Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Хоменко Інна Олександрівна. Регіональний розвиток вантажних автотранспортних підприємств : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Хоменко І.О. Регіональний розвиток вантажних автотранспортних підприємств. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (автомобільний транспорт і дорожнє будівництво). – Національний транспортний університет. – Київ, 2007.

Дисертація присвячена дослідженню розвитку вантажних автотранспортних підприємств регіону. Визначено організаційно–економічні умови функціонування вантажних автотранспортних підприємств та їх роль, місце і значення в регіональній економіці. Розроблено ряд сезонних економіко-математичних моделей формування вантажопотоків, серед них обґрунтовано доцільність використання нейронної мережі.

Виявлено особливості формування, функціонування та розвитку транспортних кластерних утворень. Розкрито зміст та наукове розуміння економічної сутності поняття “транспортно-економічний кластер”. Обґрунтовано доцільність створення, основні принципи ефективної роботи та їх структуру в умовах непропорційності розвитку території регіону на основі теорії розпізнавання образів. Досліджено організаційно-економічний механізм функціонування вантажних автотранспортних підприємств кластеру, в який входять форми, методи, функції та інструменти. Удосконалено методичний підхід до оцінки ефективності функціонування транспортно-економічних кластерів. Окреслено перспективні напрямки розвитку транспортно-економічних кластерів.

У дисертаційній роботі розв’язано науково-прикладну задачу – підвищення ефективності регіонального розвитку автотранспортних підприємств за допомогою використання сучасних методів прогнозування вантажопотоків, які покладені в основу обґрунтування необхідності запровадження нових організаційно-структурних утворень в формі “транспортно-економічних кластерів”.

Проведені дослідження дозволяють зробити наступні висновки та надати рекомендації.

1. Автотранспортні підприємства є невід’ємною ланкою виробничих процесів, що пов’язують виробників та споживачів різноманітних промислових, будівельних і сільськогосподарських товарів; 86 % їх, в якості вантажів, перебувають саме на автомобільному транспорті. Зростаючі обсяги виробництва, розширення сфер використання природних ресурсів, розвиток економічних зв’язків потребують, окрім розвинутої інфраструктури, високого рівня своєчасності, доступності і збереженості вантажів. У Чернігівському регіоні автотранспортні підприємства функціонують під впливом керованих і некерованих сезонних факторів, а результати їх діяльності є важко передбачуваними.

2. Для врахування сукупності виявлених організаційно-управлінських, фінансово-економічних, матеріально-технічних і технологічних факторів розроблено комплекс сезонних моделей – адитивна та мультиплікативна (Census 1), ARIMAS і модель експоненціального згладжування для прогнозування вантажообігу автомобільного транспорту, що дозволяють попередити кризові явища, сприяють підвищенню ефективності роботи в місцях найбільшої концентрації природних ресурсів та рівня розвитку мережі автошляхів регіону.

3. Удосконалено методичні засади до прогнозування вантажопотоків на основі теорії нейронних мереж, які полягають у створенні двошарової нейронної мережі; розроблено алгоритм і програму реалізації, що забезпечує отримання прогнозних даних автотранспортними підприємствами з меншою на 5,25-7,85 % похибкою у порівнянні з вище наведеними моделями за рахунок використання прихованих закономірностей ряду, який сформовано штучною нейронною мережею; це відображає особливості перевезень вантажів у регіоні і, як наслідок, дозволяє цілеспрямовано та ефективно реалізовувати прийняті управлінські рішення.

4. Розвиток регіональної економіки супроводжується прискоренням дії інтеграційних і системоутворюючих факторів, що надає можливість автотранспортним підприємствам більш ретельно прогнозувати вантажопотоки, проводити політику скорочення термінів простою рухомого складу, зниження сукупних витрат для оптимізації величини існуючих тарифів за рахунок збалансованого функціонування ринку транспортних послуг, вибору науково обґрунтованих маршрутів, а також ефективної підтримки з боку місцевої влади, що обумовлює об’єктивну необхідність створення міжгалузевих транспортно-економічних кластерів.

