Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка сільського господарства і апк


71. Благодатний Андрій Володимирович. Розвиток і вдосконалення фінансово-кредитного механізму АПК: дис... канд. екон. наук: 08.07.02 / Дніпропетровський держ. аграрний ун-т. - Д., 2004. - 22 с.



Анотація до роботи:

Благодатний А.В. Розвиток і вдосконалення фінансово-кредитного механізму АПК. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.07.02 - економіка сільського господарства і АПК. Дніпропетровський державний аграрний університет, м. Дніпропетровськ, 2004.

Здійснено теоретико-методологічний аналіз підходів щодо визначення сутності фінансово-кредитного механізму в сучасних умовах, його місця, ролі і функцій в економічній системі АПК. Уточнено і науково обгрунтовано особливості прояву і впливу державного регулювання фінансово-кредитного механізму АПК на етапах його стабілізації і розвитку. Дістала подальший розвиток система показників для визначення нормативів з економічної та фінансової стійкості аграрних підприємств. Розроблена і апробована система питань для анкетування керівників банківських установ Херсонської області та сільських товаровиробників для подальшого взаєморозуміння та розширення обсягів кредитування аграрних підприємств. Розроблена модель оптимізації складу і структури фінансово-кредитного механізму нових агроформувань в умовах обмеженості фінансово-кредитних ресурсів, обґрунтовані шляхи та засоби удосконалення фінансово-кредитного забезпечення АПК.

  1. В роботі визначено, що фінансово-кредитний механізм – це сукупність методів фінансового впливу на соціально-економічний розвиток суб’єктів господарювання і систему фінансових індикаторів та фінансових інструментів, що дають можливість оцінити цей вплив. Він включає дві підсистеми: фінансове забезпечення і фінансове регулювання, а також систему управління за допомогою фінансових індикаторів та фінансових інструментів. До структури фінансового забезпечення входять джерела фінансування підприємств: самофінансування, акціонерний капітал, кредитування і безповоротна фінансова допомога. До фінансового регулювання відносяться податки, внески до цільових і корпоративних фондів, процентні ставки, субсидії та дотації. Вони реалізуються через фінансові інструменти (податки, внески, відрахування та інші обов’язкові платежі) й фінансові індикатори (категорії, показники, коефіцієнти).

  2. Уточнено термін „кредитування”. Зміст його характеризує можливості надання кредиту, а не його одержання. Тому при розгляді кредитних відносин в умовах ринкового господарювання доцільно користуватися терміном „кредитне забезпечення”, який наголошує на необхідності створення певних умов для одержання кредиту суб’єктами підприємницької діяльності, а не диктат в його одержанні.

3. Агропромисловий комплекс, зокрема сільське господарство, найбільше потребує фінансової підтримки та фінансового захисту, що зумовлюється не лише сезонністю виробництва, циклічністю, великим періодом кругообороту капіталу, а й соціально-економічною значимістю, що аграрної сфери вона забезпечує виробництво 90 % продовольчих ресурсів. Необхідність державної фінансової підтримки сільського господарства визначається специфічними умовами функціонування та рядом об’єктивних факторів. Метою державної фінансової підтримки розвитку сільського господарства є: забезпечення достатніх рівнів доходності та досягнення нормативного рівня прибутковості виробничої діяльності аграрних підприємств усіх форм власності і господарювання, поліпшення еквівалентності обміну з промисловими галузями, а також покращення фінансової стійкості та фінансового стану підприємств та організацій АПК.

4. Дослідження показують, що фактично припинилося бюджетне дотування на технічні, матеріальні та енергетичні ресурси промислового виробництва, які споживаються в аграрній сфері, скасовані дотації та підвищення державних закупівельних цін на сільськогосподарську продукцію. Це значно знизило доходи аграрних підприємств різних форм власності і господарювання. Одночасно істотно зменшилися державні асигнування з бюджету на виробничий і соціальний розвиток цієї галузі економіки.

Аналіз витрат бюджетних статей за 2000 – 2002 рр. показує, що обсяги державного фінансування на розвиток сільського господарства Херсонської області мають тенденцію на зростання (4,4 млн. грн. в 2000 році, 18 млн. грн. в 2002 році). Найбільшу питому вагу в загальному обсязі бюджетних коштів забезепечують: здешевлення кредитів комерційних банків (58,7 – 68,5 %), підтримка виробництва продукції тваринництва (4,1 – 17,8 %), витрати на закладення і догляд за молодими садами і виноградниками (6,0 – 9,7 %). За досліджуваний період (1996 – 2002 рр.) бюджетні витрати на соціальну сферу села області були незначні в 1996 і 1997 роках, а в останні 5 років - відсутні взагалі.

5. Аналізуючи за 1996 – 2002 рр. стан виробництва сільськогосподарської продукції всіма категоріями товаровиробників області, слід зазначити, що відбувається значні зниження виробництва тваринницької продукції: м’яса на 54,2 %, молока на 65,2 %, вовни в 6 разів менше, при відносно стабільній продуктивності тварин. Але за цей же період дещо стабілізувались обсяги виробництва основних видів рослинницької продукції: зернових, соняшнику, картоплі, плодів та ягід, а виробництво овочів збільшилось на 52,4 %.

