139. Мацєжинський Вєслав Лукаш. Реклама в пресі Польського Королівства і Східної Галичини (друга половина XIX - початок ХХ ст.): дис... д-ра іст. наук: 07.00.02 / НАН України; Інститут українознавства ім. І.Крип'якевича. - Л., 2004.
Анотація до роботи:
Мацєжинський В.Л. Реклама в пресі Польського Королівства і Східної Галичини (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.). – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора історичних наук за спеціальністю 07.00.02 – Всесвітня історія. – Інститут українознавства ім. І.Крип’якевича НАН України; Інститут народознавства НАН України. – Львів, 2004.
У дисертації досліджено розвиток реклами у пресі Королівства Польського і Східної Галичини другої половини ХІХ – початку ХХ ст., еволюцію форм реклами у пресі та вплив на неї періодики інших європейських держав та Америки, становлення і розвиток пресової реклами та її статус в контексті економічного життя та соціальної структури Королівства Польського та Східної Галичини, форми реклами у пресі столичних осередків та у провінційних виданнях, участь у рекламному ринку представників окремих галузей економіки. Рекламна акція у пресі розглядається через призму впливу на неї політичних, національних та релігійних чинників. Аналіз рекламних оголошень у пресі здійснено шляхом з’ясування функцій реклами, характеристики замовників реклами та її змісту, встановлення наявності ідеологічних елементів у текстах.
Систематичне рекламування товарів і послуг в періодичній пресі було запроваджене в Англії, США та Німеччині з другої половини ХVІІ ст. У цей час з’являються спеціальні вісники оголошень і рекламні додатки до газет. З кінця ХІХ ст. пресова реклама в цих країнах набирає форм близьких до сучасних.
У Варшаві пресова реклама з’явилася з 1760-х рр., а у Львові з 1780-х рр. До 50-х рр. ХІХ ст. реклама у пресі Королівства Польського, Познанщини і Галичини розвивалася невпинно, але досить повільно. Лише під кінець цього періоду простежуються перші кроки комерціалізації преси, розвиток якої поступово стає залежним від кількості і якості рекламних матеріалів.
У другій половині ХІХ ст. реклама в пресі отримала дуже важливу для її подальшого розвитку організаційно-економічну модифікацію: рекламні агентства. Їх створення у США і розповсюдження цього типу здобування оголошень в Європі тісно пов’язало ринок реклами з ринком товарів і послуг на всіх його рівнях: від локального через регіональний до крайового і міжнародного, а газетам запевнило кращий спосіб пошуку замовників реклами. Саме з цього часу можна говорити про створення рекламного ринку в стислому сенсі цього слова. Бурхливий розвиток ринку реклами дуже швидко спричинився до нагромадження і узагальнення досвіду у цій галузі. З моменту поширення агентств реклама перестала бути лише одним з елементів праці виробника та купця. Вона стала окремою спеціалізованою галуззю, і це спричинило появу перших теоретичних праць та фахових шкіл.
Розширення сфери вільноринкової економіки в другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. в Галичині і Королівстві Польському спричинило швидкий розвиток реклами в пресі та еволюцію її форм відповідно до потреб ринку. Відносно раніше розвивалася реклама товарів та послуг, розрахованих на безпосередніх споживачів. З часом зростає питома вага рекламних оголошень вітчизняних виробників та купців. Низка фірм рекламувала товари в усіх польських на українських регіонах, однак збільшувалася також кількість замовників реклами із центральних регіонів імперій, до яких належали польські та українські землі. Деякі галузі економіки – нафтова промисловість в Галичині, вугільна в Королівстві Польському, лісництво тощо – інтенсивно розвивалися, не використовуючи рекламу. Тому кількість рекламних оголошень з різних галузей не завжди відповідала важливості цих галузей для економіки краю.
У розвитку форм реклами попереду була преса найбільших міст – Варшави та Львова, з якої брала приклад преса провінційних міст. Для розвитку форм реклами важливими були зовнішні впливи – преса Відня, Берліна, Петербурга тощо.
Розвиток освіти спричинив швидке збільшення кількості читачів преси, а тим самим і реклами. Зростання кількості реклами і цін на оголошення створювали умови для збільшення обсягу періодичних видань та тиражів. Прибутки від реклами сприяли певній незалежності преси від адміністративних чинників. Багатші власники могли успішніше протистояти натискові з боку влади. Зрештою тискові цензури часто вдавалося протидіяти, особливо в Росії, за допомогою хабарів та інших способів впливу на представників влади.
