Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Релігієзнавство, філософська антропологія, та філософія культури


Шумунова Дана Данилівна. Релігійні конфлікти в умовах глобалізації : Дис... канд. філос. наук: 09.00.11 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. — К., 2006. — 181арк. — Бібліогр.: арк. 169-181.



Анотація до роботи:

Шумунова Д.Д. Релігійні конфлікти в умовах глобалізації. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.11 - релігієзнавство. - Київський національний університет імені Тараса Шевченка. – Київ, 2006.

Дисертація присвячена дослідженню глобалізаційного варіанту релігійного конфлікту, який запропоновано визначити як антагоністичне протистояння носіїв різних систем релігійних цінностей, що має соціальний (релігія як соціальний інститут) і культурологічний (релігія як форма культури та її інтерпретації) виміри, і розкриває свій зміст у їх взаємопереході. У дисертації запропоновано цілісний культурологічний підхід до розуміння релігійного конфлікту як феномену, аналіз якого не можна обмежити соціологічними параметрами. Обґрунтовується значення досліджуємого явища як поля зіткнення культурних текстів, що репрезентує протистояння релігійних інтерпретацій культури, які надалі можуть бути інституалізовані. Дослідження суперечливої природи релігійного конфлікту дозволяє визначити співвідношення його культурологічного та соціального змісту у його історичних трансформаціях.

Показано, що проблематизація релігійного конфлікту відбувається за умов подолання філософії тотожності, яка заперечувала суперечливість людського буття. Глобалізаційний контекст розкриває тотальний характер конфлікту цінностей. Криза культурної ідентифікації, за умов панування мультикультурного дискурсу постмодерну, сприяє спробам секуляризованої культури екстраполювати неоліберальний проект на світову спільноту в цілому. Відповідь релігії, як транслятора культурних традицій, призводить до її політизації та перетворення на граничну форму напруження цивілізаційного конфлікту.

У дисертації сформульовані основні підсумки проведеного дослідження, які висвітлюють проблематику та загальну структуру роботи. Релігійний зміст конфліктів доби глобалізації розкривається через низку категорій таких як, конфлікт, гармонія, криза, соціальний і культурний конфлікт, релігійно вмотивований тероризм.

Релігійний конфлікт можна розглядати як категорію для визначення антагоністичного протистояння носіїв різних систем релігійних цінностей, що має соціальний (релігія як соціальний інститут) та культурологічний (релігія як форма культури та її інтерпретації) виміри, і розкриває свій зміст у їх взаємопереході. Соціальний вимір релігійного конфлікту являє собою боротьбу релігійних організацій та інститутів, яка може породити трансформацію форм культури. Релігійний конфлікт як вимір зіткнення культурних текстів репрезентує протистояння релігійних інтерпретацій культури, які надалі також можуть бути інституалізовані.

Проблематизація релігійного конфлікту відбувається за умов подолання філософії тотожності, яка заперечувала суперечливість людського буття. Позитивізм, який поставив собі за мету створити комплекс суспільних наук, вільних від метафізичних нашарувань, вперше проблематизував конфліктну ситуацію і задав основні вектори її дослідження, в тому числі й релігійну специфіку. В умовах глобалізації виникає необхідність цивілізаційного підходу до розробки проблеми релігійного конфлікту.

Глобалізація являє собою соціокультурну трансформацію, яка створює умови інтеграції економічних та політичних систем у єдину світову модель, а також проект „постмодерністського буржуазного лібералізму” (Р.Рорті), який пронизаний основними принципами постмодернізму як мультикультурного дискурсу плюралізму. Захід намагається екстраполювати на усю світову спільноту свій неолібералістичний проект, в якому презумпція поліонтичності не передбачає центрування культури на принципі гармонії як єдності різноманітного. Втрата „культурної контекстуальності” (П.Клозовський) людиною глобалізаційної доби призводить до „кризи ідентичності”. При цьому в співтоваристві транснаціональних імперій знижується роль держави як основи національної самосвідомості і зростає значення релігії як способу традиційної ідентифікації людини.

