Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Розміщення продуктивних сил і регіональна економіка


145. Вознюк Олена Борисівна. Розвиток економіки регіону в умовах реформування податкового механізму: дис... канд. екон. наук: 08.10.01 / НАН України; Інститут регіональних досліджень. - Л., 2004.



Анотація до роботи:

Вознюк О.Б. Розвиток економіки регіону в умовах реформування податкового механізму. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.10.01 - Розміщення продуктивних сил і регіональна економіка / Інститут регіональних досліджень НАН України. - Львів, 2004.

У дисертаційній роботі досліджено та обґрунтовано вплив формування податкової системи. на економіку регіонів та країни в цілому, окреслено ефективні шляхи активізації податкового механізму з огляду на його використання у напрямах підвищення ефективності усіх складових економічного потенціалу регіону. В роботі визначені завдання державного регулювання економіки та місце податків в системі державного регулювання, оцінена результативність діючої системи податків. Розвинуто теоретичну концепцію реформування системи міжбюджетних відносин в Україні, що базується на економічних принципах і критеріях розподілу повноважень між органами дежавної влади і органами місцевого самоврядування. Розкрито ключові проблеми формування місцевих бюджетів України. Обгрунтовано, що система розподілу податків між бюджетами різних рівнів має встановлюватись на тривалий час, повинна бути гнучкою, що дозволить приводити у відповідність доходи і видатки окремих бюджетів. Визначено основні та перспективні напрямки реформування податкової служби України. Обґрунтовано доцільність проведення реформування податкової служби, що дасть можливість досягнення згоди між державою та суб’єктами підприємницької діяльності у напрямку покращення їх взаємовідносин та, як наслідок, забезпечення ефективного наповнення бюджету регіону .

1. У сьогоднішніх умовах регіональна політика стає вагомим інструментом просторового регулювання соціально-економічного розвитку, особливо в тих сферах, де дія ринкових важелів обмежена. Тільки через механізм регіональної політики можна активізувати внутрішні потенціали регіонів для соціально-економічного зростання територій і держави в цілому

2. Пріоритетне значення у створенні ефективного механізму регіонального розвитку та забезпеченні фінансової стійкості територіально-адміністративних одиниць має удосконалення податкової політики з метою формування стабільної дохідної бази місцевих бюджетів, розмежування повноважень між центром і регіонами, обгрунтування рівня регіональних видатків.

3. Зближення рівнів соціально-економічного розвитку в регіонах повинно відбуватися за допомогою потужних економічних регуляторів, насамперед податків. Обмежене використання податкового механізму в регулюванні процесів соціально-економічного розвитку є перешкодою на шляху соціально-економічного розвитку всіх, а особливо - депресивних територій.

4. Вдосконалення податкової системи як дієвого важеля для вирішення багатьох завдань збалансованого соціально-економічного розвитку регіонів полягає у підвищенні ролі регіонального і місцевого оподаткування; впровадження територіального і галузево-диференційованого підходу до оподаткування регіонів, галузей і підприємств з врахуванням їхнього стану “стійкості” чи конкурентоспроможності на певний момент, їхнього рейтингу у країні; реалізації концепції “територіальної справедливості”.

5. Дослідження рівнів соціально-економічного розвитку регіонів, їх типізація набувають при переході до економічного зростання особливої актуальності. Урахування їх результатів важливе для визначення територіальної справедливості в оподаткуванні, оцінки обсягів фінансової допомоги, необхідної для задоволення суспільних потреб регіонів.

6. Значна невідповідність між обсягами податкового потенціалу, величиною податкового навантаження та обсягами фінансової підтримки регіонів вимагає розглядати регіональну податкову та бюджетну політику у тісному взаємозв’язку, оскільки будь-які зміни, що відбуваються у сфері оподаткування, неминуче призводять до скорочення доходів бюджету. Це, у свою чергу, викликає зменшення бюджетних витрат і зростання обсягів фінансової допомоги регіонам з боку держави.

7. Поліпшенню роботи з виконанням бюджету, підвищенню реальності формування програм соціально-економічного розвитку регіону на перспективу сприяло б встановлення розмірів відрахувань від загальнодержавних податків і неподаткових платежів для збалансування бюджетів самоврядування на довготривалий період (3-5 років).

