Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління науково-технічним прогресом


Тимофєєв Дмитро Володимирович. Розвиток методів оцінки конкурентоспроможності техніки на стадії її проектування : Дис... канд. екон. наук: 08.02.02 / Національний технічний ун-т "Харківський політехнічний ін-т". — Х., 2005. — 305арк. : табл. — Бібліогр.: арк. 179-192.



Анотація до роботи:

Тимофєєв Д. В. Розвиток методів оцінки конкурентоздатності техніки на стадії її проектування. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.02.02 – економіка та управління науково-технічним прогресом. – Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Харків, 2005.

У дисертаційній роботі досліджені теоретико-методологічні та прикладні аспекти удосконалення та розвитку методів оцінки конкурентоздатності техніки на стадії створення й розробки її конструкції. Запропоновано нове трактування формування конкурентоздатності техніки за період її життєвого циклу, розроблено методичні основи матричного підходу до динамічної оцінки та аналізу конкурентоздатності техніки по її властивостях ресурсозбереження й задоволення конкретних потреб. Дістали подальшого розвитку методи визначення й оптимізації показників конкурентоздатності техніки на стадії її проектування, а також оцінки рівня конкурентоздатності техніки на основі прогнозування потенційного обсягу її продажу. Запропоновано основні складові системи оцінки конкурентоздатності техніки на ранній стадії її життєвого циклу.

У дисертаційній роботі представлено теоретичне узагальнення та нове вирішення важливого наукового завдання – удосконалення оцінки конкурентоздатності складної технічної продукції на ранніх стадіях її життєвого циклу. На основі проведених досліджень зроблено наступні висновки.

1. При створенні машинної техніки проблема оцінки її КЗ обумовлена, по-перше, впливом фактору часу, з огляду на те, що існує помітний розрив у часі (лаг) по строках оцінки КЗ на даній стадії і фактичному її прояві при реалізації та застосування продукції. По-друге, при створенні виробів існує проблема невизначеності та браку інформації про майбутні характеристики ринку збуту, сфер виробництва та застосування продукції.

2. Одним з важливих об'єктів аналізу є конкурентоздатність товару, що комплексно відображає властивості товару. У результаті проведеного аналізу різних точок зору було відзначено, що поняття КЗ товару безпосередньо позв'язується з можливістю реалізації. Сутність КЗ товару може бути сформульована так: конкурентоздатність товару – це сукупність властивостей, що проявляються в умовах конкуренції товарів на ринку їх збуту та відображають можливість його реалізації.

3. В умовах розвитку ринкових відносин і прискорення НТП зростають вимоги до адекватності оцінки КЗ з огляду на її динаміку. Цим багато в чому визначається ефективність всієї системи управління конкурентоздатністью продукції. Досліджуючи КЗ техніки за період її життєвого циклу як функцію часу варто оцінювати об'єкти розробки, виробництва, реалізації, використання. У сукупності об'єктом аналізу у системі оцінки є КЗ моделі за час її життєвого циклу.

4. Проведений у дисертаційній роботі аналіз методів оцінки КЗ техніки на стадії її проектування відображає основний спектр існуючих підходів до вирішення даного завдання. У розглянутому комплексі цих методів досить помітна тенденція формування узагальненого та інтегрального показників КЗ техніки. Розглядаючи систему методів її оцінки, можна виділити показники та рівень КЗ техніки. Показники відображають інтенсивність прояву окремих властивостей (одиничні показники) або сукупність властивостей (комплексні чи інтегральні узагальнюючі показники). Рівень КЗ техніки є її відносною та більш інформаційно-ємною характеристикою.

5. Важливою особливістю оцінки КЗ техніки на стадії проектування є її активна роль у процесі прийняття проектних рішень та управління розробкою конструкції. З огляду на тісний взаємозв'язок між одиничними показниками КЗ, результатами та витратами при застосуванні техніки, у роботі доведена провідна роль інтегрального показника конкурентоздатності в оцінці та аналізі КЗ на стадії проектування техніки. На основі цього розглянуті та запропоновані методичні підходи до аналізу і оцінки КЗ по двох основних проблемах на стадії проектування техніки – ресурсозбереженню, обсягу та якості потреб, що задовольняються. Важливим висновком аналізу КЗ техніки по зазначених властивостях є визначення критичних індексів їх зміни та структури рівня КЗ по ресурсозбереженню та видах потреб. При цьому обґрунтовується доцільність застосування матричного підходу до визначення матриці показників і рівнів КЗ техніки. Рядки і стовпчики матриці будуються відповідно по видах ресурсів, що витрачаються, і по видах потреб, що задовольняються. Ця матриця у загальному вигляді диференційовано відображає окремі властивості техніки.

6. Основними показниками КЗ машинної техніки, необхідними для визначення на стадії її проектування, є ціна споживання, обсяг потреб, що задовольняється та інтегральний показник КЗ, а також максимальний та оптимальний рівні конкурентоздатності. Методи розрахунку їх обґрунтовані в роботі. Процес визначення та оптимізації показників і рівнів КЗ техніки формується як поетапна процедура оцінки КЗ з наступним її коригуванням по мірі зменшення невизначеності та формування конструкції виробу в результаті проектного процесу.

7. Основні складові системи оцінки КЗ техніки, що розробляються, формуються як комплекси послідовних взаємозалежних розрахунково-аналітичних робіт. Аналіз факторів КЗ, оцінка та прогнозування її рівня на ринку конкуруючих виробів ґрунтується головним чином на дослідженні закономірностей формування та динаміки масштабів застосування продукції, а також на вивченні поведінки споживачів. Діяльність підприємства-споживача в області заміни та відновлення моделей даної техніки спрямована на досягнення економічно доцільного рівня КЗ підприємства. При цьому об'єктивно виникають граничні значення масштабу використання (міра застосування конкретної моделі техніки), що обумовлює багато в чому міру придбання, тобто граничний обсяг її закупівель споживачем, як основний показник її конкурентоздатності.