У Королівстві Польському головним фактором пожвавлення реклами був розвиток економіки, розширення ринків збуту рекламованих продуктів, що своєю чергою впливало на споживацькі можливості працівників і розширювало коло читачів реклами. Ці чинники відігравали важливу, але меншу роль у економічно відсталій Галичині. Натомість позитивний вплив на розвиток реклами в польській та українській періодиці цього краю мала освіта й культура за умов конституційної монархії та відносно ліберальної політичної ситуації.
В обох досліджуваних провінціях пресова реклама мала комерційний характер, в той же час окремі видавці й журналісти дивились на рекламу як на засіб поширення знань, зокрема в ділянці економічної освіти. Вже на межі ХІХ–ХХ ст. рекламні акції в газетах і журналах проводились з врахуванням засад маркетингу, зокрема для створення іміджу виробничих і торгових підприємств популяризувалися їхні фабричні марки та фірмові знаки.
Порівняння реклами у польській та українській пресі Галичини засвідчує значну подібність у формі рекламних матеріалів; несхожості були викликані відмінностями у соціальній структурі. Окрім економічної та торговельно-промислової реклами, в Галичині розвивалося рекламування освітніх та політичних ініціатив. На підросійській території це стало можливим лише після революції 1905–1907 рр.
Поширення реклами в пресі впливало на психологію споживачів реклами, вчило їх робити більш свідомий вибір, що допомагало не піддаватися психологічному натискові нечесних комерсантів. Реклама як форма конкуренції і суперництва сприяла розширенню сфери впливу вільної ринкової економіки та ліквідації пережитків давніх форм господарювання, позначених позаекономічною регламентацією.
Публікації автора:
Мацєжинський В.Л. Комерційна реклама у польській та українській пресі Східної Галичини в другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. – Львів, 2003. – 184 с.
Macierzyski W.. Reklama handlowa w prasie Krlestwa polskiego w drugiej poowie XIX i na pocztku XX wieku. Radom: ITE, 2004.– 230 s.
Macierzyski W. . Reklama handlowa w Gazecie Radomskiej w latach 1884–1917. – Radom: ITE, 2004. – 202 s.
Macierzyski W.., Freitag-Mika E., Bratos Z. Radom na starej pocztwce i prasa Radomia w latach 1811–1918. – Radom: ITE, 1996. – 210 s.
Macierzyski W.. Marketing w gospodarce rynkowej. – Radom: Politechnika Radomska, 1996. – 76 s.
Macierzyski W.. Prasa Radomia w latach 1811–1918. – Radom: ITE, 1995. – 224 s.
Мацєжинський В.Л. Реклама в “Gazecie Lwowskiej” у 60–80-х рр. ХІХ ст.: зміст, характер, функції // Проблеми гуманітарних наук. Наукові записки ДДПУ. – Вип.12. – Дрогобич, 2003. – С. 200–211.
Мацєжинський В.Л. Головні етапи розвитку реклами у польській пресі з середини ХVІІ – до початку ХХ ст. (на прикладі Королівства Польського, Познанщини і Галичини) // Наукові записки. Серія: Історія. Тернопільський державний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. – Тернопіль, 2002. – С.184–193.
Мацєжинський В.Л. Створення образу Польщі на основі іноземних інвестицій // Вісник Львівського університету. Серія: Міжнародні відносини. – Вип.7. – Львів, 2002. – С.97–102.
Мацєжинський В.Л. Комерційна реклама у польській пресі (друга половина ХVІІ – початок ХХ ст. ) // Вісник Львівського університету. Серія: Міжнародні відносини. – Вип.7. – Львів, 2002. – С.185–194.
Мацєжинський В.Л. Реклама у польській пресі Королівства Польського і Галичини (друга половина ХVІІ – початок ХХ ст. ) // Проблеми гуманітарних наук: Наукові записки ДДПУ ім. Івана Франка. – Вип.10. – Дрогобич: НВЦ “Каменяр”, 2002.
