В дисертаційній роботі вирішено важливе науково-практичне завдання – створення логістичної системи управління закупками та розподілом на промисловому підприємстві, яка відповідала б умовам ринкової економіки. Виконане дослідження дозволяє зробити наступні висновки: 1. На сьогоднішній день не існує однозначно сформульованої змістовної концепції логістики і, як наслідок, залишаються розбіжності у формуванні категоріального апарату логістики. 2. Досліджуючи матеріальні потоки підсистем закупок та розподілу, слід враховувати і підсистему виробництва, яка є невід'ємною частиною логістичного ланцюга. Управління матеріальними потоками в рамках внутрівиробничих логістичних систем здійснюється виходячи з двох основних підходів: системи "типу, що штовхає” та системи "типу, що тягне”. Основним завданням в управлінні виробничою підсистемою є формування оптимальної виробничої програми підприємства, найбільш адекватної споживчому попиту. 3. Встановлено, що найбільш ефективною логістичною концепцією у світі вважається японська концепція виробництва за принципом "точно в час" у сфері автомобілебудування і розроблена на її основі мікрологістична система KANBAN, що відноситься до систем "що тягнуть”. Незважаючи на свою ефективність, ця система на даному етапі неприйнятна для більшості українських підприємств за відсутністю значних фінансових засобів, великим моральним та фізичним зносом устаткування, низьким рівнем культури виробництва, взаємозаборгованістю підприємств, необов'язковістю постачальників, а також нестабільністю роботи учасників ринкового середовища. 4. В умовах конкуренції, що загострилася, велику роль грає інтеграція маркетингу і логістики. Проаналізувавши причинно-наслідкові зв'язки маркетингу і логістики, затверджено, що у формуванні корисності товару логістика забезпечує корисність місця і часу, тоді як маркетинг - корисність володіння товаром. 5. З позицій конкурентноздатності проведена аналогія між логістичним ланцюгом та ланцюжком цінності М. Портера на рівні окремого підприємства, що входить у систему ланцюжків цінностей. Це дозволить підприємству співвідносити власні витрати з витратами конкурентів, а також враховувати комплекс показників на вході і виході у партнерів. 6. Аналіз управління запасами показав, що вітчизняні підприємства не можуть відмовитися від запасів подібно японським компаніям, але мають можливості для раціонального управління ними на підставі АВС-аналізу в сфері закупок та АВС- і XYZ-аналізів в сфері розподілу, а також методу розрахунку рівномірності і ритмічності постачань по кожному постачальнику. 7. У дисертації запропонована концептуальна схема організаційної структури ЛС, яка інтегрує підсистеми закупок і розподілу, з урахуванням прямих і зворотних зв'язків. Причому виробнича підсистема, розглянута як "чорна шухляда", є сполучною ланкою між ними, через яку обов’язково проходить матеріальний потік, трансформуючись з сировини та матеріалів в готову продукцію. На підставі використання теорії автоматизованого управління запропонована схема представлена також у виді передатних коефіцієнтів окремих ланок ЛС з урахуванням входу і виходу кожного з них. Згідно з запропонованою структурою ЛС розроблена функціональна блок-схема управління підсистемами закупок і розподілу, яка розкриває порядок розрахунку основних логістичних показників. 8. Оскільки створення ЛС усередині одного підприємства є недостатнім, в роботі розглянута можливість логістичної інтеграції підприємств-партнерів автомобілебудівного заводу на основі принципів міжфірмового маркетингу. Використання принципів міжфірмового маркетингу припускає вертикальну інтеграцію постачальників, складального підприємства та дистриб’юторів, теоретичним обґрунтуванням якої є ланцюжок цінностей М. Портера. 9. Ефективність ЛС залежить не тільки від її структури, елементів і функцій, які вони виконують, але й від витрат, що в ній формуються. Тому розроблено методику розрахунку поточних логістичних витрат у сферах закупок і розподілу на підставі існуючої системи бухгалтерського обліку. 10. Крім обліку логістичних витрат, важливою складовою частиною функціонування ЛС є координація та прогнозування вхідних і вихідних матеріалопотоків підприємства. В роботі запропоновано алгоритм прогнозування матеріалопотоків, модель гармонізації вартісних параметрів вхідних та вихідних потоків, динамічну економічну модель умовних недопоставок автомобілів „Таврія” споживачам у випадку раптових стрибків цін на паливо. |