Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Виноградова Олена Володимирівна. Реінжиніринг торговельних підприємств: теорія та методологія : дис... д-ра екон. наук: 08.06.01 / Донецький держ. ун-т економіки і торгівлі ім. М.Туган- Барановського. — Донецьк, 2006. — 435арк. : рис., табл. — Бібліогр.: арк. 376-407.



Анотація до роботи:

Виноградова О.В. Реінжиніринг торговельних підприємств: теорія та методологія. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – Економіка, організація і управління підприємствами. – Донецький державний університет економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського, Донецьк, 2006.

Визначено поняття та розкрито сутність процесно-орієнтованого підходу. Запропоновано методи виділення і класифікації бізнес-процесів (БП), методичний підхід до опису БП, обґрунтовано критерії оптимальності БП. Надано характеристику сутності та передумов сучасної концепції реінжинірингу бізнес-процесів (РБП), визначено принципи побудови та переваги РБП, обґрунтовано можливості та межі забезпечення конкурентних переваг підприємств. Запропоновано концепцію реінжинірингу БП торговельних підприємств, розроблено основні етапи та альтернативні варіанти сценарію впровадження РБП; розкрито роль людського фактора й обґрунтовано напрямки вдосконалення кадрової політики підприємства в результаті здійснення РБП; визначено місце інформаційних технологій у впровадженні РБП. Обґрунтовано передумови впровадження РБП у сфері торгівлі України в нових умовах господарювання. Систематизовано зовнішні та внутрішні чинники, які впливають на формування та організацію БП торговельних підприємств. Визначено цільові настанови РБП торговельних підприємств та розроблено методику ранжування цілей реінжинірингу. Запропоновано методику визначення вибору варіанта оптимального сценарію реінжинірингу залежно від стану підприємства та його цільових настанов. Запропоновано методики створення майбутнього образу торговельного підприємства, побудови бізнес-моделі торговельного підприємства та розрахунку ефективності впровадження РБП.

У дисертаційній роботі наведено теоретичні узагальнення та отримано нове вирішення актуальної науково-прикладної проблеми, що виявляється в комплексній розробці теорії та методології реінжинірингу бізнес-процесів та практичних рекомендацій щодо їх реалізації в діяльності торговельних підприємств. Результати проведеного дослідження дозволяють зробити наступні висновки:

  1. Удосконалено теоретико-методологічні засади формування процесно-орієнтованої структури управління, зокрема: визначено процесно-орієнтований підхід як комплексний підхід до формування потокових процесів операцій управління та технологічних операцій підприємства з метою їхньої оптимізації; визначено наукове підґрунтя формування ідей процесно-орієнтованого підходу, а саме доведено, що процесно – орієнтований підхід виник на базі теорій “Трансформація і безперервне удосконалення бізнес-процесів” (Continious Process Improvement), „Програма Поступових Поліпшень” (Step By Step), „Система Тотальної Якості” (Total Quality Management), та обґрунтовано, що між функціональним та процесним підходами застосовувався матричний та/або матрично-дивізіональний підхід); доведено необхідність процесної структури управління як базової умови запровадження системи управління якістю ІSО 9000-2001 та проведення реінжинірингу бізнес-процесів; визначено проблеми та запропоновано шляхи усунення можливих негативних наслідків від упровадження процесно-орієнтованого управ ління.

  2. Удосконалено тлумачення сутності бізнес-процесів, яке включає поняття бізнес-процесу, їх загальні властивості та критерії оптимальності. Одержали подальший розвиток існуючі методичні підходи до опису бізнес-процесів з урахуванням цілей опису та етапу реінжинірингу, на якому здійснюється опис, а також обґрунтування вибору нотації для опису бізнес-процесів вітчизняних підприємств.