В глобалізаційній трансформації, яка в цілому має секулярний характер, змінюється роль релігії. З одного боку, апологети західного лібералізму претендують на релігійну легітимацію своїх глобалізаційних проектів, а з іншого боку, релігія стає тільки одним з варіантів обґрунтування необхідності західної телеології, однією з духовних складових секулярної культури.

Світовий розвиток і об’єднання світу ставить перед церквами питання про їх власну єдність і глобальність. Тому глобалізація як різновид соціальної трансформації і розрив певної культурної парадигми, що супроводжується кризою ідентифікації, призводить до виникнення конфліктогенної ситуації в межах найбільш очевидної сфери культурної напруженості – у релігійній традиції. Тому соціально - економічна глобалізація знаходить межу в глобалізації релігійній. Якщо в кожній монотеїстичній релігії присутня ідея рівності людей перед Богом і єдності людства в Бозі, то ця ідея відрізняється від загальної уніфікації свідомості, конвертованості товарів, послуг і цінностей, що пропонується тотальною глобалізацією. Економічна глобалізація знаходить свою межу в релігійній ідентичності. Отже, релігія стає концентратором

напруг глобалізаційних процесів і джерелом конфліктів (С. Хантінгтон,

М. Юнгерсмейер), що посилюється її новою політичною функцією.

Найбільш поширеною формою існування релігійних конфліктів стають терористичні акти – універсальна форма протікання збройних конфліктів доби глобалізації. Так, тероризм відповідає вимогам локальності, мобільності й анонімності, які формуються в умовах опору зброї масового знищення.

В Україні також спостерігається вплив глобалізаційних процесів на релігійну ситуацію і появу глобалізаційних тенденцій, таких як феномен релігійної мобільності, політизація церковних інститутів. Але, слід зазначити, що для України, як і для більшості пострадянських країн, релігія сама є стратегією залучення до глобалізаційних процесів. Релігійні конфлікти в Україні (міжправославний і між різними напрямками християнства) мають соціальний, а не культурний характер, а, отже, не набувають форми релігійно вмотивованого тероризму. Це означає, що вони обумовлені не різними культурними засадами, а викликані зіткненнями (економічними, політичними) між церквами як соціальними інститутами. Традиційна для України європейська орієнтація амортизує її перехід від секуляризованого соціалізму до демократичних цінностей глобалізованого світового співтовариства.

Публікації автора:

1. Шумунова Д.Д. Роль етнорелігійного фактору у збройних конфліктах сучасності // Наука. Релігія. Суспільство. – Донецьк, 2003. – №2. - С. 166 – 170.

2. Шумунова Д.Д. Проблема релігійних конфліктів в Україні // Нова парадигма. Сер.: Філософія. Соціологія. Політологія. - Вип. 46. - К., 2005. - С. 134 - 141.

3. Шумунова Д.Д. Релігійний конфлікт як гранична ситуація в розвитку глобальної цивілізації // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Сер.: 7 - Культурологія. Релігієзнавство. Філософія. - К., 2005. №4(17). - С.48-55.

4. Шумунова Д.Д. Роль конфесійних протиріч в ескалації збройних конфліктів // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. – Сер.: Філософія, Політологія. –– К., 2003. - Вип. 56. – С.55.

5. Шумунова Д.Д. Проблема релігійних конфліктів в Україні. // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Сер.: Філософія, Політологія. – К., 2003. Вип.58. – С.67.

6. Шумунова Д.Д. Вплив етноконфесійних процесів на глобльний соціально - політичний розвиток // Актульні проблеми філософських, політолгічних і релігієзнавчих досліджень. Матеріали Міжнар. наук. конфер. „Людина-Світ-Культура”. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. – С.594.