Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Біологічні науки / Фізіологія людини і тварин


115. Хоменко Сергій Миколайович. Розумова діяльність за умов переробки зорової інформації різного ступеня складності та успішність навчання учнів з різними типологічними властивостями вищої нервової діяльності: дис... канд. біол. наук: 03.00.13 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Хоменко С.М. Розумова діяльність за умов переробки зорової інформації різного ступеня складності та успішність навчання учнів з різними типологічними властивостями вищої нервової діяльності – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата біологічних наук за спеціальністю 03.00.13 – фізіологія людини і тварин. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, 2005.

Дисертація присвячена дослідженню ролі індивідуально-типологічних властивостей ВНД, психічних функцій та особливостей характеру вегетативного реагування (за показниками серцевого ритму) в результативності розумової діяльності по переробці зорової інформації різного ступеня складності та в успішності навчання учнів молодшого шкільного віку (9-10 років).

Виявлено зв’язок індивідуально-типологічних властивостей ВНД з результативністю розумової діяльності на навантаження різного ступеня складності та успішністю навчання, характером психомоторного та вегетативного реагування в учнів молодшого шкільного віку.

Доведено, що особи з високим рівнем властивостей ВНД характеризувалися достовірно вищими показниками розумової діяльності, пам’яті та уваги, більш вираженою активацією механізмів регуляції серця, ніж особи з низьким рівнем типологічних властивостей ВНД. Підвищення темпу та збільшення тривалості розумової роботи приводить до меншої психомоторної і вегетативної реактивності, появи розузгодження у механізмах регуляції серця, а також зниженням залежності цих функцій від індивідуально-типологічних властивостей нервової системи.

Успішність навчання знаходиться в прямій залежності від рівня розвитку високо генетично-детермінованих властивостей ВНД. Високому рівню ФРНП та СНП відповідає більш результативна навчальна діяльність.

  1. Виявлено зв’язок індивідуально-типологічних властивостей ВНД з результативністю розумової діяльності на навантаження різного ступеня складності та успішністю навчання, характером психомоторного та вегетативного реагування в учнів молодшого шкільного віку. Особи з високими властивостями основних нервових процесів характеризувалися більш високими показниками розумової діяльності, властивостями психічних функцій та більш вираженою активацією механізмів регуляції серця.

  2. Факторний та кореляційний аналіз виявив залежність результативності розумової діяльності від індивідуально-типологічних властивостей ВНД, психічних та вегетативних функцій, питома вага яких перебувала в залежності від складності пред’явленої для переробки інформації. Найбільш значимим і стійким при розумовому навантаженні на оптимальній і особливо на максимальній швидкості пред’явлення і переробки інформації є фактор індивідуально-типологічних властивостей ВНД, вага якого досягала значення 42-47% загальної дисперсії.

  3. Розумова діяльність, властивості психічних та вегетативних функцій учнів молодшого шкільного віку знаходилися в залежності від складності та тривалості пред’явленої для переробки інформації. Підвищення темпу пред’явлення навантаження від оптимального до максимального і далі до надмірного, а також збільшення тривалості навантаження супроводжується зниженням розумової працездатності, збільшенням кількості помилкових реакцій, підвищенням рівня функціонування серцево-судинної системи та активацією механізмів регуляції серцевого ритму, покращенням всіх показників уваги та пам’яті.

  4. Найбільш значні зміни показників психічних функцій та серцевого ритму відбулися у обстежуваних при виконанні роботи з максимальним темпом пред’явлення навантаження. У осіб з високим рівнем типологічних властивостей ВНД при виконанні розумової роботи з максимальним темпом пред’явлення навантаження виявлена найбільша активація психічних функцій, що забезпечують ефективне виконання розумового завдання у порівнянні з особами, що володіли низькими градаціями типологічних властивостей нервової системи.

  5. У осіб з низьким рівнем типологічних властивостей при виконанні розумового навантаження з надмірним темпом пред’явлення інформації та довготривалої роботи виявлено зниження показників психічних функцій, значне напруження автономних механізмів регуляції і пригнічення центральних, що є ознакою появи дизрегуляції у механізмах, що забезпечують серцевий ритм.

  6. Типологічні властивості основних нервових процесів впливають на успішність навчання, пам’ять та увагу. Встановлено статистично достовірні і високо вірогідні різниці успішності навчання, властивостей психічних функцій в групах обстежуваних з різним рівнем розвитку індивідуально-типологічних властивостей. Особи з високими індивідуально-типологічними властивостями основних нервових процесів, функцій пам’яті та уваги характеризуються більш високою успішністю навчання.