6. За період з 1996 по 2002 роки в аграрних підприємствах України та Херсонської області динаміка доходності та фінансового стану характеризуються суперечливими тенденціями. Грошові надходження в першому триріччі практично стабілізувались при постійному збільшенні збитків від реалізації продукції, зменшенні дебіторської та зростанні кредиторської заборгованості. Протягом 2000 – 2002 рр. спостерігається збільшення річної суми грошових надходжень від реалізації продукції майже в 1,8 рази, скоротилась дебіторська і дещо зменшилась кредиторська заборгованість (особливо по заробітній платі ).

7. Проведене анкетування банківських установ з проблем кредитування аграрного сектора економіки Херсонської області дозволило обґрунтувати рекомендації по вдосконаленню кредитного забезпечення сільськогосподарських підприємств банками з урахуванням: видів застави; розмірів відсотків по кредитах; механізмів їх повернення.

В результаті за останні два роки більшість комерційних банків значно розширили обсяги кредитування аграріям, особливо банк „Аваль” та „Укрсоцбанк”. Практика їх роботи з сільськогосподарськими підприємствами показує довіру, гарантії і дисциплінованість через різні види застави, страхування та мінімізацію ризиків і т.ін.

8. Запропоновано створення агропромислово-фінансової групи (АПФГ) „Консервпромкомплекс” з виробництва продуктів дитячого харчування, до складу якої залучаються дослідне науково-виробниче об’єднання, банки, Херсонський консервний завод, Скадовський молочноконсервний завод та декілька сільськогосподарських підприємств і фермерських господарств – постачальників.

9. Розрахована оптимальна структура фінансових ресурсів сільськогосподарських підприємств, яка дозволила визначити максимально можливе значення узагальнюючого показника використання фінансових ресурсів (ресурсовіддачі), максимальне значення складових доходу, а також оптимальну величину основних і оборотних засобів підприємства. Це дало можливість досягти збільшення доходу підприємства, шляхом перерозподілу ресурсів.

Публікації автора:

1. Благодатний А.В., Мармуль Л.О. Фінансово-кредитне забезпечення розвитку підприємства в АПК України // Матеріали ІІІ-х збор. Всеукраїнського конгресу „Нова економічна парадигма формування” стратегії національної продовольчої безпеки України у XXI столітті”. - К.: ІАЕ УААН, 2001. - С. 204-209. (Обгрунтовано основні напрямки удосконалення кредитного забезпечення аграрних підприємств).

2. Благодатный А.В,, Кузьмин В.В. Финансовые рычаги регулирования инвестиций в Украине: 3б. наук. праць “Економіка: проблеми теорії та практики” Вип. 130. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2002. – С. 153-160. (Доповнено систему показників для розрахунків нормативів фінансової стійкості підприємств, пов’язаних з інвестиціями).

3. Благодатний А.В., Мармуль Л.О., Фінансово – економічні особливості врегулювання земельних відносин на зрошуваних землях і землях з багаторічними насадженнями: Вісник академії економічних наук України. – Донецьк, 2002, № 1. – С. 62-64. (Згідно Земельного Кодексу України зроблена спроба деталізації положень статей 26, 28 та 124 щодо ефективного фінансового забезпечення використання великих земельних масивів з державними зрошувальними системами та багаторічними насадженнями при їх приватизації).

4. Благодатний А.В., Абсава Л.О. Стан та прогноз інвестиційної привабливості аграрного сектора Херсонщини: Вісник академії економічних наук України. – Донецьк, 2002, № 2. – С. 37-39. (Уточнена кореляційно-регресивна модель визначення рейтингу інвестиційної привабливості різних адміністративно-економічних районів Херсонщини).

5. Благодатний А.В. Сучасний стан та проблеми фінансування регіонального АПК: Зб. наук. праць „Проблеми та шляхи оптимізації економічних та екологічних взаємовідносин у сталому розвитку Причорноморського регіону”. – Миколаїв: ДГУ ім. Петра Могили, 2003. – Вип. 17. Том. 30. С. 135-140.

6. Благодатний А.В. Фінансовий лізинг АПК в пореформений період – важливий засіб державного регулювання: Зб. наук. праць „Вісник аграрної науки Причорномор’я”. – Миколаїв: МДАУ, 2003. – Вип. 4(24). – С. 77-82.

7. Благодатний А.В. Аналіз стану державної підтримки при кредитуванні АПК: Таврійський науковий вісник – Херсон: Айлант, 2004. - Вип.30. - С.296-301.

8. Благодатний А.В. Напрями інноваційного розвитку аграрної сфери Херсонщини: Зб. наук. праць „Економіка: проблеми теорії та практики”. Вип. 187. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2004. - С. 558-561.