5. Транспортно-економічний кластер являє собою виробничо-інтегровану цілісну сукупність підприємств різних видів транспорту, місцевої влади, НДУ тощо, які поглиблюють та посилюють взаємодію і конкурентні переваги в порівнянні з аутсайдерами, в результаті чого досягається стійкий розвиток території і підвищується ефективність роботи автотранспортних підприємств. На базі сформульованої мети, яка узгоджується з цілями всіх учасників перевізного процесу вантажів, обґрунтовано, що створення кластеру найбільш раціонально проводити за допомогою єдиного координаційного центру, який буде активізувати його формування і розвиток; це проявиться в зростанні як кількісних, так і якісних показників роботи підприємств автомобільного транспорту.

6. Розкрито сутність та визначені засадничі принципи формування, функціонування та розвитку транспортно-економічних кластерів, що забезпечують посилену рольову участь їх у трансформаційних процесах підприємств автомобільного транспорту.

7. Транспортно-економічні кластери мають більш широкі можливості для використання конкурентних переваг кожного автотранспортного підприємства у зв’язку з тим, що всі елементи та складові таких утворень тісно взаємопов’язані, мають чітку збалансованість організаційно-економічних відносин, яка призводить до консолідації зусиль всіх учасників перевізного процесу, підвищення рівня експлуатації транспортних засобів, прискорення доставки вантажів тощо.

8. Удосконалено організаційно-економічний механізм функціонування автотранспортних підприємств кластеру, який включає форми, методи, функції та інші економічні інструменти, що забезпечують цілеспрямований вплив на їх розвиток шляхом більш ефективного використання всіх видів ресурсів, контролю за виконанням термінів перевезень вантажів, взаємного інформування учасників перевізного процесу про хід вантажно-розвантажувальних робіт.

9. Доведено, що межі кластерів необхідно формувати із урахуванням фінансово-господарського потенціалу територій, де розміщені автотранспортні підприємства, що зумовлено нерівномірністю розподілу природних ресурсів, відмінностями у територіальному розподілі праці, різним рівнем розвитку продуктивних сил, ступенем використання таких показників, як динаміка перевезень, інноваційність рухомого складу, розвиненість транспортної інфраструктури та забезпеченість галузі трудовими ресурсами тощо.

10. Розроблено методичні основи оцінки економічної ефективності функціонування транспортно-економічних кластерів, які ґрунтуються на показниках використання основних і оборотних фондів, трудових і фінансових ресурсів, а також показників доцільності створення організаційних структур, досягнення поставленої мети, що дає можливість надавати всебічну кількісну й якісну економічну інформацію для мобілізації та введення в дію резервів транспортного виробництва.

11. Визначено напрямки підвищення ефективності регіонального розвитку підприємств автомобільного транспорту в складі територіально-асоціативного об’єднання автоперевізників, що дозволяє у повній мірі використовувати ресурсний потенціал та можливості на ринку транспортних послуг.

12. Ефективність застосування транспортно-економічних кластерів забезпечується поєднанням виробничої, фінансової та соціальної складових, що призводить до підвищення рівня обґрунтованості прийняття управлінських рішень: оптимізуються всі види витрат для досягнення кінцевої мети, скорочується тривалість кожного етапу доставки вантажів, уточнюються терміни прибуття вантажів у пункти призначення тощо. Ефект від роботи автотранспортних підприємств у складі кластерів становить 14,6%.

Таким чином, отримані прогнози, пропозиції та рекомендації є науково-методичною та практичною базою для вдосконалення організаційно-економічного механізму розвитку підприємств з перевезень вантажів, які функціонують у межах автомобільного транспорту регіону.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях

  1. Хоменко І.О. Вантажний автотранспорт у функціонуванні економіки регіону // Зб. наук. праць КУЕТТ. – 2003. – Випуск 4. – С.181-186.

  2. Сич Є. М., Хоменко І.О. Автомобільний транспорт у зовнішньоекономічній діяльності регіону //Зб. наук. праць КУЕТТ. – 2004. – Випуск 5. – С. 169-180.

  3. Сич Є. М., Хоменко І.О. Основні принципи функціонування системи вантажного автотранспорту регіону //Зб. наук. праць КУЕТТ. – 2004. – Випуск 6. – С. 228-237.

  4. Сич Є. М., Хоменко І.О. Міжнародні організації у сфері вантажних автоперевезень регіону // Вісник ЧДТУ. – 2005. – № 23. – С.49-55.