Мацєжинський В.Л. Преса Галичини другої половини ХІХ ст. – 1914 р.: генеза, характеристика видань, національні особливості // Збірник праць Науково-дослідного центру періодики / Ред. кол. М.М.Романюк (відп. ред.) та ін.– Львів, 2003.– Вип.11.– С.20–34.
Macierzyski W.. Public Relations w strategii marketingowej // Вісник Львівського університету. Серія: Міжнародні відносини. – Вип.10. – Львів, 2003.
Macierzyski W.. Reklama handlowa na amach gazety “Russkaja Rada” w latach 1871–1912 // Дрогобицький краєзнавчий збірник. – Вип. 7. – Дрогобич, 2003. – С.301–319.
Macierzyski W. . Pocztki reklamy i jej rozwj do poowy XIX w. // Finanse. Bankowo. Ubezpieczenia. – Radom: WSzFiB, 2003. – S. 45–70.
Macierzyski W.. Etyczne i prawne aspekty Public Relations w bankowoci // Materiay z II Kongresu Public Relations. – Rzeszw: Wysza Szkoa Informatyki i Zarzdzania w Rzeszowie, 2003. – S. 551–559.
Macierzyski W.. Public Relations w bankach // Materiay z I Kongresu Public Relations. – Rzeszw: Wysza Szkoa Informatyki i Zarzdzania w Rzeszowie, 2003. – S. 353–369.
Macierzyski W.. Sponsoring w kreowaniu wizerunku banku // Public Relations w ksztatowaniu pozycji konkurencyjnej organizacji. – Rzeszw: Wysza Szkoa Informatyki i Zarzdzania w Rzeszowie, 2001. – S. 241–248.
Macierzyski W.. Public Relations w gospodarce rynkowej // Prace naukowe, Ekonomika. – Radom: Politechnika Radomska, 2001. – S. 197–213.
Macierzyski W.. Lobbying jako technika komunikacji marketingowej w maych i rednich przedsibiorstwach // Finanse. Bankowo. Ubezpieczenia. – Radom: WSzFiB, 2001. – S. 320–329.
Macierzyski W.. Sponsoring w ksztatowaniu wizerunku banku // Finanse. Bankowo. Ubezpieczenia. – Radom: WSzFiB, 2001. – S. 59–97.
Macierzyski W.. Marketing w polskich przedsibiorstwach // Gospodarka rynkowa w Polsce w drodze do Unii Europejskiej. – Radom: Politechnika Radomska, 2000. – S. 475–485.
Macierzyski W.. Public Relations w zarzdzaniu sytuacj kryzysow na rynkach finansowych // Finanse. Bankowo. Ubezpieczenia. – Radom: WSzFiB, 1999. – S. 134–141.
Macierzyski W.. Edukacja ekonomiczna w sferze przeksztace wasnociowych // Finanse. Bankowo. Ubezpieczenia. – Radom: WSzFiB, 1999. – S. 58–66.
Macierzyski W.. Public relations w strategii markietingowej organizacji // Finanse. Bankowo. Ubezpieczenia. – Radom: WSzFiB, 1999. – S. 36–44.
Macierzyski W.. Modele i funkcje public relations w organizacji // Finanse. Bankowo. Ubezpieczenia. – Radom: WSzFiB, 1998. – S. 31–36.
Macierzyski W.. Public relations jako funkcja zarzdzania organizacj // Finanse. Bankowo. Ubezpieczenia. – Radom: WSzFiB, 1998. – S. 158–166.
Macierzyski W.. Reformy rynkowe w wiadomoci Polakw // Rynek kapitalowy w Polsce. – Radom: Politechnika Radomska, 1997. – S. 63–70.
Macierzyski W.. Marketing w radomskich przedsibiorstwach // Procesy prywatyzacyjne w wojewodstwie radomskim. – Radom: Urzd Wojewdski, 1996. – S. 43–51.
Macierzyski W.. Bariery w handlu ze Wschodem // Makroekonomiczne aspekty rozwoju regionu radomskiego. – Radom: Politechnika Radomska, 1996. – S. 56–66.
Macierzyski W.. Marketing w rolnictwie // Problemy restrukturyzacji gospodarki ywnociowej w wojewodstwie radomskim. – Radom: Politechnika Radomska, 1996. – S. 61–70.
Macierzyski W.. Grupy nacisku // Sownik Nauk Politycznych. – Radom: Wysza Szkoa Inynierska, 1995. – S. 42–113.