1. Аналіз наукових джерел з проблеми психокорекції та виховного впливу на особистість засвідчує грунтовне висвітлення цих феноменів вітчизняними й зарубіжними дослідниками. Разом з тим, є підстави констатувати, що поза увагою науковців залишається проблема поєднання виховання й психокорекції в аспекті розвитку особистості майбутніх психологів-практиків, що сприяло б більш повній їх самореалізації в процесі підготовки до фахової діяльності. Крім того, виявлено різнобічність підходів науковців щодо виокремлення професійно-важливих рис особистості майбутніх фахівців у галузі практичної психології, як і те, що спільним для досліджень є недостатність уваги щодо інтеграційних процесів виховання та психокорекції, котра активно розвивається в останні роки. Залишається також недостатньо висвітленим питання взаємозв’язків між цими феноменами, що й визначило актуальність теми дисертаційного дослідження. 2. В результаті аналізу наукової літератури виокремлено істотні характеристики виховання та психокорекції, які сприяють особистісному зростанню майбутнього фахівця – психолога-практика. І виховання, і психокорекція є специфічним впливом на психіку суб’єкта, спрямованим на адаптацію до соціуму з метою самостановлення й самореалізації особи. Специфіка психокорекції полягає в тому, що вона більшою мірою стосується усталених характеристик психіки суб’єкта і є доцільною в роботі з контингентом дорослих, стимулює “довиховання” й “перевиховання”. Виховання передбачає пластичність психіки, яка властива дитячому періоду розвитку особистості. Якщо психокорекція здійснює опосередкований вплив на суб’єкта і пов’язана з його когнітивним потенціалом, то виховання – це внесення прямих поправок у процес становлення особистості. 3. Концептуальна інтеграція ідей психоаналітичної педагогіки і теорії виховання підводить до розгляду виховання як процесу спонукання суб’єкта до подолання принципу задоволення й заміщення його принципом реальності. Психоаналіз наголошує на необхідності вивчення педагогами й батьками глибинних механізмів формування психіки дітей, розкриття внутрішнього світу дитини з її емоційними особливостями, а також на необхідності проходження педагогами й батьками психоаналізу як важливої передумови ефективності виховного впливу. 4. Психокорекційний метод АСПН, розроблений академіком АПН України Т. С. Яценко у межах психодинамічного підходу, має як спільні ознаки з освітніми технологіями, так і відмінні, а саме: врахування індивідуальної неповторності психіки суб’єкта в єдності свідомих і несвідомих її аспектів; здатність глибинної психокорекції надавати індивідуалізовану допомогу учасникам навчання; робота з “плинним” матеріалом в ситуації “тут і зараз” та ін. Натомість освітнім технологіям властиве акцентування уваги на забезпеченні стандартизованого підходу до формування й розвитку особистості, відсутність постановки проблеми самореалізації та глибинно-психологічного пізнання внутрішніх бар’єрів. 5. Проведене дослідження доводить, що професійно-особистісне становлення майбутнього психолога-практика ускладнюють регресивні тенденції психіки, які піддаються глибинно-психологічній корекції засобами АСПН. Розвиток рефлексії в процесі глибинно-психологічного пізнання викликає прогресивні особистісні зміни суб’єкта як передумови його фахового становлення. Виховні аспекти АСПН забезпечуються принципами групової роботи (щирість, відкритість, активність, спонтанність, “тут і зараз”, конфіденційність, безоцінність, відсутність критики, взаємодія на рівні “людина–людина” та ін.) та груповою динамікою в напрямку до інтеграції групи. За таких умов створюється специфічна атмосфера психологічної захищеності, яка сприяє не лише глибинно-психологічному пізнанню, а й корекції характерологічних рис учасників, зміні уявлень про інших людей у розумінні доброзичливого ставлення до них. 6. Взаємозв’язок психокорекції та виховання, який забезпечувався відповідними корекційно-виховними засобами, зорієнтований на гармонізацію розвитку особистості і слугує її творчій самореалізації, оптимізації спілкування. Зокрема, виховні заходи “Тиждень першокурсника”, “Міс психологічного факультету”, “Новорічний бал-маскарад”, “Від сесії до сесії” та ін. зінтегровані з психокорекцією в аспекті реалізації принципів відкритості, спонтанності, щирості, завдяки чому створюється підґрунтя для максимального розкриття творчого потенціалу, формується гуманістична спрямованість особистості, самостійність, доброзичливість, ораторські вміння. Використання корекційно-виховних засобів на психологічному факультеті є необхідною передумовою фахової підготовки психологів-практиків і відповідає вимозі відкорегованості майбутнього психолога-практика за критеріями відкритості новому досвіду, нівелювання мортідно-регресивних тенденцій, глибинного осягнення власної особистості. Перспективи подальших досліджень цієї проблеми ми вбачаємо у конкретизації взаємозв’язку глибинно-психологічної корекції з процесом “довиховання” дорослої людини; виявленні впливу особистої проблематики дорослих (батьків, вихователів, педагогів) на процес виховання дітей; розробці нових прийомів та засобів корекційно-виховного впливу на особистість майбутнього психолога-практика. Основний зміст дослідження відображено в таких публікаціях: 1. Білуха Т. І. З досвіду роботи районної психологічної служби // Вісник ХДПУ ім. Г. С. Сковороди. Серія: Психологія. – Харків: ХДПУ, 2001.