Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економічна теорія


Хмелевська Любов Петрівна. Розвиток малого підприємництва у сфері побутового обслуговування населення України. : Дис... канд. наук: 08.01.01 - 2002.



Анотація до роботи:

Хмелевська Л.П. Розвиток малого підприємництва у сфері побутового обслуговування населення України. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.01.01- економічна теорія. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, 2002.

Дисертація присвячена дослідженню проблем розвитку малого підприємництва у сфері побутового обслуговування населення України. В роботі визначено сутність та функціональну роль побутових послуг в економічній системі, дано наукову характеристику сфери побутових послуг як третинного сектора економіки. Розкрито сутність малого підприємництва, об’єктивну необхідність розвитку та інституційні засади його функціонування у сфері побутового обслуговування населення. Виявлено особливості та проблеми становлення малого підприємництва у сфері побутового обслуговування населення України. Визначено напрями забезпечення ефективного розвитку малого підприємництва у сфері побутового обслуговування населення України, зокрема, щодо організаційно-правового, фінансово-кредитного забезпечення та підготовки сучасних кадрів у цій сфері. Запропоновано комплекс заходів щодо удосконалення системи державного регулювання та підтримки малого підприємництва у сфері побутового обслуговування населення України.

1. Праця у сфері побутового обслуговування населення має продуктивний характер. Послуга будь-якої сфери, у тому числі й сфери побутового обслуговування, за своєю суттю є товаром, специфіка якого проявляється у фізичній неосяжності та невіддільності від свого джерела, в неможливості накопичення та зберігання, в індивідуальності та плинності якісних характеристик, у відсутності, як правило, речового змісту.

2. Особливе значення у становленні та розвитку сфери побутового обслуговування в Україні має мале підприємництво. Мале підприємництво у сфері побутового обслуговування населення є особливим типом підприємницької діяльності з надання послуг (робіт), яка здійснюється недержавними малими підприємствами та окремими фізичними особами (громадянами-підприємцями), базовими властивостями якої є самостійність, систематичність, інноваційність, єдність власності і контролю в особі суб’єкта малого підприємництва.

3. Об’єктивна необхідність розвитку малого підприємництва в сфері побутового обслуговування населення пов’язана з локалізацією ринкових відносин у невеликих “нішах” економічного простору, де потреби мобільного реагування на зміну попиту та індивідуальний характер обслуговування є особливою рисою малого підприємництва. Невеликі розміри стартового капіталу, доступність технологічних новацій дозволяє скоротити найм робочої сили і обходитись невеликою кількістю сезонних працівників, що частково зайняті на окремих операціях. Ці та інші особливості роблять мале підприємництво сфери побутового обслуговування мобільнішим та оперативним по відношенню до змін попиту індивідуального споживача.

4. Проблеми розвитку малого підприємництва у сфері побутового обслуговування населення України мають загальні (спільні) риси з проблемами розвитку в цілому сектора малого підприємництва в Україні. Разом з тим становлення і розвиток малого підприємництва у сфері побутового обслуговування населення має і свої особливості, які обумовлені специфікою ринкової трансформації цієї сфери .

5. Децентралізація системи господарювання у сфері побутового обслуговування не була своєчасно підкріплена досконалою нормативно-правовою базою державного регулювання підприємницької діяльності, здійснювалась в умовах нерозвиненої ринкової інфраструктури та відсутності ефективної системи захисту споживачів. Лібералізація економічних відносин супроводжувалась жорсткою податковою політикою, значним подорожчанням банківських кредитів, гіперінфляцією, що викликало знецінення власних обігових коштів малих підприємств. Ліквідація єдиного системного контролю за додержанням правил і норм надання послуг створила умови для зростання зловживань щодо споживачів, посилились тенденції до необґрунтованого завищення цін, недобросовісної конкуренції тощо. Всі ці чинники зумовили, особливо на перших етапах реформування, скорочення кількості підприємств побуту та обсягів надання послуг, зниження ефективності їх роботи, погіршення якості та культури побутового обслуговування населення. Частка побутових послуг у загальному обсязі платних послуг знизилась із 22,8 у 1990 р. до 6,8% у 2000 р.

