Анотація до роботи:
Становських З.Л. Рефлексивні компоненти професійного самовизначення старшокласників. - Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 - педагогічна та вікова психологія. – Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України, Київ, 2005. Дисертацію присвячено вивченню особливостей змістовно-функціональних особливостей рефлексивної регуляції професійного самовизначення старшокласників. У дисертації обгрунтовані положення про рефлексивну ситуацію, як сукупність психологічних умов для входження самосвідомості у “рефлексивний режим”; розроблена модель функціонування рефлексивних компонентів професійного самовизначення старшокласників; визначено психологічні критерії прояву рефлексії в його структурі; розроблено та апробовано психодіагностичний інструментарій; виявлені індивідуальні профілі рефлексивних компонентів професійного самовизначення та його види (проблемний, адаптивний, рефлексивно-гармонійний). Розроблена та експериментально доведена ефективність навчально-розвивальної програми розвитку здатності старшокласників до рефлексивної регуляції професійного самовизначення, яка включала навчальні діалоги, індивідуальне консультування та психологічний тренінг. Методичні рекомендації, що пропонуються вчителям, практичним психологам, батькам, визначають шляхи розвитку рефлексивних механізмів самосвідомості старшокласників, як необхідної умови ефективного професійного самовизначення. |