.

  5. Скотний В.Г. Діалектико-матеріалістична теорія розвитку і формування міжнаціональних відносин // Актуальні проблеми патріотичного та інтернаціонального виховання студентської молоді. – Львів, 1989. – 0,3 др. арк.

  6. Скотный В.Г. Принцип развития и развитие творческого мышления личности. Творчество как предмет философского исследования. – К., 1989. – 0,5 др. арк.

  7. Скотний В.Г. Кадрова політика, перебудова системи народної освіти. – Дрогобич, 1990. - Ч.1. – 0,3 др. арк.

  8. Скотний В.Г. Проблема раціональності і духовності // Культура і перебудова: діалектика духовних процесів. Ч.1. Духовність у системі культури. – Львів, 1990. – 0,3 др. арк.

  9. Скотний В.Г. Ідеал гуманізму: минуле, сучасне, майбутнє // Гуманізм. Людина. Сучасність. – Дрогобич, 18-20 жовтня 1990. – Дрогобич, 1990. – 0,3 др. арк.

  10. Скотний В.Г. Деякі аспекти проблеми гуманізації стилю наукового мислення // Психолого-педагогічні аспекти гуманізації навчально-виховного процесу в школі. – Дрогобич, 1990. – 0,3 др. арк.

  11. Скотний В.Г. Ідеали раціональності і проблема свободи // Гуманізм. Людина. Свобода. – Дрогобич, 1991. – 0,3 др. арк.

  12. Скотный В.Г. Рациональное и трансрациональное в мире повседневности // Человек, бытие, культура. – Киев – Переявслав-Хмельницкий, 1991. – С. 58-59. – 0,3 др. арк.

  13. Скотный В.Г. Творчество и стиль научного мышления // Творчество: теория, практика. – К.: КПИ, 1991. – 0,3 др. арк.

  14. Скотний В.Г. Ідеали раціональності і проблема свободи // Гуманізм. Людина. Свобода. – Дрогобич, 1992. – С. 14–17. – 0,3 др. арк.

  15. Скотний В.Г. Рационализм как способ бытия личности // Філософія. Культура. Цивілізація. – Ч.1. – Львів, 1992. – 0,1 др. арк.

  16. Скотний В.Г. Раціональні виміри і процес становлення духовності // Творчість. Культура. Гуманізм. – Ч.1. – К.: КПІ, 1993. – 0,3 др. арк.

  17. Скотний В.Г. Нова раціональність як засіб подолання трагізму людського буття // Гуманізм і людина в контексті культури. – Дрогобич, 1995. – 0,5 др. арк.

  18. Скотний В.Г. Раціональні виміри духовності // Гуманізм і духовність у контексті культури. – Дрогобич, 1995. – С. 3–12. – 0,5 др. арк.

  19. Скотний В.Г. Християнський ідеал міжособистісного розуміння//Slowo a kultura/ під редакцією Romana Mnicha. – Lublin: UMCS, 1999. – 0,8 др. арк.

  20. Скотний В.Г. Higher Education in Ukraine: A Look into the 21 Century|Perspectives in Higher Education Reform. Volum 9. – Tennesy, October. – P. 40–43. – 0,1 др. арк.

  21. Скотний В.Г. Університетська освіта і майбутній вчитель: екзистенційні виміри // Гуманітарна освіта на межі століть. Збірник наукових праць. Вип.4/за ред. В.Андрущенка. – Дрогобич: Відродження, 2001. – С. 9–18. – 0,5 др. арк.

  22. Скотний В.Г. Раціональність і подолання трагізму людського буття // Вісник Львівського університету. Філософські науки. Вип.3. – Львів, ЛНУ ім.І.Франка, 2001. – С. 61–69. – 0,3 др. арк.

  23. Скотний В.Г. Модерн і постмодерн у спробах розв’язання проблеми співвідношення раціонального та ірраціонального // Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності. Збірник наукових праць. – К., 2002. – Вип.10. – С. 3–10. – 0,3 др. арк.

  24. Скотний В.Г. Навчальний процес і самототожність особистості // Науковий вісник Чернівецького університету. Філософія. Збірник наукових праць. – Вип. 148–149. – Чернівці, 2003. – С. 116–120. – 0,2 др. арк.

  25. Скотний В.Г. Раціональність в контексті наукового потенціалу вищого навчального закладу // Проблеми освіти. – № 31. – К. – 2003. – 0,8 др. арк.

  26. Раціоналістична тенденція в розвитку освіти. Людинознавчі студії. Збірник наукових праць ДДПУ. – Випуск сьомий. – Дрогобич: Каменяр, 2003. – 0,5 др. арк..

  27. Раціоналістичність як основа класичної освіти. Проблеми гуманітарних наук. Збірник наукових праць ДДПУ. – Випуск одинадцятий. – Дрогобич: Каменяр, 2003. – 0,5 др. арк..

  28. Раціональне та ірраціональне: аспекти взаємодії в історії. Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна. – № 587. – Харків–Дрогобич, 2003. – С. 3–10. – 1 др. арк.

  29. Історія і сучасність в ірраціональних моделях освіти. Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна. – № 587–А. – Харків–Дрогобич, 2003. – С. 3–12. – 1,5 др. арк.

Навчальні посібники, статті в наукових журналах, депоновані праці

  1. Скотный В.Г. Нормативно-методологическая функция модели теоретизации в процессе формирования и развития теоретического объекта естественнонаучного знания // Философские проблемы современного естествознания. – Вып. 59. – К.: КГУ, 1985. – 0,5 др. арк.

  2. Скотный В.Г., Бойчук В.И. Философский анализ теоретических объектов квантовой механики в процессе ее преподавания // Философские проблемы современного естествознания. – Вып. 69. – К.: КГУ, 1989. – 1,5 др. арк.