6. Основними проблемами та особливостями розвитку малого підприємництва в сфері побутового обслуговування населення є: нестабільність законодавства та правова зарегульованість господарської діяльності суб’єктів підприємництва; відсутність у невеликих і середніх містах та у сільській місцевості достатньої мережі підприємств для надання побутових послуг першої необхідності; малі розміри доходів більшої частки населення, що зумовлює труднощі з оплатою побутових послуг, особливо у сільській місцевості; значний тіньовий обсяг побутових послуг; низький технічний рівень оснащення більшості підприємств, повільне впровадження прогресивних технологій та переоснащення, відсутність дешевшого, але якісного вітчизняного обладнання, приладів та інструментів для виконання побутових послуг; нерозвиненість ринку фінансово-кредитних послуг для малого та середнього підприємництва; недостатня фахова кваліфікація значної частини власників та працівників побутових підприємств.

7. Перспективними джерелами фінансово-кредитного забезпечення суб’єктів малого підприємництва у сфері побутового обслуговування населення на сучасному етапі є: комерційне кредитування, лізинг, мікрокредитування, венчурне фінансування, державна фінансова підтримка. Значна соціальна роль сектора малих підприємств викликає необхідність його державної підтримки. Державна фінансова підтримка малого підприємництва повинна носити адресний характер сприяти розвитку ринкової інфраструктури. Програми фінансової підтримки малого підприємництва повинні тісно взаємодіяти з програмами структурної перебудови економіки, адміністративної реформи як один з елементів по створенню нових робочих місць та використанню науково-технічного та кадрового потенціалу, що звільняється в результаті здійснення зазначених програм.

8. Вирішальну роль для розвитку малого підприємництва у сфері побутового обслуговування населення відіграє підготовка сучасних кадрів, зокрема менеджерів з ринковим типом мислення, інших фахівців для цієї сфери. Формування кадрів нової генерації для сфери побутового обслуговування має стратегічне значення, оскільки реформування національної економіки і створення ефективної структури управління неможливе без відповідного кадрового забезпечення підприємництва.

Основні зусилля державної економічної політики у сфері побутового обслуговування повинні бути спрямовані на підтримку малого підприємництва, контролю якості наданих послуг та захисту прав споживачів. З цією метою, Кабінету Міністрів України доцільно здійснити комплекс заходів, зокрема:

затвердити Концепцію розвитку побутового обслуговування населення України;

гармонізувати існуючу законодавчо-нормативну базу щодо сфери побутових послуг до міжнародних стандартів;

узгодити підходи щодо статистичної звітності побутових послуг населенню між зацікавленими сторонами;

запровадити заходи щодо залучення зовнішніх та внутрішніх інвестицій у створення фірмових мереж підприємств побутових послуг, з використанням франчайзингового підходу під час їх створення, зокрема у сфері індивідуальних послуг;

розробити базові нормативи надання побутових послуг та регіональних програм розвитку сфери побуту;

сприяти професійній самоорганізації побутових підприємств, зокрема, за регіональною приналежністю.

Велике значення щодо державної політики забезпечення ефективності розвитку малого підприємництва у сфері побутового обслуговування має удосконалення системи його державного регулювання та підтримки, і насамперед через вдосконалення відповідної нормативно-правової бази. Це передбачає необхідність:

- розробити та ухвалити Верховною Радою України цілісну, повномасштабну Концепцію державної політики щодо розвитку підприємництва;

- розробити та ухвалити закон України «Про франчайзинг»;

- забезпечити законодавчі гарантії незмінності та довгостроковості політики щодо розвитку малого підприємництва у сфері побутового обслуговування населення;

- створити економічні механізми захисту прав і свобод підприємців, і насамперед, їх захист від кримінального рекету та бюрократичного тиску.

