Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Світове господарство і міжнародні економічні відносини


Сакун Леся Миколаївна. Регулювання збуту продукції машинобудування: методи і напрями удосконалення : Дис... канд. наук: 08.00.03 - 2007.



Анотація до роботи:

Сакун Л.М. Регулювання збуту продукції машинобудування: методи і напрями удосконалення. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.03 – Економіка та управління національним господарством. – Рада по вивченню продуктивних сил України НАН України.- Київ, 2007.

У дисертаційній роботі досліджено теоретико-методичні та прикладні аспекти вдосконалення та оптимізації виробничо-збутової діяльності підприємств машинобудівної галузі. Запропоновано новий підхід до формування ефективного механізму регулювання збуту продукції, в основу якого покладено застосування комплексної системи управління підприємством. Розроблено науково-методичні засади поняття «збутовий цикл» продукції, який дозволяє оцінити ефективність збутового процесу на машинобудівних підприємствах. Дістали подальшого розвитку використання методичних підходів до класифікації факторів, що впливають на збут машинобудівної продукції. На підставі запропонованих економіко-математичних моделей збуту проведено комплексне дослідження тенденцій, властивих процесу продаж продукції. Здійснено розрахунок критеріїв збутового циклу машинобудівної продукції з застосуванням методів експертних оцінок і сіткового планування. Запропоновано методику розрахунку показників результативності процесу регулювання виробничо-збутової діяльності підприємств галузі машинобудування шляхом поєднання концепції наскрізної логістики і процесного підходу, що сприятиме виконанню стратегічних цілей та підтримці конкурентних переваг машинобудівних підприємств на ринку.

У дисертації розв’язано науково-прикладне завдання щодо обґрунтування концепції регулювання збуту машинобудівної продукції. Комплексне дослідження основних напрямів удосконалення виробничо-збутової діяльності підприємств та розробка наукових засад по їх реалізації дозволяє зробити наступні висновки та пропозиції:

1. З метою розвитку теорії регулювання збуту продукції уточнені і розвинуті поняття «збут», «управління збутом», «збутова політика», «регулювання збуту», «механізм регулювання збуту». В умовах ринкового середовища «збут» розглядається як комплекс дій, пов’язаний з просуванням готової продукції до споживача і задоволенням потреб останнього; а регулювання збуту являє собою сферу цілеспрямованого впливу ринку і держави на поведінку суб’єктів господарювання з метою забезпечення пріоритетів збутової політики.

2. Основними етапами стратегічного планування процесу збуту продукції, характерними для усіх ланок національного господарства, є:

визначення концепції, розробка дерева цілей, аналіз факторів впливу на процес збуту, визначення стратегічних пріоритетів збутової політики та напрямків її реалізації.

3. Для удосконалення узагальненої класифікації факторів впливу на збут продукції системно обґрунтовані її складові: ступінь керованості; ступінь впливу на покупця; спосіб досягнення; призначення; територіальна належність; рівень стабільності; стратегічна визначеність. Запропонована класифікація дозволяє ґрунтовніше визначити систему факторів відповідно до умов конкретного суб’єкту національного господарства, що є підставою для його ефективного розвитку.

4. Проблема ефективного регулювання збуту продукції нерозривно пов’язана з удосконаленням процесу виробництва, тому доцільно при використанні концепцій логістики і менеджменту якості ці два процеси розглядати в комплексі. Розроблена модель регулювання виробничо-збутової діяльності оптимізує даний процес за допомогою комплексної системи управління підприємством.

5. Експериментально доведено, що інтегрований підхід до регулювання виробничо-збутової діяльності підприємств галузі промисловості на основі методології функціонального моделювання «IDEF» є прийнятним у господарюванні. Її суть полягає в можливості згрупувати процеси систем менеджменту якості за матеріальними та інформаційними потоками, і тим самим поєднати концепцію логістики і процесний підхід.

6. В умовах ринку запропонований у дисертаційній роботі показник «збутовий цикл» продукції може виступати одним з критеріїв оцінки ефективності процесу регулювання виробничо-збутової діяльності, оскільки дозволяє обґрунтовувати кількісні показники необхідних ресурсів для організації даної діяльності та оцінити тривалість виконання замовлення певного споживача.

7. Центральним етапом механізму регулювання збуту продукції виступає прогнозування обсягів реалізації. У роботі запропоновано комплексний підхід до дослідження збуту продукції на підставі моделей, які оцінюють і прогнозують величину коливань обсягів продаж під впливом тренда, економічних циклів, сезонності, неконтрольованих процесів, а також основних ринкових факторів на продукцію. Результати такого прогнозу є основою формування оптимальної виробничо-збутової стратегії машинобудівних підприємств і прийняття обґрунтованих управлінських рішень стосовно удосконалення процесу регулювання збуту продукції.

8. Велике значення при обґрунтуванні стратегії регулювання збуту продукції має діагностика його стану та ефективності використання. Найбільш прийнятною для узагальнення результатів аналізу збутової діяльності є методика SWOT-аналізу. Вона здійснювалась з урахуванням показників макро- та мікросередовища, адаптованих до специфіки виробничо-збутової діяльності підприємств даної галузі з метою застосування виявлених можливостей та зменшення погроз, які генеруються ринковим середовищем у діяльності підприємств машинобудування.

9. Розроблена методика визначення ефективності процесу регулювання виробничо-збутової діяльності базується на застосуванні критеріїв збутового циклу продукції: тривалості, вартості і ступеня задоволеності споживача методом експертних оцінок і сіткового планування. Здійснений експеримент перевірки методики оцінки критеріїв збутового циклу дозволив визначити: реальність методичних положень на підприємствах машинобудування; прийнятність й економічну обґрунтованість розробленої методики, правильність принципів, методів і техніки розрахунків.

