Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Назаренко Ярослава Ярославівна. Реформування тарифної політики підприємств пасажирського транспорту : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Назаренко Я. Я. Реформування тарифної політики підприємств пасажирського транспорту. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (автомобільний транспорт і дорожнє будівництво). – Національний транспортний університет, Київ, 2007.

Дисертацію присвячено комплексу питань, пов’язаних із вдосконаленням процесів формування тарифної політики підприємств пасажирського транспорту. Розроблено концепцію та методичне забезпечення порядку реформування тарифоуторення підприємств пасажирського транспорту; удосконалено механізм управління діяльністю підприємств галузі пасажирського транспорту, що містить такі його складові, як механізм управління та контролю діяльності підприємств пасажирського транспорту, механізм обліку та розподілу пільг і систему регулювання тарифної політики, механізм ліцензування; розроблено порядок покрокового формування тарифів, який передбачає обов’язкове обстеження пасажиропотоків; розширено перелік формування джерел фінансування діяльності підприємств пасажирського транспорту; розроблено комбіновану методику визначення тарифу, згідно з якою тариф складається з витратної та коригувальної частин і враховуються фактори, що впливають на величину тарифу; запропоновано нову класифікацію факторів, в окрему групу виділено фактори перевезень.

У результаті проведеного дисертаційного дослідження і теоретичного узагальнення, а також для розроблення концепції реформування тарифної політики та її методичного забезпечення зроблено такі висновки і пропозиції:

  1. Аналіз сучасного стану теорій тарифоутворення щодо пасажирських перевезень показав, що чинні нині витратні методи формування величини тарифів не відповідають ринковим методам ціноутворення та не забезпечують баланс інтересів пасажирів, перевізників і держави. Ці методи не стимулюють підприємства транспорту мінімізувати витрати, а навпаки дозволяють завищувати їх.

  2. Розроблено концепцію та методичне забезпечення реформування порядку тарифоутворення на пасажирські перевезення. Метою цієї концепції є поліпшення стану процесів тарифоуторення в галузі пасажирських перевезень. Реалізація цієї концепції дозволить збалансувати інтереси перевізників, пасажирів та держави, створить умови для гармонійного розвитку галузі пасажирських перевезень та стимулюватиме розвиток виробництва в інших галузях економіки.

  3. Запропоновано методику комбінованого підходу до визначення тарифів, суть якої полягає в тому, що тариф складається з витратної та коригувальної частини. Витратна частина відображає витрати перевізника і ґрунтується на собівартості 1 км пробігу. Коригувальна складова відображає вплив факторів перевезень на формування тарифу, який визначається коефіцієнтами інтенсивності наповнення салону, оновленості пасажирів на маршруті, використання пробігу та часової зони. Для реалізації цього підходу виділено три групи факторів, що впливають на величину тарифів, зокрема фактори внутрішнього і зовнішнього середовищ та специфічні фактори перевезень. Науковою новизною комбінованої методики визначення тарифів є диференціація тарифів протягом доби, що пов’язано з потребою розвантажувати транспортний потік. Передбачається залежно від існуючих пасажиропотоків зміна автобусів різної пасажировмісності для роботи на маршруті. Це дозволить більш оптимально використовувати рухомий склад, зменшити навантаження на нього в години «пік», підвищити якість обслуговування пасажирів, а також зменшити завантаженість доріг, пропускна здатність яких не справляється з наявними транспортними потоками.

  4. Розширено перелік фінансових інструментів фінансування діяльності підприємств пасажирського транспорту. Крім традиційних, пропонується застосування пільгових та безвідсоткових кредитів; реформування податкової системи та ставок ПДВ, земельного податку та ставок нарахувань на соціальні заходи; заміни транспортного збору транспортним податком в вартості палива. Ці заходи дозволять підприємствам вирішити проблему нестачі фінансових ресурсів, зменшити податковий тягар підприємств транспорту, оновити рухомий склад підприємств і позбутися зношених машин та обладнання, що позитивно відобразиться на діяльності всієї галузі та зменшить забруднення навколишнього середовища, послабить фінансову залежність транспортних підприємств від субсидій з бюджетів різних рівнів.

  5. Удосконалений механізм регулювання діяльності підприємств пасажирського транспорту, який передбачає вдосконалення структури управління, державного контролю і тарифів підприємств пасажирського транспорту. Він передбачає створення єдиного органу – представника міської державної адміністрації, який об’єднуватиме функції діючих нині органів. Це дасть змогу вирішити проблему розрізненості органів управління та дублювання їх функцій.

  6. Удосконалений механізм обліку та розподілу пільг передбачає визначення точної кількості перевезених пільгових категорій пасажирів і на підставі цих даних формування величини дотацій за перевезення цих категорій пасажирів.

  7. За допомогою розробленого методичного апарату формування тарифу був виконаний розрахунок тарифу та необхідних сум дотацій на прикладі автобусного маршруту №21, що обслуговується АП №6 КП «Київпастранс». Розраховано витратну та коригувальну складові величини тарифу за результатами проведеного обстеження пасажиропотоків.

Публікації автора:

Надруковані у фахових наукових виданнях:

  1. Базилюк А. В., Нагірна Я. Я. Концепція сучасної тарифної політики підприємств пасажирського транспорту // Управління проектами, системний аналіз і логістика: Наук. журн. – К.: НТУ, 2007. – Вип. 4. – С. 194 – 201.

  2. Нагірна Я. Я. Джерела фінансування міського пасажирського транспорту // Автошляховик України. – 2007. – №1. – С. 9 – 10.

  3. Нагірна Я. Я. Аналіз та можливі варіанти формування тарифів на пасажирські перевезення в умовах ринкових відносин в Україні // Фінансова система України // Зб. наук. пр. – Острог: Вид-во «Національний Університет «Острозька Академія», 2007. – Вип. 9, ч. 2, – С. 372 – 378.

  4. Нагірна Я. Я. Формування тарифної політики підприємств пасажирського транспорту та шляхи її вдосконалення // Вісник ДДФА: Економічні науки. – 2007. – Вип 2. – С.

Тези доповідей на конференціях:

  1. Нагірна Я. Я. Формування тарифної політики підприємств пасажирського транспорту та шляхи її вдосконалення // Матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. «Фінансове забезпечення економічного і соціального розвитку суспільства». – Д.: ДДФА, 2007. – С. 214 – 215.

  2. Нагірна Я. Я. Джерела фінансування міського пасажирського транспорту // Матеріали наук.-практ. конф. наук.-пед. працівників, асп., студ. та структурних підрозділів НТУ. – Київ, 2007. – С. 269.

  3. Нагірна Я. Я. Механізм державного регулювання діяльності підприємств пасажирського транспорту в Україні // Матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. «Проблеми та перспективи розвитку підприємництва». – Х.: Вид-во ХНАДУ, 2007. – Ч. 2. – С. 132 – 134.