У дисертації наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення науково-прикладного завдання, що полягає у розвитку послуг кредитної споживчої кооперації - кредитних спілок на підставі вдосконалення організаційної та економічної складової механізму їх функціонування. Результати дослідження дозволяють зробити такі висновки: 1. Дослідження процесу становлення та розвитку кредитних спілок кредитної споживчої кооперації як учасників ринку кредитних послуг дозволило довести їх принципову відмінність як небанківських установ, яка полягає у тому, що вони виконують дві базові операції грошового ринку, зберігаючи при цьому статус фінансового посередника: це залучення коштів і їх розміщення. 2. Узагальнюючи зарубіжний досвід надання послуг кредитною споживчою кооперацією, слід зазначити, що кредитні спілки здатні вирішувати важливі і складні завдання у сфері надання фінансових послуг та кредитування, тому що мають переваги, які включають: демократичний стиль управління; прийнятні вимоги по забезпеченню позик, оскільки кредитні споживчі кооперації - кредитна спілка об'єднує зацікавлених людей; високий ступінь фінансової захищеності, оскільки у супереч високорентабельним і достатньо ризиковим вкладенням коштів віддається перевага менш рентабельним, але надійним операціям; нижчий відсоток по позиках пайовикам і стабільніший відсоток по заощадженнях за рахунок того, що кредитний кооператив не прагне до витягання прибутку; малі терміни розгляду. 3. Організаційні засади функціонування кредитної спілки серйозно впливають на забезпечення ефективного механізму управління фінансовою діяльністю, оскільки стратегію кредитної установи визначає фінансова політика та потенціал її реалізації. Це твердження підсилюється з урахуванням активізації останнім часом законотворчої ініціативи Держфінпослуг України відносно внесення змін до нормативних документів, якими посилюються вимоги до фінансових нормативів діяльності кредитних спілок. 4. На підставі результатів аналізу економічного середовища функціонування кредитної споживчої кооперації визначено чинники та умови надання кредитних послуг за принципами платності позики, що обумовлено необхідністю отримання плати за надані кредити як для забезпечення операційних витрат спілки, так і для її розвитку. Реалізація визначених чинників і удосконалення умов надання кредитних послуг сприяє росту плати, яка встановлюється в кредитній угоді у формі річного відсотка, збільшує прибуток фінансового кооперативу, одним із завдань якого є підвищення обсягу власного капіталу, а відповідно і активів кредитної спілки. 5. При здійсненні аналізу стану діяльності кредитної споживчої кооперації (кредитної спілки) обов’язково використання фінансових коефіцієнтів ліквідності, фінансової стійкості та ділової активності, граничні критерії яких визначаються відповідно до умов функціонування кредитної спілки, що дозволяє виявити резерви по позиках, підвищити рівень ефективності фінансової структури, доходів та витрат, а також ліквідності та зростання відповідно до напрямів стратегічного розвитку. 6. За результатами використання методів експертної оцінки процесів формування та функціонування кредитних спілок визначено напрямки розвитку та поширення їх руху в Україні й обґрунтовано необхідність врахування чинників внутрішнього середовища, серед яких: рівень відсотків за користування позикою, оцінки ризику її неповернення та можливість застосування заохочувальних та штрафних санкцій. 7. За результатами аналізу світового досвіду надання фінансових послуг кредитної споживчої кооперації, обґрунтовано доцільність вдосконалення відносин з надання кредитів та реалізації кредитної політики кредитними спілками України. Крім того, слід запропонувати 20% бар’єр сукупних активів кредитної спілки, що можуть надаватися одному члену кооперації, а також дозволити кредитним спілкам здійснювати операції комерційного характеру, кошти від здійснення яких будуть спрямовуватися на забезпечення здійснення кредитними спілками своєї основної діяльності та реалізацію статутних завдань. 8. Методичні підходи до організації моніторингу діяльності кредитної споживчої кооперації на ринку кредитних послуг враховують погляди керівників кредитних спілок, службовців Держфінпослуг та працівників інших кредитних організацій. Результати експертного опитування у рамках моніторингу дозволяють вирішувати завдання системного аналізу, пов’язані з стратегічним плануванням і прогнозуванням, вибором та прийняттям рішень, а також із структурним аналізом і розподілом ресурсів кредитної спілки. 9. Розвиток управління процесом надання послуг кредитної споживчої кооперації включає формування умов досягнення необхідного рівня фінансового результату діяльності кредитної спілки за рахунок скорочення рівня витрат по мобілізації коштів та підвищення доходів від розміщення коштів. При цьому оптимізація розміщення грошових коштів кредитної спілки, яка дозволяє приймати рішення щодо обсягів надання кредитних послуг, має велике значення. Таким чином, на сучасному етапі ефективним джерелом фінансового забезпечення індивідуального споживання та підвищення підприємницької активності населення є розвиток кредитної кооперації - кредитних спілок. Кредитні спілки є фінансовими кооперативами, які незалежно від того ким вони створені – споживачами чи підприємцями, мають основною метою не отримання прибутку, а економію коштів своїх членів, надання якісніших послуг за кращих умов і дозволяють з врахуванням інтересів всіх учасників кредитного процесу задовольняти потреби населення у інвестиційних ресурсах шляхом надання фінансово-кредитних послуг. |