Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Гнатюк Тарас Михайлович. Розробка механізму інвестиційної діяльності підприємств туристичної сфери. : Дис... канд. наук: 08.06.01 - 2003.



Анотація до роботи:

Гнатюк Т.М. Розробка механізму інвестиційної діяльності підприємств туристичної сфери. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01. – економіка, організація та управління підприємством. Технологічний університет Поділля. Міністерство освіти та науки України. Хмельницький, 2003.

Дисертація присвячена розробці науково-методичних і практичних рекомендацій, спрямованих на ефективний розвиток туристичних підприємств та їх адаптації до вимог ринку на основі вдосконалення механізму менеджменту інвестиційної політики. В роботі досліджено економічний стан та перспективи розвитку інфраструктурної моделі туристичного бізнесу з позицій відповідності ринковим вимогам і міжнародним стандартам. Проведено комплексний соціально-економічний аналіз стану туристичних підприємств, результати якого є актуальними при виявленні основних проблем їх розвитку і функціонування. Визначено нові підходи і принципи інвестиційного менеджменту туристичних підприємств з урахуванням вимог трансформаційної економіки і досвіду діяльності туристичних систем за кордоном. Розроблено комплекс механізмів управління інвестиційною діяльністю підприємств туристичної сфери, що ґрунтується на адаптивних підходах і дозволяє формувати, реалізувати, корегувати інвестиційні програми відповідно до обраної стратегії розвитку в умовах нестабільного економічного середовища. Запропонована програмно-цільова модель системи управління розвитком туристичної сфери, яка ґрунтується на побудові „дерева цілей” на основі узгодження цілей і принципів управління. Розроблено стратегію формування інвестиційної підтримки розвитку і розміщення туристичних підприємств із залученням нетрадиційних фінансових ресурсів, які є альтернативними бюджетним коштам. Удосконалено модель моніторингу діяльності туристичних підприємств, яка за рахунок оперативного формування показників, що віддзеркалюють стан інвестиційного середовища, дозволяє підвищити оперативність та якість управлінських рішень.

1. Першочергові завдання підвищення ефективності розвитку туристичних підприємств та становлення туризму як галузі полягають в переорієнтації політики господарювання підприємств на основі сучасної економічної концепції їх розвитку побудованої на програмно цільовому плануванні, управлінні галуззю на асоційованих принципах ринковій фінансово-кредитній системі з пільгами і низькою ставкою позичкового капіталу. Корінне реформування господарського механізму з впровадженням сучасних методів і важелів інтенсифікації розвитку туристичної сфери як на рівні підприємств, так і на рівні регіонів, яке повинно виходити з основних проблем розвитку туристичних підприємств в умовах становлення ринку, а також з визначення туризму як галузі, яка спроможна створювати додаткову споживчу вартість.

2. Виходячи із актуальності підтримки державою активної туристичної політики особливого значення набувають питання створення правових, організаційних і економічних основ формування стратегії створення конкурентноздатного туристичного продукту, який забезпечував би, з однієї сторони потреби населення в туристичних послугах, а з іншої, сприяв би створенню нових робочих місць, стимулював би розвиток місцевої промисловості, а також забезпечував би значний вклад коштів у бюджет за рахунок податкових надходжень.

3. Дослідження теоретичних і методологічних основ визначення економічної ефективності інвестицій дозволило зробити висновок про те, що методи, які були задіяні в умовах безоплатної системи кредитування, в умовах трансформаційної економіки втратили свою наукову цінність, оскільки не враховують основних вимог ринкової економіки. Узагальнення зарубіжного та вітчизняного досвіду оцінки інвестиційних проектів дало змогу обґрунтувати доцільність використання низки показників, які в сукупності дають змогу провести всебічну оцінку ефективності інвестиційної політики, а саме: індекс рентабельності, дисконтований період окупності. Окрім цього, при прийнятті рішень про доцільність інвестування туристичних підприємств нами запропоновано врахувати показник приросту обсягу надання послуг та приріст завантаження туристичних підприємств, що сприятиме розвитку туристичної сфери як в Карпатському регіоні, так і в Україні.

