Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Крихтіна Юлія Олександрівна. Розробка економічного механізму ефективності ресурсозбереження на підприємствах транспорту (методичний підхід) : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Крихтіна Ю.О. Розробка економічного механізму ефективності ресурсозбереження на підприємствах транспорту (методичний підхід) . - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук зі спеціальності 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). - Українська державна академія залізничного транспорту, Харків, 2009.

Дисертаційна робота присвячена дослідженню теоретичних, прикладних, та методичних підходів щодо розробки економічного механізму ефективності ресурсозбереження на підприємствах транспорту. Доведено необхідність та актуальність впровадження ресурсозбереження; зазначено, що ресурсозбереження є головною передумовою підвищення конкурентоспроможності перевезень; окреслено коло економічних рекомендацій із впровадження ресурсозберігаючих технологій на залізничному транспорті; запропоновано класифікацію ресурсозберігаючих технологій на залізничному транспорті; доведено необхідність удосконалення існуючих методик оцінки економічної ефективності на підставі урахування специфіки роботи підприємств залізничної галузі; здійснено економічний аналіз роботи і розвитку господарства сигналізації та зв’язку; запропоновано економічний механізм ефективності ресурсозбереження на підприємствах транспорту, при якому традиційна оцінка економічної ефективності доповнюється розрахунком економічного ефекту у суміжних господарствах та враховує фактор конкурентоспроможності ресурсозберігаючих технологій.

Запропоновані методичні підходи є невід’ємною складовою удосконалення роботи залізничного транспорту відповідно до критеріїв європейських і світових стандартів. У дисертаційній роботі теоретично узагальнено та розроблено економічний механізм ефективності ресурсозбереження на підприємствах транспорту. Узагальнення отриманих результатів дослідження дозволяє зробити наступні висновки і рекомендації.

1. В результаті проведення критичного аналізу літературних джерел та наукових публікацій з питань оцінки економічної складової ресурсозбереження відзначено, що при всій важливості та корисності виконаних наукових досліджень, проблема розробки економічного механізму ефективності ресурсозбереження на підприємствах залізничного транспорту потребує уточнення. У зв’язку з цим запропоновано нове тлумачення проблеми в ринкових умовах.

2. Аргументовано необхідність, актуальність та терміновість впровадження ресурсозбереження, як одного з найголовніших джерел економії експлуатаційних витрат. Зазначено, що ресурсозбереження є головною передумовою підвищення ефективності діяльності підприємств, служб та залізничного транспорту в цілому.

3. Удосконалено класифікацію ресурсозберігаючих технологій на залізничному транспорті, призначення якої полягає у виявленні значущості та місця кожної конкретної технології або їхньої сукупності. Метою запропонованої класифікації технологій і обґрунтування вибору класифікаційних ознак є систематизація та уніфікація впровадження ресурсозберігаючих технологій на підприємствах залізничного транспорту.

4. Доведено необхідність удосконалення існуючих методик оцінки економічної ефективності на підставі урахування специфіки роботи підприємств залізничної галузі, а саме господарства сигналізації та зв’язку. Така пропозиція виникає, виходячи із існуючої різноманітності ресурсозберігаючих технологій, проте, у кожному конкретному випадку необхідна локальна методика оцінки економічної ефективності, яка б ураховувала специфіку конкретної технології.

5. В умовах технологічного відставання вітчизняних систем автоматики та телемеханіки підтверджена доцільність пошуку шляхів суттєвого зниження експлуатаційних витрат на їх утримання, експлуатацію, а з часом – заміну. Проведено аналіз та прогнозування витрат господарства сигналізації та зв’язку. Виявлено, що найбільшому зростанню підлягають статті експлуатаційних витрат: фонд оплати праці, амортизація, матеріали та інші. Зазначено, що впровадження ресурсозберігаючих технологій повинно бути спрямоване на зниження саме цих елементів витрат.

6. Розроблено та запропоновано методику і систему показників для оцінки економічної ефективності ресурсозберігаючих технологій, яка заснована на системному підході та враховує взаємозв'язок транспортного процесу в окремих галузях господарства. Запропонована методика оцінки ефективності ресурсозберігаючих технологій базується на традиційних методах оцінки економічної ефективності та доповнюється визначенням ефекту від впровадження ресурсозберігаючих технологій у суміжних господарствах (колійному, локомотивному, електропостачання, вагонному та ін.). Доведено доцільність впровадження ресурсозберігаючої технології заміни існуючої релейної числової кодової системи автоблокування (РЧКАБ) на автоблокування з тональними рейковими колами (АБТК).