  7. Підтверджується положення, що індивідуально-типологічні властивості вищої нервової діяльності складають нейродинамічну основу розумової діяльності та їх психічного і вегетативного забезпечення. Функціональна рухливість та сила основних нервових процесів є базовими властивостями ВНД у забезпеченні переробки інформації різної складності, вегетативних і психічних функцій, а також навчальної діяльності.

  8. Отримані данні можуть бути використані для оптимізації навчального процесу шляхом формування окремих груп за показниками ВНД, профілактики виникнення несприятливих зрушень у діяльності центральної нервової системи та їх корекції.

Публікації автора:

  1. Макаренко М, Лизогуб В., Хоменко С., Шумілов С. Вегетативне забезпечення розумової працездатності учнів з різним рівнем функціональної рухливості нервових процесів // Науковий вісник ВДУ.- 1999. - № 4. - С. 92-95. (Особисто дисертантом здійснено теоретичні розрахунки, апробація теоретичного опису експериментальних даних та узагальнення).

  2. Борейко Т.І., Лизогуб В.С., Кравченко О.К., Хоменко С.М., Петренко Ю.О., Юхименко Л.І. Сенсомоторні функції у людей зрілого та похилого віку з різним рівнем розвитку індивідуально-типологічних властивостей ВНД // Вісник морфології, Вінницький державний медичний університет. - 1999. - Т.5, № 2. - С. 204-206. (Особисто дисертантом здійснено підбір літератури, аналіз та узагальнення даних, сформульовано висновки до роботи).

  3. Макаренко М.В., Хоменко С.М., Воскубенко Н.Л. Вегетативне забезпечення розумової роботи різної тривалості у дітей молодшого шкільного віку // Вісник Черкаського університету. - 2000. - Вип. 22. - С. 105-112. (Особисто дисертантом здійснено експериментальні дослідження, їх статистична обробка та аналіз).

  4. Макаренко М.В., Лизогуб В.С., Кравченко О.К., Хоменко С.М., Василенко О.М., Корольов В.В. Динаміка функції уваги та її зв’язок з індивідуально-типологічними властивостями нервових процесів у людей зрілого та похилого віку // Фізіол. журнал. - 2000. - Т. 46, №1. - С. 75-81. (Особисто дисертантом проведено підбір літературних даних, статистичну обробку та аналіз експериментальних досліджень).

  5. Макаренко М.В., Лизогуб В.С., Хоменко С.М., Воскубенко Н.Л., Василенко О.М., Корольов В.В. Вегетативне забезпечення розумової діяльності різного ступеня складності у дітей молодшого шкільного віку // Фізіол. журнал. - 2000. - Т. 46, №4. - С. 24-32. (Особисто дисертантом здійснено теоретичні розрахунки, апробація теоретичного опису експериментальних даних та узагальнення).

  6. Хоменко С.М. Вегетативне забезпечення розумової діяльності учнів молодшого шкільного віку // Матер. наук. конф. „Індивідуальні психофізіологічні особливості людини та професійна діяльність”. Київ-Черкаси. – 2001. – С. 116.

  7. Лизогуб В.С., Харченко Д.М., Хоменко С.М., Юхименко Л.І., Петренко Ю.О., Явник О.Е. Онтогенез нейродинамічних функцій людини // Матеріали XVI з’їзду Українського фізіологічного товариства. – Фізіол. журн. НАН України. Вінниця, 2002. – Т.48, №2. – С. 123-124. (Особисто дисертантом проведено аналіз експериментальних досліджень, сформульовано висновки до роботи).

  8. Макаренко М.В., Лизогуб В.С., Хоменко С.М., Мартиненко М.Г. Зв'язок успішності навчання з нейродинамічними властивостями нервової системи та психічними функціями // Тези доповідей Всеукраїнської наукової конференції, присвяченої 160-річчю кафедри фізіології людини і тварин Київського національного університету імені Тараса Шевченка "Психофізіологічні та вісцеральні функції в нормі і патології". Київ, 2002 - 78 с. (Особисто дисертантом проведено аналіз експериментальних досліджень, сформульовано висновки до роботи).

  1. Хоменко С.М. Зміна психологічних функцій у дітей молодшого шкільного віку за умов виконання розумової роботи різної складності // Матер. Всеукр. наук. симп. “Особливості формування та становлення психофізіологічних функцій в онтогенезі”. Черкаси. - 2003. - С. 102.