У висновках зроблено узагальнення і підведені підсумки проведеного дослідження, сформульовано рекомендації, які витікають з нього. Головні підсумки і рекомендації, на нашу думку, можна звести до таких:
період 1861-1917 рр. був одним з найважливіших в історії розбудови системи початкової освіти в Україні. У цей час на її території проводились шкільні реформи, робилися перші кроки щодо заміни станової школи всестановою, діяльність органів місцевого самоврядування сприяла зрушенням у шкільній справі, поширювалася мережа початкових шкіл, з’являлись нові типи початкових шкіл;
дослідження свідчить про активну боротьбу суспільно-педагогічного руху та громадських організацій за нову модель управління освітою, основними принципами якої є відкритість і демократизм, органічне поєднання засобів державного впливу з громадським управлінням. Нова система управління сферою освіти в процесі переходу Російської імперії до капіталістичного суспільства утверджується як державно-громадська. Аналіз результатів розвитку шкільної справи у 1861-1917 рр. Свідчить, що фундамент початкової школи в Україні створено зусиллями громадської ініціативи при дієвій участі самого народу;
насильницька русифікація консервувала низький рівень грамотності в Україні, невисоку результативність народних училищ, нестійкість знань учнів;
одним з основних досягнень діяльності педагогів, громадських діячів, урядовців, органів місцевого самоврядування було створення принципово нового типу школи. Початкова школа, підпорядкована органам місцевого самоврядування певних територіальних одиниць (міських і сільських громад), фактично була відкритою для громадського контролю, проникнення нових педагогічних ідей, втілення нових демократичних принципів і систем виховання;
незважаючи на певний консерватизм та обмеженість навчального курсу церковнопарафіяльних шкіл і шкіл грамоти, незаперечним наслідком їх функціонування стало оволодіння грамотою та засвоєння основних норм моралі учнями, що їх відвідували;
радикальна зміна суспільного устрою життя і соціально-економічних відносин відбились і на зростанні вимог та запитів до змісту шкільного навчання. Наслідки цього виявлялись в оновленні технологій навчання, підвищенні ефективності і продуктивності роботи початкових шкіл;
активізація просвітницького руху в Російській імперії виявилась і в суспільній діяльності зі створення нової системи підготовки і перепідготовки народних учителів. Підвищення суспільного статусу народного вчителя початкової школи постійно перебувало в центрі основних організаційних заходів органів як сільського, так і міського самоврядування. Це знайшло своє виявлення у створенні недержавної системи соціального захисту вчителів народних училищ і прогресивної системи оплати їх праці, забезпечення умов для саморозвитку та самовдосконалення;
дієва робота органів місцевого самоврядування, громадських організацій та установ, державних органів, приватних осіб з розбудови шкільної мережі в Україні сприяла значному зростанню кількості народних шкіл, істотному збільшенню чисельності учнів у них. Основні заходи шкільної адміністрації були спрямовані на коригування параметрів навчального середовища з позицій зміцнення його доступності, ефективності й результативності;
сьогодні на основі історичного досвіду 1861-1917 рр. доведено, що розвиток освіти є стратегічним ресурсом подолання кризових процесів, поліпшення рівня життя, забезпечення національних інтересів, зміцнення авторитету держави.
|