Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Філіпова Наталя Олександрівна. Розвиток експортної діяльності високотехнологічних підприємств в умовах загострення конкуренції : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Філіпова Н.О. Розвиток експортної діяльності високотехнологічних підприємств в умовах загострення конкуренції. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Класичний приватний університет, Запоріжжя, 2008.

У роботі визначено сутність категорії “експортна активність підприємства”. Проаналізовано сучасний стан і тенденції розвитку експортної діяльності високотехнологічних підприємств в умовах агресивної конкуренції. Запропоновано оцінку експортної активності високотехнологічних підприємств, яка включає показники конкурентного навантаження на експортерів, стабільності споживачів, конкурентоспроможної експортної вартості високотехнологічної продукції тощо.

Обґрунтовано концепцію протидії українських високотехнологічних підприємств новітнім методам недобросовісної конкуренції, що застосовуються країнами-лідерами, яка передбачає об’єктивні потреби оновлення змісту і форм відносин “підприємство – держава – внутрішні конкуренти – зовнішні конкуренти”. Запропоновано шляхи мінімізації конкурентного навантаження внутрішнього та зовнішнього середовища у сфері експортних поставок. Удосконалено стратегію й тактику участі українських підприємств у зарубіжних тендерах на постачання високотехнологічної продукції. Встановлено фактори виникнення та поширення загроз щодо безпеки бізнесу при здійсненні експортних операцій та засоби запобігання ризикам.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення й нове вирішення наукового завдання, пов’язаного з розвитком експортної діяльності високотехнологічних підприємств у контексті посилення конкурентного навантаження. Головні наукові та практичні результати роботи полягають у такому.

1. Експортна активність підприємства – це такий прояв експортної діяльності, у процесі якого підприємство виявляє й застосовує всі наявні та латентні механізми просування власної продукції на зовнішні ринки і сприяє перетворенню вже розподілених ринків високотехнологічної продукції на власну користь. Експортна активність виявляється в результатах якісного ситуативно-позитивного перерозподілу конкурентних відносин на конкретному ринку, а саме в протидії агресивній політиці домінуючих конкурентів на прибуткових ринках збуту високотехнологічної продукції. Експортоорієнтованість українських високотехнологічних підприємств пояснюється їх вузькою спеціалізацією та обмеженим колом споживачів на внутрішньому ринку, що змушує підприємства шукати замовників на світових галузевих ринках.

2. Методика оцінки експортної діяльності високотехнологічних підприємств в умовах відсутності уніфікованої класифікації високотехнологічних виробництв побудована на поєднанні спеціальних наукових методів інтерактивної взаємодії та дозволяє надати економічну оцінку експортної активності високотехнологічних підприємств; проаналізувати вплив ендогенних та екзогенних факторів на об’єкт дослідження; визначити ступінь конкурентного навантаження на експортерів високотехнологічної продукції; частку постійних споживачів, які віддають перевагу продукції та послугам певного підприємства; ефективність проходження підприємствами системи експортного контролю; спрогнозувати сприятливі та несприятливі умови проникнення на зовнішні ринки.

3. Визначено основні екзогенні фактори, які впливають на експортну активність українських підприємств при завоюванні світових галузевих ринків, а саме: залежність від кон’юнктури світового ринку, агресивна політика конкурентів, обмежений попит на продукцію, недостатня платоспроможність основних споживачів із слаборозвинутих країн, світова економічна криза; та ендогенні фактори: недостатнє бюджетне фінансування, забюрократизована система експортного контролю, знос основних фондів (понад 70%), неякісне правове регулювання, жорстка податкова політика, відплив та старіння кадрів, відсутність державної підтримки, незначна частка продукції із замкнутим циклом виробництва тощо.