8. В умовах стабілізації економіки ефективним важелем впливу на зміцнення дохідної бази бюджетів і забезпечення фінансовими ресурсами соціальної сфери може стати закріплення за регіонами окремих видів податків чи неподаткових платежів, які постійно і повністю надходили до відповідного місцевого бюджету. Посилити фінансові можливості і засоби впливу на економіку можна шляхом надання права органам самоврядування встановлювати місцеві податки і збори, передбачивши це право законодавчо.

9. Головна вимога до розподілу податків між бюджетами різних рівнів полягає у витісненні із бюджетної системи інструменту регулюючих податків шляхом зростання частки власних доходів, закріплених повністю або частково, надання права регіональним і місцевим органам влади встановлювати територіальні надбавки до ставок загальнодержавних податків.

10. Правове регулювання розвитку малого підприємництва є єдиним гарантом реалізації ринкових відносин і формування міцної незалежної держави. Реалізація державної політики у сфері розвитку і підтримки малого підприємництва покликана забезпечити нормальну роботу ринкових механізмів, створити надійні правові умови реалізації економічної ініціативи, конкуренції, законності і правопорядку. Важливим джерелом поповнення дохідної частини бюджету регіонів повинна бути робота, направлена на розширення бази оподаткування суб’єктів підприємницької діяльності, зокрема, на створення інформаційної бази даних про громадян, що нелегально працюють і одержують доходи за кордоном.

11. Зміцнення фінансової бази місцевого самоврядування можливе у разі проведення реорганізації системи місцевого оподаткування. Пріоритети повинні віддаватися наповненню сільських, селищних, міських бюджетів саме через зростання ролі місцевих податків та зборів.

12. Податкова система повинна відповідати адміністративним та операційним можливостям управління нею. Зазначені функції покладаються на податкову службу, яка є однією з найважливіших фінансових інституцій держави і має забезпечувати повний фіскальний ефект поряд із всебічним стимулюванням підприємницької діяльності. Вихідним пунктом реформування податкової системи повинна стати модернізація податкової служби України. Одним із наслідків реформування податкової служби повинно стати досягнення згоди між державою та суб’єктами підприємницької діяльності, а також налагодження партнерських відносин між ними, що в свою чергу забезпечить наповнення бюджету регіону.

Публікації автора:

  1. Кривич О. Шляхи мобілізації коштів у бюджет області // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Ринкова інфраструктура і зовнішньоекономічна діяльність. Випуск V / НАН України. Інститут регіональних досліджень. – Львів, 1998. – С. 187-196.

  2. Кривич О. Інвестиційна політика та розвиток економічного потенціалу регіонів // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Інвестиції і реструктуризація економіки регіону. Випуск XI / НАН України. Інститут регіональних досліджень. – Львів, 2000. – С. 40-46.

  3. Кривич О. Оподаткування малих підприємств в умовах формування конкурентного середовища // Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку / Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. – Львів, 2001. С. 219-224.

  4. Вознюк О. Прогресивна система оподаткування доходів фізичних осіб як чинник комплексної стабілізації податкової політики. // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Економічні проблеми та інноваційна діяльність. Випуск XIX / НАН України. Інститут регіональних досліджень. – Львів, 2000. – С. 425-430.

  5. Вознюк О. Бюджетно-податкові відносини та соціально-економічний розвиток регіону // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Транскордонне співробітництво, ринкова інфраструктура та фінансово-інвестиційна діяльність. Випуск XI НАН України. Інститут регіональних досліджень. Редколегія.: відповідальний редактор академік НАН України М.І. Долішній. – Львів, 2002. – С. 556-564.

  6. Кривич О. Податки та їх функціональне призначення у формуванні регіональної політики // Україна у XXI столітті: концепції та моделі економічного розвитку. Матеріали доповідей V міжнародного конгресу економістів, Львів, 22-26 травня 2000р. С.206-208.

  7. Кривич О. Інвестиційна діяльність у вільній економічній зоні // Сучасна інноваційно-промислова політика України: інвестиції, пріоритети та інфраструктура: В 3 т. – Чернівці: Рута, 1999. – Т. 3 – С. 94-96.

  8. Вознюк О. Регіональна політика та її роль у розвитку малого бізнесу // Современные проблемы социально-экономического развития регионов Украины: Материалы докл. всеукр. Научно-практ. конф. (Донецк – Мелекино, 9-10 сентября 2002г.). – Т.2 Сб. научных трудов / НАН Украины. Институт экономики промышленности. – Донецк, 2002. – С.254-258.