  3. Удосконалено теоретико-методологічні засади реінжинірингу бізнес-процесів, зокрема, запропоновано власне визначення реінжинірингу бізнес-процесів (науково-практичний підхід до здійснення кардинальних змін бізнес-процесів підприємства з метою значного підвищення рівня його конкурентоспроможності); обґрунтовано принципів його побудови як інноваційного методу менеджменту; доведено передумови впровадження реінжинірингу як нової ідеології управління. Розкрито можливості застосування реінжинірингу бізнес-процесів на макроекономічному рівні, на мезоекономічному рівні, на інституціональному рівні та на мікрорівні; визначено напрямки використання реінжинірингу в залежності від причин звернення до нього з урахуванням наявності кризової ситуації на підприємстві: антикризовий реінжиніринг (для підприємств, які знаходяться в стані глибокої кризи; підприємств, що ще працюють ефективно, але мають небезпечні прогнози щодо майбутньої діяльності) та реінжиніринг розвитку (для підприємств, які зараз працюють ефективно, але планують реструктуризацію діяльності, обумовлену зміною власника, номенклатури товарів, переорієнтацією на нові технології тощо; підприємствам, що в даний час працюють ефективно, є фінансово стійкими і ставлять метою прискорене нарощування відриву від конкурентів); визначено можливі хиби й негативні наслідки впровадження реінжинірингу та надано рекомендації щодо їх подолання.

  4. Запропоновано концепцію реінжинірингу бізнес-процесів торговельного підприємства, яка розглядається як взаємопов’язана система, що містить мету, об’єкт, предмет, принципи проведення реінжинірингу та методичний інструментарій, що реалізує поставлені завдання на основі загальних теоретико-методологічних основ реінжинірингу, менеджменту, фінансів, маркетингу, логістики, інформаційних технологій з урахуванням функціональних й організаційних особливостей економіки, організації та бухгалтерського обліку діяльності торговельних підприємств в умовах посилення процесів глобалізації та безперервної динаміки зростання інформаційного насичення суспільства; запропоновано власне визначення поняття реінжинірингу бізнес-процесів торговельного підприємства з урахуванням основної мети його проведення (науково - практичний підхід до здійснення кардинальних змін бізнес-процесів торговельного підприємства з метою як кращого задоволення споживачів, так і поліпшення результатів роботи торговельного підприємства в цілому); доведено необхідність безперервного реінжинірингу бізнес-процесів торговельного підприємства на основі принципу безперервного покращення якості відповідно до стандартів ISO системи менеджменту якості та методології реінжинірингу.

  5. Запропоновано науково-методологічний підхід до впровадження реінжинірингу бізнес – процесів торговельного підприємства з виокремленням підготовчого (створення майбутнього образу торговельного підприємства), основного (побудова поточної та/або нової бізнес-моделі торговельного підприємства) та додаткового (післяпроектний реінжиніринг) етапів, який враховує світовий досвід та вітчизняну спадщину теорії і практики реінжинірингу.

  6. На основі теоретичного підґрунтя, світового та вітчизняного практичного досвіду впровадження реінжинірингу бізнес-процесів торговельних підприємств, з урахуванням результатів експертного опитування керівників та топ-менеджерів підприємств України розроблено альтернативні варіанти сценарію впровадження реінжинірингу бізнес-процесів, а саме: діагностика та оптимізація бізнес-процесів; оптимізація бізнес-процесів з упровадженням інформаційних технологій; кардинальне перепроектування бізнес-процесів з впровадженням інформаційних технологій та створенням Інтернет-бізнес-простору. Кожний з запропонованих сценаріїв орієнтовано на вирішення низки завдань, які ставляться торговельним підприємством у сфері організації управління, кадровій політиці, взаємовідносин зі споживачами та постачальниками, оптимізації технологічних процесів та маркетинговій діяльності.

  7. Запропоновано науково-методологічний підхід до формування нової кадрової політики підприємства, зокрема систематизовано основні принципи побудови процесних команд; визначено напрямки змін кадрової політики підприємства в результаті впровадження реінжинірингу та запропоновано рекомендації щодо її покращення. Обґрунтовано можливості інформаційних технологій для досягнення цілей реінжинірингу бізнес-процесів; виявлено основні причини виникнення проблем у зв’язку зі створенням ефективного інформаційного середовища підприємства, адекватного цілям реінжинірингу та визначення заходів для їх усунення (на макро- та мікрорівні); наведено порівняльні характеристики сучасних інструментальних засобів підтримки реінжинірингу бізнес-процесів, у результаті аналізу існуючих підходів до класифікації інформаційних технологій, що застосовуються під час проведення реінжинірингу та з метою автоматизації системи управління підприємства, вперше зроблено систематизацію інструментальних засобів, необхідних для ефективного впровадження реінжинірингу відповідно до етапів його проведення та обраних сценаріїв.