– Вип.6. – С. 18–22. 2. Білуха Т. Феномен регресії у контексті підготовки психолога-практика // Проблеми загальної та педагогічної психології: Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / За ред. С. Д. Максименка. – К., 2004. – Т. VI. – Вип. 7.– С. 33–42. 3. Білуха Т. Проблеми професійної підготовки психолога-практика // Науковий вісник Чернівецького університету: Збірник наукових праць. – Чернівці: Рута, 2004. – Вип. 221: Педагогіка та психологія. – С. 5–11. 4. Білуха Т. І. Вплив виховної роботи на розвиток особистості майбутнього психолога-практика у процесі професійної підготовки // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 12, Психологічні науки: Зб. наукових праць. – К.: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2005. – №5 (29). – С. 201–206. 5. Білуха Т. І. Оптимізація психічного здоров’я майбутніх психологів-практиків засобами виховної роботи // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету ім. Т. Г. Шевченка. Серія, Психологічні науки: Збірник наукових праць: У 3 т. – Чернігів: ЧДПУ, 2005. – Вип. 31 – Т. 1. – С. 31–36. 6. Білуха Т. Дослідження регресивних тенденцій психологів-практиків у контексті професійної підготовки // Збірник наукових праць: філософія, соціологія, психологія. – Івано-Франківськ: Плай, 2005. – Вип. 10. – Ч. 1. – С. 111–118. 7. Білуха Т. До питання про розвиток особистісних та професійних якостей практичного психолога // Педагогічний процес: теорія і практика: Збірник наукових праць. – К.: П/П “ЕКМО”, 2005. – Вип. 1. – С. 284–292. 8. Білуха Т. Виховна робота як чинник професійного становлення майбутнього психолога-практика на психологічному факультеті // Проблеми загальної та педагогічної психології: Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / За ред. С. Д. Максименка. – К., 2005. – Т. VIІ. – Вип.6.– С. 29–36. 9. Білуха Т. Співвіднесеність активного соціально-психологічного навчання з освітніми технологіями // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 12, Психологічні науки: Зб. наукових праць. – К.: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2005. – №8 (32). – С. 133–138. 10. Білуха Т. Виховна робота як чинник профілактики психічного здоров’я майбутніх психологів-практиків у процесі їх професійної підготовки // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія, Психологічні науки: Зб. наукових праць. – К.: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2005. – №9 (33). – С. 216–223. 11. Білуха Т. Метод активного соціально-психологічного навчання у контексті сучасних освітніх технологій // Педагогічний процес: теорія і практика: Збірник наукових праць. – К.: Міленіум, 2006. – Вип. 1. – С. 208–220. 12. Білуха Т. І. Проблема індивідуально-особистісних змін майбутнього психолога-практика у процесі активного соціально-психологічного навчання // Проблема сучасної педагогічної освіти. – Серія: Педагогіка і психологія – Ялта, 2006. – Вип. 9. – Ч. 1. – С. 18–24. 13. Аврамченко С. М., Білуха Т. І., Лисенко О. М., Теслюк П. В. Академік АПН України Яценко Тамара Семенівна: науково-творчий шлях 1972–2002. – Черкаси: Черкаський державний університет ім. Б. Хмельницького, 2002. – 103 с. 14. Білуха Т. І. Організація впровадження принципу психологізації виховного процесу в школі // Нові педагогічні технології з проблем гуманізації та демократизації навчально-виховного процесу в освітніх закладах: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (Черкаси, 27–28 січня 1998р.) – Черкаси: ЧОІПОПП, 1998. – С. 206–208. 15. Гончар О. Л., Білуха Т. І. Особистісні якості студента-керівника сектору психологічного факультету // Актуальні проблеми природничих та гуманітарних наук у дослідженнях студентської молоді. Матеріали V Всеукраїнської конференції (Черкаси, 22–23 травня 2003р.) – Черкаси: ЧДУ ім. Б. Хмельницького, 2003. – С. 216. 16. Лисиченко Н. С., Білуха Т. І. Вплив творчості на розвиток особистості // Актуальні проблеми природничих та гуманітарних наук у дослідженнях студентської молоді: Матеріали V Всеукраїнської конференції (Черкаси, 22–23 травня 2003р.) – Черкаси: ЧДУ ім. Б Хмельницького, 2003. – С. 237. 17. Білуха Т. І. Психоаналіз сновидінь як метод пізнання несвідомого // Наука і освіта 2004: Матеріали VІІ Міжнародної науково-практичної конференції. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – Т. 28: Психологія. – С. 8–9. 18. Білуха Т. І. Особливості пізнання несвідомої сфери психіки суб’єкта методом тлумачення сновидінь // Актуальні проблеми практичної психології: Зб. наукових праць. – Херсон: Персей, 2004. – С. 34–35. 19. Білуха Т. І. Взаємозв’язок психокорекції та виховання в практичній психології // Актуальні проблеми практичної психології: Збірник наукових праць. – Херсон: Персей, 2005. – С. 15–17. 20. Білуха Т. І. Об’єктивація регресивних тенденцій майбутніх психологів-практиків у здійсненні професійної підготовки // Наука і освіта-2005: Матеріали VIII Міжнародної науково-практичної конференції. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. – Т. 52: Психологія. – С. 47–49. 21. Білуха Т. І. Виховна робота у контексті розвитку особистості майбутнього психолога-практика // Проблеми гуманізації навчання та виховання у вищому закладі освіти: Матеріали третіх Ірпінських міжнародних науково-педагогічних читань. – Ірпінь: Національна академія ДСП України, 2005. – С. 421–424. |