Стосовно підготовки кадрів для малого підприємництва, зокрема в сфері побутового обслуговування, доцільно:

- Міністерству освіти і науки України здійснити заходи, спрямовані на створення комплексної, постійно діючої системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації менеджерів, фахівців з питань підприємництва; впровадити в навчальний процес для підготовки менеджерів рівня “бакалавр” навчальний курс “Основи підприємництва”; здійснити заходи щодо забезпечення викладацькими кадрами за напрямами “Економіка і підприємництво”, “Менеджмент” різних спеціальностей;

- науковим установам України проводити дослідження з актуальних питань розвитку малого підприємництва в Україні, проблем підготовки кадрів в ринкових умовах господарювання;

- Міністерству праці і соціальної політики України доповнити Класифікатор професій «менеджерськими» професіями згідно з міжнародними класифікаторами;

- створити Національний фонд підготовки кадрів з метою концентрації фінансових ресурсів на підготовку і видання серії навчально-практичних матеріалів, сучасних підручників, навчальних посібників з питань підприємництва та менеджменту, які відображають сучасні тенденції і підходи в галузі управління і спрямовані на засвоєння технологій і навичок;

- упорядкувати систему перепідготовки кадрів у напрямах “Економіка і підприємництво” та “Менеджмент” різних спеціальностей, надання другої вищої освіти з присвоєнням кваліфікації спеціаліста чи магістра.

Реалізація зазначених та інших заходів сприятиме подальшому розвитку малого підприємництва у сфері побутового обслуговування населення, що має велике значення не лише для розвитку цієї галузі, а й для сталого розвитку економіки України в цілому та підвищенню рівня життя населення.

Публікації автора:

У фахових виданнях:

  1. Хмелевська Л. Мале підприємництво як економічна категорія // Формування ринкових відносин в Україні: Збірник наукових праць НДЕІ. - Випуск 11. – К.: 2000. –– С.266-274 (0,5 д.а.).

  1. Хмелевська Л. Регіональні особливості розвитку малого і середнього бізнесу в Україні // Малий і середній бізнес. – 2000. – №3-4. - С.8-11 (0,5 д.а.).

  2. Хмелевська Л. Проблеми фінансування малих підприємств сфери послуг // Науковий вісник Волинського державного університету імені Лесі Українки. Економічні науки, № 4. – 2001. – С.140-142 (0,3 д.а.).

  3. Хмелевська Л.П. Інституційні засади розвитку малого підприємництва у сфері побутового обслуговування населення // Проблеми підвищення ефективності інфраструктури: Збірник наукових праць. – Випуск 6. – К.: НАУ, 2001.– С.52-60 (0,6 д.а.).

  4. Жебка В.В., Хмелевська Л.П. Розвиток малого підприємництва у сфері побутового обслуговування України // Проблеми підвищення ефективності інфраструктури: Збірник наукових праць. – Випуск 7. – К.: НАУ, 2001. – С.191-197. (Розглядаються особливості та проблеми розвитку малого підприємництва у сфері побутових послуг в трансформаційній економіці. - 0,4 д.а.).

  5. Хмелевська Л.П. Методологічні аспекти дослідження сфери побутового обслуговування населення в трансформаційній економіці // Актуальні проблеми економіки,. – 2002. – № 7. - С.54-58 (0,5 д.а.).

  6. Хмелевська Л.П. Світовий досвід державної підтримки малого підприємництва // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка. – Випуски 55-57. – К.: 2002. – С.222-229 (0,5 д.а.).

В інших виданнях:

  1. Хмелевський М.О., Хмелевська Л.П. Використання нових технологій навчання при вивчені економічної теорії в технічному вузі / Проблеми викладання економічної теорії: Матеріали Всеукраїнської науково-методичної конференції (Київ, 26-27 квітня 1999 р.). – К.: КНЕУ, 1999. - С.68-72. (Розкриваються особливості викладання економічної теорії в технічному вузі та необхідності ведення в цих вузах спецкурсів.- 0,2 д.а.).

  2. Хмелевська Л.П. Мале підприємництво у сфері побутового обслуговування: Програма курсу. – К., Інститут післядипломної освіти працівників сфери побутового обслуговування населення, 2002. – 10 с. (0,6 д.а.).

  3. Варналій З., Сергійко О., Хмелевська Л. Мале підприємництво України: моніторинг, інфраструктура, кадри. – К.: Інститут приватного права і підприємництва, 2002. – 60 с. (Автором написано ІІІ розділ - с.30-55. – 1,7 д.а.).