  1. Одержало подальший розвиток визначення передумов упровадження реінжинірингу бізнес-процесів на вітчизняних торговельних підприємствах, зокрема дослідження тенденцій розвитку галузі дозволило встановити, що найбільш сприятливі умови для впровадження реінжинірингу у сфері торгівлі мають крупні підприємства оптової та оптово-роздрібної торгівлі. Визначено основні напрямки впровадження реінжинірингу бізнес-процесів оптових та оптово-роздрібних підприємств.

  2. Уперше проведено моніторинг досвіду застосування інструментарію реінжинірингу у практиці вітчизняних підприємств за рівнями впровадження. Зроблено систематизацію підприємств, підлеглих реінжинірингу, відповідно до сценаріїв його проведення. Більшість українських підприємств, які здійснили реінжиніринг за першим сценарієм (тобто лише провели діагностику та оптимізацію бізнес-процесів), належать до середнього і крупного бізнесу, з них: 35% – виробничі, 25 % – торговельні, 30 % – підприємства сфери послуг, 10% – підприємства інших галузей. За другим сценарієм (оптимізація бізнес-процесів із впровадженням інформаційних технологій) проводили реінжинірингові перетворення, в основному (55%), крупні підприємства виробничої сфери, кредитні та страхові (23%) установи та такі (22%), що пов’язані з виробництвом, інсталяцією або продажем програмного забезпечення. Третій сценарій (кардинальне перепроектування бізнес-процесів із впровадженням інформаційних технологій та створенням Інтернет-бізнес -простору), поки майже не знайшов прихильників на теренах України.

  3. Зроблено ранжування за важливістю проблем упровадження реінжинірингу на вітчизняних підприємствах, основними з яких є: недоліки у підготовці висококваліфікованих управлінських кадрів; відсутність відповідної інформації теоретичного та методичного характеру; високий рівень фінансових витрат на перебудову організації та, відповідно, відтік коштів на витрати, пов’язані з перебудовою системи управління; нерозвинена інфраструктура; труднощі, пов’язані зі зміною менталітету керівників усіх рівнів і надлишкова кількість власників підприємства; тривалий час, необхідний персоналу на пристосування до нових умов роботи та тривалість у часі процесу організаційних змін; нестача на національних і міжнаціональних рівнях високошвидкісних каналів зв’язку; застосування застарілої комп’ютерної техніки та програмного забезпечення, які не відповідають вимогам реінжинірингових перетворень; невдалий досвід попередньої „автоматизації”; відсутність культури електронних відносин тощо та запропоновано шляхи подолання цих проблем.

  4. Систематизовано чинники, які впливають на формування та організацію бізнес - процесів торговельних підприємств: зовнішні – загальнонаціональні, політичні і соціокультурні; загальноекономічні; міжгалузеві; галузеві та внутрішні – матеріальні; економічні; організаційні; торговельні. Запропоновано класифікацію основних і допоміжних бізнес-процесів торговельних підприємств та їх співвідношення із функціями торговельного підприємства, що подає торговельне підприємство як комплекс бізнес-процесів, які підлягають реінжинірингу та дає можливість поставити бізнес-процеси у відповідність до існуючих функцій торговельного підприємства.

  5. Зроблено систематизацію цілей торговельного підприємства, з врахуванням досвіду експертів з реінжинірингу, що є основою реінжинірингових перетворень, сприяє прийняттю обґрунтованих рішень щодо вибору сценарію проведення реінжинірингу бізнес-процесів торговельного підприємства. Запропоновано науково-методичний підхід до ранжування цілей за значимістю під час впровадження реінжинірингу бізнес-процесів.

  6. Удосконалено існуючий методичний підхід до створення майбутнього образу підприємства шляхом включення окрім традиційних (розробка і вибір стратегії розвитку підприємства, побудова піраміди мотивацій, вибір цільових показників з урахуванням чинників успіху), додаткових етапів, а саме: „побудова ієрархії цілей реінжинірингу торговельного підприємства” і „вибір сценарію проведення реінжинірингу бізнес-процесів” як необхідної умови успішного проведення реінжинірингу.