  5. Хоменко І.О. Регіональна характеристика міжнародних автотранспортних мереж // Вісник ЧДТУ. – 2005. – № 24. – С.159-169.

  6. Хоменко І.О. Організаційно-економічні фактори адитивного моделювання вантажних потоків регіону //Зб. наук. праць КУЕТТ. – 2005. – Випуск 7. – С.237-243.

  7. Сич Є.М., Хоменко І.О. Потенціал розвитку просторово - господарської структури транспортного ринку регіону // Зб. наук. праць КУЕТТ. – 2005. – Випуск 7. – С.72-83.

  8. Хоменко І.О. Моделювання структури транспортних потоків у регіоні //Зб. наук. праць КУЕТТ. – 2006. – Випуск 8. – С. 238-242.

  9. Хоменко І.О. Прогнозування соціально-економічного розвитку вантажного автотранспорту // Вісник ЧДТУ. – 2006 - № 27. – С. 133-143.

  10. Хоменко І.О. Мультиплікативні підходи до формування вантажопотоків автопідприємств // Вісник ЧДТУ. – 2007 - № 29. – С. 98-105.

  11. Хоменко І.О. Передумови формування транспортно-економічних кластерів//Зб. наук. праць КУЕТТ. – 2007. – Випуск 9. – С. 25-29.

  12. Сич Є. М., Хоменко І.О. Системоутворюючі процеси регіонального розвитку// Вісник ЧДТУ. – 2007. – № 31. – С.79-83.

Матеріали і тези конференцій

  1. Хоменко І.О. Умови розвитку вантажного автотранспорту // Матеріали ІІІ міжнародної науково – практичної конференції “Динаміка наукових досліджень”(Регіональна економіка). – Дніпропетровськ: Наука і освіта. – 2004. – С.83-84.

  2. Хоменко І.О. Економічний розвиток вантажного автотранспорту регіону // Тези доповідей міжнародної науково-практичної конференції “Фінансово-економічне регулювання розвитку України та регіонів”. – Том 2. – Запоріжжя: ЗІДМУ. – 2004. – С.110-111.

  3. Хоменко І.О. Особливості функціонування вантажного автотранспорту регіону // Тези доповідей другої науково – практичної конференції “Проблеми та перспективи розвитку транспортних систем: техніка, технологія, економіка і управління”. – Частина ІІ. – К.: КУЕТТ. – 2004. – С.114-115.

  4. Сич Є.М., Хоменко І.О. Особливості економічних ризиків автотранспорту регіону // Матеріали доповідей четвертої міжнародної наукової конференції “Проблеми економіки транспорту”. – Дніпропетровськ. – 2005. – С.140-141.

  1. Хоменко І.О. Трансформаційні процеси автотранспортної мережі регіону // Тези доповідей другої науково – практичної конференції “Європейські інтеграційні процеси та транскордонне співробітництво: міжнародні відносини, економіка, політика, географія, історія, право”. – Луцьк. – 2005. – С. 341-343.

  2. Хоменко І.О. Діяльність вантажного автотранспорту регіону в умовах ризикованості // Тези доповідей ХІ науково – практичної конференції “Фінансово – кредитне стимулювання економічного зростання”. – Луцьк. – 2005. – С. 671-673.

  3. Сич Є.М., Хоменко І.О. Прогнозування показників роботи автотранспорту регіону за допомогою нейронних мереж// Тези доповідей третьої науково – практичної конференції “Проблеми та перспективи розвитку транспортних систем: техніка, технологія, економіка і управління” – Сер. ”Економіка і управління”. – К.: КУЕТТ. – 2005. – С.83-86.

  4. Khomenko I. Creation process of new organizational and structural formations – transport and economic clusters at the truckers market // Materials of fifth allukrainian scientifically – practical conference “Economics: Current Affairs and Development Prospects”. – Kyiv . – 2007. – С.122-124.

  5. Сич Є.М., Хоменко І.О. Типізація ринку транспортних послуг регіону// Матеріали другої міжнародної науково – практичної конференції “Проблеми економіки і управління на залізничному транспорті”. – Судак. – 2007. – С.88-90.