  3. Скотный В.Г. Рационально-практические и духовные основания принципа развития. – ИНИОН АН СССР, № 45551 ОГ. 111191 // Анотация деп. в РФ Философские науки, № 3. – 1992. – 12,5 др. арк.

  4. Скотний В.Г., Тимошенко М.П., Мадзігон В.М. Формування готовності учнівської молоді до самостійної трудової діяльності. Навчальний посібник. – К., 1992. – 144 с. – 6,0 др. арк.

  5. Скотний В.Г. Світоглядні парадигми в контексті романтичної культури // Романтизм у культурній генезі. – Дрогобич: Вимір, 1998. – 0,9 др. арк.

  6. Скотний В.Г. Духовність в раціональних вимірах // Наукові записки ДДПІ. – Вип.І. – Дрогобич: Вимір, 1998. – 0,5 др. арк.

  7. Скотний В.Г. Вища педагогічна освіта: погляд у ХХІ ст. // Діалог культур: Україна у світовому контексті. Філософія освіти. Збірник наукових праць. – Випуск ІV. – Львів: Світ, 1999. – 1,1 др. арк.

  8. Скотний В.Г. Духовне виробництво // Економічна енциклопедія: У трьох томах. Т.1/Редкол.: … С.В.Мочерний (відп. ред.) та ін. – К.: Видавничий центр “Академія”, 2000. – С.369. – 0,1 др. арк.

  9. Скотний В.Г. Інформатизація // Економічна енциклопедія: У трьох томах. Т.1./Редкол.: … С.В.Мочерний (відп. ред.) та ін. – К.: Видавничий центр “Академія”, 2000. – С. 694. – 0,1 др. арк.

  10. Скотний В.Г. Конфлікт інтерпретацій і проблеми освіти // Герменевтичні студії. Збирник наукових праць Міжнародного науково-теоретичного семінару “Герменевтика тексту: між істиною і методом”. – Львів: Аз-арт, 2000. – С. 9–15. – 0,3 др. арк.

  11. Скотний В.Г. Концепції соціального конфлікту // Економічна енциклопедія: У трьох томах. Т.2./Редкол.: … С.В.Мочерний (відп.ред.) та ін. – К.: Видавничий центр “Академія”, 2001. – С. 48. – 0,1 др. арк.

  12. Скотний В.Г. Концепції “масового суспільства” // Економічна енциклопедія: У трьох томах. Т.2/Редкол.: … С.В.Мочерний (відп.ред.) та ін. – К.: Видавничий центр “Академія”, 2001. – С. 60–61. – 0,1 др. арк.

  13. Скотний В.Г. Норми в науці // Економічна енциклопедія: У трьох томах. Т.2/Редкол.: … С.В.Мочерний (відп.ред.) та ін. – К.: Видавничий центр “Академія”, 2001. – С. 597. – 0,1 др. арк.

  14. Скотний В.Г. Освіта // Економічна енциклопедія: У трьох томах. Т.2/Редкол.: … С.В.Мочерний (відп.ред.) та ін. – К.: Видавничий центр “Академія”, 2001. – С. 656–659. – 0,2 др. арк.

  15. Скотний В.Г. Планування освіти // Економічна енциклопедія: У трьох томах. Т.2/Редкол.: … С.В.Мочерний (відп.ред.) та ін. – К.: Видавничий центр “Академія”, 2001. – С. 751. – 0,1 др. арк.

Матеріали, тези конференцій:

  1. Скотний В.Г. Підготовка учительських кадрів в умовах відродження національної школи / Тези допов. міжвуз. наук.-практ. конф. “Шляхи поліпшення підготовки вчителів початкових класів до роботи в національній школі”. – Дрогобич, 1992. – 0,1 др. арк.

  2. Скотний В.Г., Одрехівський М.В. Організація системи управління та інформатизації навчальних закладів / Материалы междунар. симпозиума «Развитие науки и преобразования в обществе: опыт, проблемы и стратегии» – К., ЦИПИН АНУ, 1992. – 0,3 др. арк.

  3. Скотний В.Г. Раціональні виміри культури і процес становлення духовності / Українська культура. Зміст і методика викладання. – Київ НМК ВО, 1993. – 0,3 др. арк.

  4. Скотний В.Г. Вища педагогічна школа: здобутки, проблеми, перспективи розвитку / Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції “Шляхи інтеграції навчально-виховної роботи в початкових класах”. – Дрогобич, 1997. – С. 3–5. – 0,1 др. арк.

  5. Скотний В.Г. Знання і віра в контексті культури / Людина і гуманістична природа віри. Матеріали філософськоих читань. – Вип. VІІ. – Дрогобич: Вимір, 1998. – 0,2 др. арк.

  6. Скотний В.Г. Безперервність освіти, її принципи і структура / Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції “Психолого-педагогічні основи наступності й перспективності у навчально-виховній роботі між шкільними закладами, сім’єю та початковою школою”. – Дрогобич: Вимір, 1999. – 0,4 др. арк.

  7. Скотний В.Г. Раціоналістичні засади та світоглядне спрямування навчального процесу // Матеріали науково-практичної конференції “Освітньо-виховний та професійний потенціал світоглядно-філософськоих дисциплін: класичні парадигми та альтернативи ХХІ століття” (Чернівці, 1-2 листопада 2001 р.). – Чернівці: ЧДУ, 2001. – С. 3–7. – 0,1 др. арк.

  8. Скотний В.Г. Раціональність і науковий потенціал вищого навчального закладу // Матеріали Міжнародної науково-теоретичної конференції “Фундаментальне знання і нові виміри раціональності: єдність єпітемологічного і соціокультурного аспектів”. 18–19 квітня 2003 р. – Вінниця, 2003. – 0,1 др. арк.

Анотації