7. Запропоновано модель урахування фактору конкурентоспроможності при оцінці ефективності ресурсозберігаючих технологій. Проведено розрахунок індексів конкурентоспроможності, на підставі якого обґрунтовано, що ресурсозберігаюча технологія – система автоблокування з тональними рейковими колами є конкурентоспроможною в порівнянні з діючими видами автоблокувань. Відзначено, що конкурентоспроможність засобів автоблокування є складовою забезпечення конкурентоспроможності елементів інфраструктури залізничного транспорту.

Таким чином, застосування на практиці результатів дисертації дозволить здійснити науково обґрунтований вибір пріоритетних ресурсозберігаючих технологій, що буде сприяти підвищенню якості транспортного процесу та конкурентоспроможності залізничних перевезень.

Публікації автора:

- у наукових виданнях, визнаних ВАК спеціалізованими з економічних наук:

  1. Ковалева Ю.А. (Крыхтина Ю.А.) Методический поход к составленю прогноза технического развития и его экономических последствий / Ю.А. Ковалева (Ю.А. Крыхтина), Е.Д. Третьяк // Научно–технический сборник статей к І Международной конференции «Информационные технологии: наука, техника, технология, образование, здоровье» Харьковский государственный политехнический университет, Мишкольцкий университет (Венгрия), Магдебургский университет (Германия), Часть первая. – 1997. С.427-429.

  2. Ковальова Ю.О. (Крихтіна Ю.О.) Сучасні підходи до формування тарифів по вантажним перевезенням на залізницях України / Ю.О. Ковальова (Ю.О. Крихтіна)// Вісник ХНУ ім. Каразіна №506, Частина І.- 2001. С. 187-189.

  3. Ковальова Ю.О. (Крихтіна Ю.О.) Основні напрямки удосконалення обліку експлуатаційних витрат/ Ю.О. Ковальова (Ю.О. Крихтіна)// Вісник ХНУ ім. Каразіна №512. - 2001. С.185-186.

  4. Ковальова Ю.О. (Крихтіна Ю.О.) Основні шляхи оптимізації управління витратами на залізничному транспорті // Науково–технічний збірник «Коммунальное хозяйство городов» №40. – 2002. С.238-240.

  5. Ковальова Ю.О. (Крихтіна Ю.О.) Критерії комплексної економічної оцінки ефективності ресурсозберігаючих технологій на залізничному транспорті та по господарству сигналізації і зв’язку / Ю.О. Ковальова (Ю.О. Крихтіна)// Вісник ХНУ ім. Каразіна №551, Частина ІІ. – 2002. С.79-83.

  6. Ковальова Ю.О. (Крихтіна Ю.О.) Оцінка конкурентоспроможності ресурсозберігаючих технологій у господарстві сигналізації та зв’язку /Ю.О. Ковальова (Ю.О. Крихтіна)// Вісник національного технічного університету «ХПІ». – 2002.– № 11-1. – С.104-108.

  7. Крихтіна Ю.О. Методичний підхід до оцінки конкурентоспроможності ресурсозберігаючих технологій у господарстві сигналізації і зв’язку Укрзалізниці / Ю.О. Крихтіна // Вісник національного технічного університету «ХПІ». – 2006. – № 41. – С.47-50.

- в тезах доповідей на конференціях:

  1. Ковальова Ю.О. (Крихтіна Ю.О.) Облік експлуатаційних витрат та шляхи його удосконалення / Ю.О. Ковальова (Ю.О. Крихтіна)// Дослідження та оптимізація економічних процесів „Оптимум – 2001” : труди між нар. наук. - практ. конф., 15-16 лист. 2001 р. / М-во освіти і науки України, Навч. – метод. комісія з економіки і підприємництва [та ін.]. – Х. : НТУ «ХПІ», 2001.- С. 13-14.

  2. Ковальова Ю.О. (Крихтіна Ю.О.) Диференційований підхід до оцінки ефективності ресурсозберігаючих технологій у господарстві сигналізації та зв’язку / Ю.О. Ковальова (Ю.О. Крихтіна)// Матеріали V Міжнародної науково–практичної конференції “Наука і освіта ”. – Том 11. Економіка. – Дніпропетровськ.: Наука і освіта. - 2002. С. 7-8.