  7. Запропоновано науково - методичний підхід до вибору альтернативного сценарію найбільш ефективного проведення реінжинірингу бізнес-процесів торговельного підприємства із застосуванням методу аналізу ієрархій.

  8. Удосконалено методичний підхід до побудови бізнес-моделі торговельного підприємства з врахуванням закордонного та вітчизняного досвіду реінжинірингу, зокрема: надано обґрунтовані методичні рекомендації щодо ефективного проходження всіх складових другого етапу впровадження реінжинірингу бізнес-процесів.

  9. Обґрунтовано науково-методичний підхід до визначення ефективності реінжинірингу бізнес-процесів торговельного підприємства з погляду його корисності, економічності та результативності. Виділено три види ефективності реінжинірингу: корисність (різниця між цінністю досягнутого результату і витратами на його досягнення); економічність (відношення корисного результату реінжинірингу до витрат на його реалізацію); результативність (ступінь реалізації цілей) та запропоновано методичні підходи щодо визначення кожного з них.

Публікації автора:

Монографіі

  1. Виноградова О.В. Реінжиніринг бізнес – процесів торговельних підприємств: Монографія. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2006. – 183 с.

  2. Виноградова О.В. Реінжиніринг бізнес – процесів у сучасному менеджменті: Монографія. - Донецьк: ДонДУЕТ, 2005. – 195 с.

Відгуки вчених у ЗМІ:

д.е.н., проф. А..Музиченко. За модними теоріями не гонимося, а реінжинірингу вклонимося // Урядовий кур’єр . – 23 травня 2006 р.;

д.е.н., проф. О..Ложачевська. Реінжиніринг бізнес-процесів в українському підприємництві // Економіка України. – 2006. – № 9 (530). – С. 92–93.

Колективні монографії

  1. Виноградова О.В. Реинжиниринг как современная технология управления и его роль в развитии социально-экономических процессов государства. // Экономическая безопасность государства и информационно-технологические аспекты ее обеспечения. - К.: Знание Украины, 2005. – 664 с. - С.260-269.

  2. Виноградова О.В. Роль информационной доминанты в процессах экономической интеграции стран в глобальном пространстве // Интеграция в энергетике и экономическая безопасность государства. - К.: Знание Украины, 2005. – 552 с. - С.118-125.

Статті в наукових фахових виданнях

  1. Виноградова О.В. Риси сучасної iнтернацiоналiзацiї економiчних вiдносин // Тор-гівля і ринок України:Темат.зб.наук.пр.- Донецьк: ДонДУЕТ, 2000.- Вип.10, т.1.– С.59-64.

  2. Виноградова О.В. Вплив "Нової економіки" на процеси економічного розвитку країн азіатського регіону та України // Торгівля і ринок України. Темат.зб.наук.пр. - Донецьк: ДонДУЕТ, 2001.- Вип.12, т.1. – С.31-37 .

  3. Виноградова О.В. Роль «нової економіки» у світових бізнес – процесах // Проблеми розвитку зовнішньоекономічних зв'язків та залучення іноземних інвестицій: регіональний аспект: Зб. наук. пр. - Донецьк: ДонНУ, 2002. - Ч.1. – С.308-310.

  4. Виноградова О.В. Перші результати активізації інформаційно-технологічного механізму оновлення економіки України // Зб.пр.вчених. Київ: ІСЕМВ НАНУ. – 2002. - Вип.36. – С.210-215.

  5. Виноградова О.В. Вплив інформаційно-технологічного фактора на конкуренто-спроможність українських послуг на світовому ринку//Актуальні проблеми міжнародних відносин: Зб.наук.пр.- К: ІМВ КНУ ім. Т. Шевченка, 2002. - Вип.38, ч1. – С.167-169.

  6. Виноградова О.В. Сутність та передумови сучасної концепції реінжинірингу бізнес-процесів // Торгівля і ринок України. Темат.зб.наук.пр. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2003. - Вип.15, т.2. – С.31-37.

