Дисертаційне дослідження, у якому проаналізовано ідеологію як соціокультурний феномен та розкрито конструктивну роль державницької ідеології у процесі соціальних змін сучасного українського суспільства, дозволяє зробити наступний підсумок. Складність досліджуваного явища та проблематичність формулювання вичерпного універсального визначення поняття “ідеологія” детермінується наявністю різних підходів до розуміння природи виникнення та становлення ідеології, особливостей її прояву в соціальному процесі. Необхідно розмежовувати ідеологію як форму суспільної свідомості та ідеологічність як атрибут суспільної свідомості. Ідеологія, з одного боку, постає як форма конкретно-історичної організації інституціонального буття соціуму, що актуалізується в процесі розпаду традиційної форми раціональності (стан соціальної аномії) та виконує конструктивну роль, структуруючи та соціалізуючи нові фактори та відносини в межах суспільства. З іншого боку, вона визначається як атрибут, що постає функціональною характеристикою інших способів суспільної організації та регуляції. В такому розумінні ідеологічними є і міфологія, і релігія, і традиція тощо. Важливим є визначення компонентної та рівневої структури ідеології, що дає можливість окреслити механізм існування та занепаду ідеології. Фундаментальний рівень постає залежним від соціальної теорії та філософії, характеризуючись впорядкованістю та догматичністю. Оперативний рівень відтворює тісний взаємозв’язок з конкретним соціальним середовищем та характеризується прецедентністю та відносно самостійним характером існування стосовно фундаментального рівня ідеології. Власне занепад ідеології постає як невідповідність дійсності та домінування догматизму над динамізмом соціального середовища. Дієвість ідеології окреслюється через призму реалізації таких функцій як пізнавальної, прогностичної, ідентифікаційної, мобілізаційної та, особливо, маніпулятивної. Об’єктивними проявами ідеології постають: ілюзорне відображення дійсності через визначення соціально-групових інтересів і цінностей як загальносуспільних чи загальнолюдських; відносна самостійність як здатність через продукування соціального ідеалу (ідеологічного прогнозу) формувати світоглядні переконання та впливати на соціальні перетворення, мобілізуючи дії у визначеному напрямку. Показано, що в ході сучасних соціальних змін домінування міфологічного рівня суспільної свідомості активізує маніпулятивні технології, пов’язані із впровадженням та поширенням ідеологічних міфів. Свідома міфотворчість має орієнтувати соціальний розвиток у позитивному напрямку, перетворюючи індивідуальні і колективні очікування в систему визнаних соціальних цінностей, надаючи їм форми соціального досвіду. Відтворення ідеологією своїх функцій робить можливим виконання конструктивно-інтегративної ролі в процесі соціальних змін, впливаючи на модернізацію та інституціоналізацію суспільства. Особливості світоглядно-ідеологічної спрямованості сучасного українського суспільства визначаються реалізацією державної та формуванням державницької ідеологій. Значимими чинниками суспільних перетворень постають визначеність національної ідеї, вироблена стратегія соціального поступу та окресленість сфер соціальної модернізації і способів її здійснення. Об’єктивуючи державотворчий досвід у співвіднесені до сучасних соціальних змін, змістовна частина ідеології має відобразити інтереси і цінності взаємодії громадянина, держави, суспільства. Здійснюючи конструктивну роль, ідеологія в українському суспільстві має: продемонструвати людині потенціальний рівень життєвих можливостей, які вона могла б реалізувати у власній країні; передбачити в усій живій конкретиці низку продуктивних соціальних практик, за допомогою яких український громадянин власними зусиллями міг би забезпечити собі і власній родині гідні умови життя; створити підстави та зробити “вимушеною” активну участь громадян у соціальному житті; спрямувати діяльність суб’єктів соціального процесу в русло державницьких інтересів; закріпити послідовне дотримання державою і суспільством цінностей і принципів багатоманітності культурного і конфесійного життя із безумовною національною домінантою. |