10. З урахуванням сучасних інструментів систем менеджменту якості і логістики розроблений методичний підхід до розрахунку показників результативності процесу регулювання виробничо-збутової діяльності. На основі процесного підходу виділено основні процеси, що входять до складу виробничо-збутової діяльності, та запропоновано критерії оцінки і формули для розрахунку результативності даних процесів. Універсальність даної методики полягає в тому, що її можна застосувати для оцінки результативності процесу регулювання виробничо-збутової діяльності промислових підприємств будь-якої галузі національного господарства України з урахуванням їхньої специфіки.

11. Експериментально доведено, що розроблені методичні підходи та інструменти їх реалізації сприяють підвищенню ефективності збутового процесу машинобудівних підприємств, забезпечують його адаптацію до ринкових умов господарювання. Результати й методичні рекомендації проведених досліджень впроваджено на деяких підприємствах - виробниках машинобудівної продукції та в навчальному процесі Кременчуцького державного політехнічного університету. Запропоновані моделі регулювання збуту продукції і збутового циклу рекомендуються до застосування у відділах збуту (маркетингу) промислових підприємств різних галузей національного господарства з метою забезпечення ефективності їхньої діяльності.

Публікації автора:

Наукові статті у фахових виданнях

  1. Сакун Л.М. Визначення рівня конкурентоздатності автомобілів. // Вісник технологічного університету Поділля.-1999.-№3.-С. 85-88.

  2. Сакун Л.М. Використання методів сітьового планування в маркетинговій політиці підприємства // Вестник ХГПУ.-1999.-№90.-С. 134-137.

  3. Сакун Л.М. Аналіз маркетингової діяльності підприємства на прикладі ВАТ “Кременчуцький колісний завод” // Вестник ХГПУ.-2000.-№94.-С. 106-110.

  4. Сакун Л.М. Канали розподілу продукції ХК "АвтоКрАЗ" // Вісник технологічного університету Поділля.-2001.-№4.-С 172-175.

  5. Сакун Л.М. Модель удосконалення основного компоненту маркетингової політики // Регіональні перспективи. - 2001. - №5-6 (18-19).- С. 296- 298.

  6. Сакун Л.М. Вплив цінової стратегії фірми на збут автомобілів // Регіональні перспективи.- 2002. -№1 (20).- С. 62-64.

  7. Сакун Л.М. Управління збутом на підприємстві // Регіональні перспективи. - 2002. -№6 (25).- С. 75-77.

  8. Сакун Л.М. Дослідження впливу факторів на рівень збуту машинобудівної продукції // Вісник технологічного університету Поділля.-2004. -№4.-С. 67-70.

  9. Сакун Л.М., Киба І.І. Розробка асортиментної стратегії машинобудівного підприємства // Вісник Хмельницького національного університету. - 2006. -№1.- С. 41-43. (Особистий внесок: обґрунтування можливості використання математичної теорії ігор до раціоналізації збутової діяльності виробника шляхових машин).

  10. Сакун Л.М. Модель управління збутом продукції на основі комплексної системи керування підприємством // Вісник Хмельницького національного університету. - 2006. -№ 6.- С.172-175.

  11. Сакун Л.М. Інтегрований підхід до керування збутом продукції // Регіональна бізнес-економіка та управління. – 2007. - № 2(14). – С. 58-67.

Матеріали науково-практичних конференцій

  1. Сакун Л.М. Аналіз і шляхи вдосконалення збутової діяльності як основного компонента маркетингової політики підприємства (на прикладі холдингової компанії "АвтоКрАЗ") // Тези доповідей Всеукраїнської науково - практичної конференції «Економічні проблеми розвитку регіонів та підприємств на початку ХХІ століття».- Полтава: ПДТУ ім. Юрія Кондратюка, 2001.- Т. 1.- С. 122-124.

  2. Сакун Л.М. Сучасні методи збільшення обсягів збуту машинобудівної продукції // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Динаміка наукових досліджень».- Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2002.- Т. 25.- С. 3.

  3. Сакун Л.М. Моделювання збуту товарів на основі аналізу часового ряда продаж // Матеріали VII Міжнародної науково-практичної конференції «Наука і освіта 2004».- Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004.- Т. 19.- С. 64-65.

  4. Сакун Л.М., Киба І.І. Удосконалення виробничо-збутової стратегії машинобудівних підприємств // Тези наукових доповідей Регіональної науково-технічної конференції молодих учених і спеціалістів КДПУ.– Кременчук: КДПУ, 2005.– С.71-72. (Особистий внесок: обґрунтовано показник маржинального доходу при удосконаленні виробничо-збутової діяльності машинобудівного підприємства).

  5. Сакун Л.М. Методологічні підходи до оцінки збутової діяльності підприємств // Тези наукових доповідей Регіональної науково-практичної конференції «Інвестиційна привабливість промислових підприємств регіону в умовах інтеграції до СОТ».– Кременчук: КДПУ, 2006.– С.50-51.

  6. Сакун Л.М., Хоменко М.М. Система менеджменту якості як засіб підвищення ефективності виробничо-збутової діяльності підприємств машинобудівної галузі // Тези доповідей шостої всеукраїнської наукової студентської конференції «Актуальні питання менеджменту в сучасних умовах». – Донецьк: ДонНТУ, 2007. – С. 35-38. (Особистий внесок: запропоновано основні показники і критерії процесу регулювання виробничо-збутової діяльності машинобудівних підприємств)