4. Надано оцінку сучасному стану й тенденціям розвитку експортної діяльності високотехнологічних підприємств в умовах загострення конкуренції. Головним завданням для українських підприємств, зокрема високотехнологічних, на найближчі три роки є подолання наслідків світової фінансової кризи, яка вплинула на розвиток економік більшості країн світу, що позначається на обсягах експорту продукції. Спад обсягів виробництва машинобудівної галузі України, а відповідно, й експорту, тільки на початку економічної кризи становив 13,9%. Позитивною тенденцією є те, що світовий ринок високотехнологічної продукції розвивається досить динамічно: з’являються нові споживачі, змінюються форми роботи, удосконалюються методи просування продукції. Українська модель функціонування високотехнологічних підприємств є життєздатною, проте вимагає оперативної модернізації. Найбільші перспективи для розвитку компаній, збільшення експортних постачань української високоінтелектуальної продукції відкриваються на ринках Африки, Південно-Східної Азії та Близького Сходу. Темпи зростання експорту високотехнологічної продукції найближчими роками необхідно підвищити до 11-16% на рік.

5. Удосконалено стратегію і тактику участі українських підприємств у зарубіжних тендерах на постачання високотехнологічної продукції в країнах, що розвиваються. Ефективність діяльності українських підприємств на всіх етапах проведення зарубіжних тендерів залежить від технічної можливості підприємства виконати замовлення, наявності коштів для виконання тендерних вимог, як-то можливість кредитування, оплата гарантії участі та гарантії виконання зобов’язань (яка становить від 10 до 25% від вартості контракту), що вилучає обігові кошти підприємств на тривалий час; запронованих замовниками умов платежу, адже цикл виготовлення, доставки та введення в експлуатацію високотехнологічного обладнання може бути декілька років. Експорт української високотехнологічної продукції через зарубіжні тендери може стати ефективнішим за умови спільної участі з досвідченими посередниками та місцевими зарубіжними агентами.

6. Запропоновано концептуальний підхід до формування системи протидії вітчизняних високотехнологічних підприємств новітнім методам конкурентної боротьби, які застосовуються домінуючими конкурентами і являють собою введення односторонніх санкцій з метою блокування експортної діяльності вітчизняних підприємств на прибуткових галузевих ринках. Просуваючи власну продукцію на зовнішні ринки, вітчизняні підприємства мають прогнозувати серед уже відомих конкурентів і нового конкурента з боку впливових держав. Відмінність полягає в суб’єктному складі конкурентів, який раніше обмежувався фізичними та юридичними особами – учасниками зовнішньоекономічної діяльності на світових галузевих ринках. Перспективним напрямом вважаємо створення галузевих корпорацій, кластерів та інших зовнішньоторговельних об’єднань, злагоджена діяльність яких посилює конкурентні переваги українських експортерів.

7. Встановлено фактори виникнення та поширення загроз щодо безпеки бізнесу при здійсненні експортних операцій та засоби запобігання ризикам. Половина країн світу не можуть забезпечити стабільного становища для ведення бізнесу: 96 країн з 198 держав (49%) входять до групи країн із “середніми”, “високими” або “надто високими” політичними ризиками. Це означає, що експортери в цих країнах відчувають перешкоди з боку держави, а іноді стикаються з неприховано ворожим ставленням. За показником загрози безпеці бізнесу 78 з 198 країн (40%) не гарантують підприємцям повної безпеки. Величина сукупних фундаментальних ризиків функціонування вітчизняних високотехнологічних підприємств за 7 років збільшиться в 1,9 раза (з 3,61 в 2008 р. до 7,2 в 2015 р.).

Публікації автора:

Статті в наукових фахових виданнях

  1. Филиппова Н.А. Проблемы завоевания внешних рынков украинскими предприятиями, ориентированными на экспорт высокотехнологичной продукции / Н.А. Филиппова // Экономика и управление. – Симферополь, 2006. – № 5. – С. 70-74.

  2. Філіпова Н.О. Методи дослідження просування високотехнологічної продукції на зовнішні ринки / Н.О. Філіпова // Культура народів Причорномор’я. – Сімферополь, 2007. – № 2. – С. 48-51.

  3. Філіпова Н.О. Міжнародний тендер як ефективний метод просування високотехнологічної продукції вітчизняних підприємств / Н.О. Філіпова // Держава та регіони. Сер.: Економіка та підприємництво. – Запоріжжя, 2007. – № 5. – С. 112-117.