  7. Виноградова О.В. Шляхи оптимізації бізнес-процесів торговельних підпри-ємств // Прогресивні ресурсозберігаючі технології та їх економічне обґрунтування у підприємствах харчування. Економічні проблеми торгівлі: Зб.наук.пр - Харківський державний університет харчування та торгівлі. – Харків, 2003. – Ч.2. – С.519-526.

  8. Виноградова О.В. Можливості реінжинірингу в забезпеченні конкурентних переваг підприємств України на світовому ринку // Экономические инновации. Экономическое развитие регионов в контексте международной интеграции (конкурентоспособность, реструктуризация и корпоративное управление хозяйственными ситемами). Сб. научн.раб. – Одесса: ИПРЭЭИ НАН Украины, 2003. - Вып.15. – С.34-41.

  9. Виноградова О.В. Сучасні механізми забезпечення конкурентних переваг підприємств України в умовах світової глобалізації // Вісник національного університету водного господарства та природокористування. Економіка. Зб.наук.пр.-Ровно: РВЦ НУВГП, 2004.- Вип.4 (28), ч.ІІІ.– С.42-54.

  10. Виноградова О.В. Шляхи реалізації стратегії розвитку і функціонування підприємств України // Ринкова економіка: сучасні теорія і практика управління. Формування ринкової структури у трансформаційній економіці України: Зб.наук.пр.екон.-правов.ф-ту.-Одеса: Астропринт, 2004. - Вип.8, т.7. – С.459-465.

  11. Виноградова О.В. Реінжиніринг як умова успіху підприємництва в умовах конкурентного середовища//Галицький економічний вісник.-Тернопіль:ТДТУ,2004.-№4.– С.22-29.

  12. Виноградова О.В. Оптимізація логістичних потоків засобами реінжинірингу бізнес – процесів // Проблемы повышения эффективности функционирования предприятий различных форм собственности: Сб.науч.тр.–Донецк:ИЭП НАНУ, 2004. - Т.2. – С.134-138.

  13. Виноградова О.В. Роль інформаційних технологій в реінжинірингу бізнес – процесів підприємств України //Регіональні перспективи.-Полтава,2004.- №3-5 (40-42).– С.403-405.

  14. Виноградова О.В. Деякі підходи до методології розрахунків ефективності заходів з реінжинірингу бізнес-процесів // Проблемы развития внешнеэкономических связей и привлечения иностранных инвестиций: региональный аспект. Сб.науч.тр. - Донецк: ДонНУ, 2005. -Ч.2. – С.330-336.

  15. Виноградова О.В. Логістичні аспекти оптимізації бізнес-процесів // Вісник національного університету “Львівська політехніка”. Логістика. Львів, 2005.- №526. – С.236-240 .

  16. Виноградова О.В. Сучасні технології у торговельному менеджменті // Вісник КНТЕУ. Спецвипуск. – К.: КНТЕУ, 2005. -№2, ч.1. – С.102-106.

  17. Виноградова О.В. Оцінка сучасних інструментальних засобів проведення реінжинірингу бізнес-процесів // Торгівля і ринок України. Темат.зб. наук.пр. - Донецьк, ДонДУЕТ, 2005. - Вип.19, т.1. – С.187-193.

  1. Виноградова О.В. Етапи проведення реінжинірингу бізнес – процесів торговельних підприємств // Прометей: Региональный сб.науч.тр. по экономике. ДЭГИ, ИЭПИ НАНУ. - Донецк: ООО “Юго - Восток, ЛТД”, 2005. -Вип.3 (18). – С.214-218.

  2. Виноградова О.В. Особливості моделювання бізнес-процесів організації на принципах реінжинірингу // Вісник Тернопільської академії народного господарства. - Тернопіль: Економічна думка, 2005. - №2 . – С.263-270.

  3. Виноградова О.В. Обґрунтування оптимального сценарію проведення реінжинірингу підприємств торгівлі // Академічний огляд. - Дніпропетровськ, 2006. – №2. – С.38-45.

  4. Виноградова О.В. Вплив структури організації на особливості сценарію реінжинірингу бізнес-процесів підприємств торгівлі // Торгівля і ринок України. Темат. зб. наук.пр. - Донецьк, ДонДУЕТ, 2006. - Вип.20, т.1. – С.187-193.