  3. Крихтіна Ю.О. Удосконалення амортизаційної політики у господарстві сигналізації і зв’язку з позицій ресурсозбереження / Ю.О. Крихтіна // Проблеми міжнародних транспортних коридорів та єдиної транспортної системи України : матеріали 1-ї Міжн. наук.-практ. конф., 3-5 червня 2004р., с.м.т. Коктебель. / М-во транспорту та зв’язку України, Укр. держ. акад. зал. тр. – Х. : УкрДАЗТ, 2004. – №7. – С. 27-28.

  4. Крихтіна Ю.О. Формування інноваційної стратегії у рамках механізму управління конкурентоспроможністю на залізничному транспорті / Ю.О. Крихтіна // Дослідження та оптимізація економічних процесів „Оптимум – 2006” : труди між нар. наук. - практ. конф., 23-24 лист. 2006 р. / М-во освіти і науки України, Навч. – метод. комісія з економіки і підприємництва [та ін.]. – Х. : НТУ «ХПІ», 2006.- С. 94-95.

  5. Крихтіна Ю.О. Економічні аспекти впровадження ресурсозберігаючих технологій у господарстві сигналізації і зв’язку Укрзалізниці / Ю.О. Крихтіна // Проблеми міжнародних транспортних коридорів та єдиної транспортної системи України : тези доповідей на 2-й міжнар. наук. - практ. конф., 7-11 червня 2006 р. / М-во трансп. та зв’язку України, Укр. держ. акад. залізн. тр-ту. - Х. : УкрДАЗТ, 2006.- С.63-64. – (Вісник економіки транспорту і промисловості. Спецвип. : №14).

  6. Крихтіна Ю.О. Аналітичний огляд структури експлуатаційних витрат господарства сигналізації і зв’язку по мережі залізниць / Ю.О. Крихтіна // Проблеми економіки транспорту : тези доповідей VІ міжнар. наук. конф., 26-27 квіт. 2007 р. / М-во трансп. та зв’язку України, Держ. адмін. залізн. трансп. України [та ін.]. - Дніпропетровськ : рекламно-видавничий відділ ДІІТу, 2007.- С. 65.

  1. Крихтіна Ю.О. Впровадження конкурентоспроможної ресурсозберігаючої технології, як фактор зміни фінансового стану підприємства / Ю.О. Крихтіна// Проблеми міжнародних транспортних коридорів та єдиної транспортної системи України : тези доповідей на 3-й міжнар. наук. - практ. конф., 4-10 червня 2007 р. / М-во трансп. та зв’язку України, Укр. держ. акад. залізн. тр-ту. - Х. : УкрДАЗТ, 2007.- С. 115-116. – (Вісник економіки транспорту і промисловості. Спецвип. : №18).

  2. Крихтіна Ю.О. Моделювання конкурентоспроможності ресурсозберігаючих технологій у господарстві сигналізації і зв’язку / Ю.О. Крихтіна // Проблемы экономики и управления на железнодорожном транспорте: материалы 2-й Междун. научн.-практ. конф., 19-22 июня 2007г., г.Судак., Том 1. / Гос. админ. ж-д. тр. (Укрзалізниця), Киевск. ун-т эк-ки и техн. тр. [и др.] – К. : КУЭТТ, 2007. – С.101-103.

  3. Крихтіна Ю.О. Деякі економічні аспекти ресурсозбереження в господарствах інфраструктури залізниць / Ю.О. Крихтіна // Проблеми міжнародних транспортних коридорів та єдиної транспортної системи України: матеріали 4-ї Міжн. наук.-практ. конф., 2-7 червня 2008р., смт. Коктебель. / М-во транспорту та зв’язку України, Укр. держ. акад. зал. тр. – Х. : УкрДАЗТ, 2008. – №22. – С.62-63.

  4. Крихтіна Ю.О. Економічний аналіз тенденцій розвитку господарства сигналізації та зв’язку Укрзалізниці / Ю.О. Крихтіна // Проблемы экономики и управления на железнодорожном транспорте: материалы 3-й Междун. научн.-практ. конф., 23-27 июня 2008г., г.Судак Гос. админ. ж-д. тр. (Укрзалізниця), Киевск. ун-т эк-ки и техн. тр. [и др.] – К. : КУЭТТ, 2008. – С.119-120.