У дисертації розв’язано науково-прикладне завдання щодо обґрунтування концепції регулювання збуту машинобудівної продукції. Комплексне дослідження основних напрямів удосконалення виробничо-збутової діяльності підприємств та розробка наукових засад по їх реалізації дозволяє зробити наступні висновки та пропозиції: 1. З метою розвитку теорії регулювання збуту продукції уточнені і розвинуті поняття «збут», «управління збутом», «збутова політика», «регулювання збуту», «механізм регулювання збуту». В умовах ринкового середовища «збут» розглядається як комплекс дій, пов’язаний з просуванням готової продукції до споживача і задоволенням потреб останнього; а регулювання збуту являє собою сферу цілеспрямованого впливу ринку і держави на поведінку суб’єктів господарювання з метою забезпечення пріоритетів збутової політики. 2. Основними етапами стратегічного планування процесу збуту продукції, характерними для усіх ланок національного господарства, є: визначення концепції, розробка дерева цілей, аналіз факторів впливу на процес збуту, визначення стратегічних пріоритетів збутової політики та напрямків її реалізації. 3. Для удосконалення узагальненої класифікації факторів впливу на збут продукції системно обґрунтовані її складові: ступінь керованості; ступінь впливу на покупця; спосіб досягнення; призначення; територіальна належність; рівень стабільності; стратегічна визначеність. Запропонована класифікація дозволяє ґрунтовніше визначити систему факторів відповідно до умов конкретного суб’єкту національного господарства, що є підставою для його ефективного розвитку. 4. Проблема ефективного регулювання збуту продукції нерозривно пов’язана з удосконаленням процесу виробництва, тому доцільно при використанні концепцій логістики і менеджменту якості ці два процеси розглядати в комплексі. Розроблена модель регулювання виробничо-збутової діяльності оптимізує даний процес за допомогою комплексної системи управління підприємством. 5. Експериментально доведено, що інтегрований підхід до регулювання виробничо-збутової діяльності підприємств галузі промисловості на основі методології функціонального моделювання «IDEF» є прийнятним у господарюванні. Її суть полягає в можливості згрупувати процеси систем менеджменту якості за матеріальними та інформаційними потоками, і тим самим поєднати концепцію логістики і процесний підхід. 6. В умовах ринку запропонований у дисертаційній роботі показник «збутовий цикл» продукції може виступати одним з критеріїв оцінки ефективності процесу регулювання виробничо-збутової діяльності, оскільки дозволяє обґрунтовувати кількісні показники необхідних ресурсів для організації даної діяльності та оцінити тривалість виконання замовлення певного споживача. 7. Центральним етапом механізму регулювання збуту продукції виступає прогнозування обсягів реалізації. У роботі запропоновано комплексний підхід до дослідження збуту продукції на підставі моделей, які оцінюють і прогнозують величину коливань обсягів продаж під впливом тренда, економічних циклів, сезонності, неконтрольованих процесів, а також основних ринкових факторів на продукцію. Результати такого прогнозу є основою формування оптимальної виробничо-збутової стратегії машинобудівних підприємств і прийняття обґрунтованих управлінських рішень стосовно удосконалення процесу регулювання збуту продукції. 8. Велике значення при обґрунтуванні стратегії регулювання збуту продукції має діагностика його стану та ефективності використання. Найбільш прийнятною для узагальнення результатів аналізу збутової діяльності є методика SWOT-аналізу. Вона здійснювалась з урахуванням показників макро- та мікросередовища, адаптованих до специфіки виробничо-збутової діяльності підприємств даної галузі з метою застосування виявлених можливостей та зменшення погроз, які генеруються ринковим середовищем у діяльності підприємств машинобудування. 9. Розроблена методика визначення ефективності процесу регулювання виробничо-збутової діяльності базується на застосуванні критеріїв збутового циклу продукції: тривалості, вартості і ступеня задоволеності споживача методом експертних оцінок і сіткового планування. Здійснений експеримент перевірки методики оцінки критеріїв збутового циклу дозволив визначити: реальність методичних положень на підприємствах машинобудування; прийнятність й економічну обґрунтованість розробленої методики, правильність принципів, методів і техніки розрахунків. 10. З урахуванням сучасних інструментів систем менеджменту якості і логістики розроблений методичний підхід до розрахунку показників результативності процесу регулювання виробничо-збутової діяльності. На основі процесного підходу виділено основні процеси, що входять до складу виробничо-збутової діяльності, та запропоновано критерії оцінки і формули для розрахунку результативності даних процесів. Універсальність даної методики полягає в тому, що її можна застосувати для оцінки результативності процесу регулювання виробничо-збутової діяльності промислових підприємств будь-якої галузі національного господарства України з урахуванням їхньої специфіки. 11. Експериментально доведено, що розроблені методичні підходи та інструменти їх реалізації сприяють підвищенню ефективності збутового процесу машинобудівних підприємств, забезпечують його адаптацію до ринкових умов господарювання. Результати й методичні рекомендації проведених досліджень впроваджено на деяких підприємствах - виробниках машинобудівної продукції та в навчальному процесі Кременчуцького державного політехнічного університету. Запропоновані моделі регулювання збуту продукції і збутового циклу рекомендуються до застосування у відділах збуту (маркетингу) промислових підприємств різних галузей національного господарства з метою забезпечення ефективності їхньої діяльності. |