  5. Виноградова О.В. Концепція реінжинірингу бізнес-процесів торговельних підприємств // Вісник ДонДУЕТ: Науковий журнал. – Донецьк, 2006. – № 5 (29). - С. 156-167.

  6. Виноградова О.В. Процесно-орієнтований підхід у менеджменті торговельних підприємств // Бізнес-інформ: Науково-інформаційний журнал. – 2006. – №7. –С.63-68.

Матеріали конференцій та тези доповідей

  1. Виноградова О.В. Роль інформаційних технологій в реінжинірингу бізнес-процесів// Проблеми теорії і практики обліку, аудиту, аналізу та шляхи їх рішення: Матеріали всеукр.наук.-практ.конф. - Севастополь: Вид. СевНТУ, 2003. - С.256-257.

  2. Виноградова О.В. Сучасні проблеми запровадження реінжинірингу в діяльність підприємств України // Теорія і практика сучасної економіки: Матеріали IV міжнар.наук.-практ.конф.: Черкаси: ЧДТУ, 2003. С. 27-30.

  3. Виноградова О.В. Оптимізація бізнес-процесів торговельних підприємств України // Управлінські та технологічні аспекти розвитку підприємств харчування та торгівлі: Тези доповідей міжнар.наук.-практ.конф. – Харків: ХДУХТ, 2003. - С.549-552.

  4. Виноградова О.В. Застосування кібернетичних моделей для структуризації бізнес-процесів // Проблеми економічної кібернетики: Тези доп. VII всеукр. наук.-метод.конф., присвяченої 35-річчю кафедри економічної кібернетики Донецького національного університету. – Донецьк: ТОВ “Юго-Восток, Лтд”, 2003. – С.193-195.

  5. Виноградова О.В. Реинжиниринг бизнес – процессов - эффективный инструмент повышения конкурентоспособности предприятий // Перспективные разработки науки и техники: Матер.междунар.науч.-практ.конф. - Белгород: БГУ, 2004. - С.34-37.

  6. Виноградова О.В. Засоби підвищення ефективності менеджменту підприємств // Розвиток менеджменту в Україні: реалії проблеми, перспективи: Матер. міжнар.наук.-практ. конф. - Житомир:ЖДТУ,2004. - С.7-9.

  7. Виноградова О.В. Завдання інформаційної підтримки реінжинірингу торговельних підприємств // Теорія і практика сучасної економіки: Матер.V міжнар.наук.-практ. конф. - Черкаси, ЧДТУ, 2005. - С. 109-112.

  8. Виноградова О.В. Сучасні технології ефективного менеджменту підприємств України // Проблеми і перспективи розвитку підприємництва в Україні: Матер. всеукр.наук.-практ.конф.-К.: КНТЕУ, 2005. - С.193-195.

  9. Виноградова О.В. Опис бізнес–процесів - перший крок на шляху їхньої оптимізації // Управління підприємствами: проблеми та шляхи їх вирішення: Матер. міжнар. наук.-практ. конф. - Донецьк: ДонДУЕТ, 2005.- Т.І. - С.6-10.

  10. Виноградова О.В. Особенности бизнес – процессов управления торговыми предприятиями // Wyksztacenie I nauka bez granic – ‘2005: Матер.II міжнар.наук.-практ.конф. - Przemyl – Praha: Nauka I studia, 2005. -T.5.- С.5-8.

  11. Виноградова О.В. Впровадження концепції реінжинірингу в практику вітчизняного менеджменту в умовах соціально-економічної трансформації суспільства // Методологія та практика менеджменту на порозі ХХІ століття: загальнодержавні, галузеві та регіональні аспекти: Матер. ІІІ міжнар.наук.-практ.конф., присвяченої 45 річниці ПУСКУ, Полтава: ПУСКУ, 2006. - С.202-204.

Інше

  1. Виноградова О.В. Розділ 7. Управління і комунікації в міжнародних корпораціях // Міжнародний менеджмент. Навч.посібник/ В.С.Білозубенко, О.В.Виноградова, Г.В. Гейер. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2004. – С.292-322.