  1. Філіпова Н.О. Нові заходи агресивної конкуренції щодо підприємств, орієнтованих на експорт високотехнологічної продукції / Н.О. Філіпова // Економіка і управління. – Сімферополь, 2007. – № 3. – С. 76-80.

  2. Філіпова Н.О. Управління фінансовими ризиками підприємств, що експортують високотехнологічну продукцію / Н.О. Філіпова // Держава та регіони. Сер.: Економіка та підприємництво. – Запоріжжя, 2007. – № 3. – С. 245-247.

  3. Філіпова Н.О. Інноваційна послуга як джерело розширення ринків збуту високотехнологічної продукції / Н.О. Філіпова // Держава та регіони. Сер.: Економіка та підприємництво. – Запоріжжя, 2008. – № 2. – С. 259-263.

Публікації в інших виданнях і матеріали наукових конференцій

  1. Филиппова Н.А. Стратегические методы и приемы управления рисками во внешнеэкономической деятельности предприятий / Н.А. Филиппова // Методические аспекты формирования стратегии международной экономической деятельности в регионе : монография / под ред. проф. Ф.В. Зиновьева и В.Е. Реутова. – Симферополь : Таврия, 2006. – С. 146-154.

  2. Филиппова Н.А. Экспортная деятельность высокотехнологических предприятий в современных условиях / Н.А. Филиппова // Актуальные проблемы и перспективы развития экономики Украины: V межд. науч.-практ. конф., 2006 р. : тезисы доп. – Симферополь, 2006. – С. 47-48.

  3. Філіпова Н.О. Актуальні аспекти міжнародного трансферу технологій / Н.О. Філіпова // Актуальні проблеми і перспективи розвитку економіки України: V міжнар. наук.-практ. конф., 2007 р. : тези докл. – Алушта, 2007. – С. 60-61.

  4. Філіпова Н.О. Валютні та фінансові ризики підприємств, які експортують високотехнологічну продукцію до близькосхідних та азіатських країн / Н.О. Філіпова // Сучасні проблеми економіки та управління підприємствами: міжнар. наук.-практ. конф., 2007 р. : тези доп. – Дніпропетровськ, 2007. – Т. 7. – С. 576-579.

  5. Філіпова Н.О. Конкурентна політика на ринках високотехнологічної продукції / Н.О. Філіпова // Стан і проблеми управління підприємствами в умовах ринкової економіки: XV міжн. наук. конф. молодих науковців, 2007 р. : тези доп. – Запоріжжя, 2007. – Ч. 2. – С. 98-99.

  6. Філіпова Н.О. Окремі етапи життєвого циклу як фактор, що впливає на ефективність просування високотехнологічної продукції / Н.О. Філіпова // Теорія і практика економіки та підприємництва: IV міжнар. наук-практ. конф., 2007 р. : тези доп. – Алушта, 2007. – С. 224-225.

  7. Філіпова Н.О. Особливості участі українських підприємств в міжнародних тендерах на постачання високотехнологічної продукції / Н.О. Філіпова // Формування ринкових механізмів господарювання: міжнар. наук. конф., 2007 р. : тези доп. – Запоріжжя, 2007. – С. 39-41.

  8. Філіпова Н.О. Сутність і зміст поняття “просування високотехнологічної продукції / Н.О. Філіпова // Економічний і соціальний розвиток України в XXI столітті: національна ідентичність та тенденції глобалізації: IV міжн. наук.-практ. конф., 2007 р. : тези доп. – Тернопіль, 2007. – С. 469-471.

  9. Філіпова Н.О. Позиціонування вітчизняних високотехнологічних підприємств на зовнішніх ринках / Н.О. Філіпова // Формування ринкових механізмів господарювання: міжнар. наук. конф., 2008 р. : тези доп. – Запоріжжя, 2008. – С. 56-57.

  10. Філіпова Н.О. Концепція післяпродажного сервісу як ефективний інструмент просування високотехнологічної продукції на зовнішні ринки / Н.О. Філіпова // Стан і проблеми управління підприємствами в умовах ринкової економіки: XVI міжн. наук. конф. молодих науковців, 2008 р. : тези доп. – Запоріжжя, 2008. – Т. 4. – С. 275-276.