4. З переходом економіки на ринкові відносини перед підприємствами туристичної сфери виникла низка нових актуальних задач, пов'язаних з якістю і номенклатурою послуг, різноманітністю форм і методів туристичного обслуговування. Для реалізації вказаних цілей і задач запропонована комплексна програма визначення стратегії розвитку науково-практичної політики галузі, яка націлена на: створення туристичного продукту світових масштабів, формування нормативного технічно-технологічного бізнесу туризму відповідно до вимог часу, створення комплексної системи управління її розвитком.

5. Принципово важливим є висновок про те, що при формуванні програми, найбільш пріоритетного розвитку повинні набути ті сфери туризму, в яких є змога найбільш ефективно задіяти наявний туристичний потенціал без значного залучення державних коштів та формування об'єктів туристичної інфраструктури. Беручи до уваги наявну структуру розвитку туризму, а також конкретні позиції сусідніх районів і держав, пріоритетними видами туризму є такі, як: культурно-пізнавальний, екологічний, а також транзитний туризм. Розвиток цих напрямків дає змогу без залучення значних фінансових ресурсів розвивати туризм, підвищити інвестиційну привабливість регіонів, що дозволить в майбутньому акумулювати значну кількість коштів для реалізації низки широкомасштабних процесів.

6. Розроблені конструктивні принципи і пропозиції щодо побудови регіональних програм розвитку туризму, які реалізовані на прикладі Івано-Франківської області. Цільова стадія, яка включає структуризацію проблем розвитку туристичної сфери шляхом побудови “дерева цілей”, конкретизована з урахуванням особливостей об’єкту програмування – процесів туристичної індустрії, які в цілому є актуальними щодо побудови довгострокових програм розвитку туризму в Карпатському регіоні.

Публікації автора:

  1. Благун І., Гнатюк Т., Сисак Л. Модель оптимізації короткотермінових інвестиційних проектів // Економіст. – № 7-8. – 2000. – C.51-53.

Особисто автором розроблена економіко-математична модель оцінки ризиків короткотермінових інвестиційних проектів в туристичній сфері.

2. Гнатюк Т. Інвестиційна діяльність корпорацій: стратегія та аналіз // Вісник ХПГУ. – В. 122. – 2000. – C. 294-296.

  1. Благун І., Левандівський О., Гнатюк Т. Інвестиції в експортно-імпортних операціях // Економіст. – № 11. – 2001. – C.65-67.

Особисто автором проаналізовано можливості використання світового досвіду залучення інвестицій в соціальну сферу.

4. Гнатюк Т. Аналіз економічного середовища і активізація інвестиційної політики регіону на прикладі Івано-Франківської області // В кн. "Трансформація регіональної економіки". За ред. Благуна І.С. – Івано-Франківськ: Плай, 2001. – C. 105-121.

5. Гнатюк Т. Аналіз стану та напрямки залучення іноземних інвестицій в Прикарпатському регіоні // Економіка: проблеми теорії та практики. –Дніпропетровськ. – В. 117. – 2001. – C. 65-70.

6. Гнатюк Т. Модель оцінки інвестиційного проекту // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції "Підвищення ролі фінансових відносин у комплексному соціально-економічному розвитку регіону". – Дніпропетровськ. – 2001. – C. 124-126.

7. Гнатюк Т. Перспективи інвестиційного забезпечення туристично-рекреаційного комплексу Карпат // Матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції "Наука і освіта - 2002". - Дніпропетровськ. – Т. 8. – Сер. Економіка. – 2002. – C. 45-46.

8. Гнатюк Т. Економетрична модель оцінки інвестиційних проектів// Проблеми науки. – № 12. – 2002. – С. 36-42.

9. Гнатюк Т. Проблеми залучення інвестицій в туристичну галузь // Економіка: проблеми теорії та практики. – Дніпропетровськ. – В. 162. – 2002. – С. 161-164.