1. Науковий аналіз відповідних літературних джерел та практики управління школою дозволяє зазначити, що в системі курсової підготовки керівників шкіл існує ряд протиріч, детермінованих як причинами соціально-економічного, так і психолого-педагогічного характеру. Одним із ефективних напрямків їх усунення є приведення професійних умінь працюючих директорів шкіл у відповідність до сучасних вимог суспільства та знаходження оптимальних шляхів їх набуття у системі підвищення кваліфікації. 2. Обґрунтована у ході дослідження професійна характеристика сучасного директора школи на основі інтегративно-розвивального підходу за принципами цілісності, єдності свідомості і діяльності, інтеграції, динамізму, прогностичності, творчості містить: особистісно-гуманістичну орієнтацію; здатність до системного бачення педагогічних реалій і системності дій у психолого-педагогічних ситуаціях; орієнтацію в предметній галузі та володіння сучасними інформаційними технологіями; здатність до інтеграції досвіду; креативність у професійній сфері; наявність рефлексивної культури. 3. Внаслідок проведення теоретичного аналізу проблеми, що досліджується, вивчення практики курсового навчання та врахування результатів констатуючого експерименту визначено рівні розвитку професійних умінь директора сучасної школи, які відбивають якісні і кількісні характеристики сукупності виявів показників по кожному з окреслених критеріїв і здійснюються за алгоритмом: зміст професійних умінь, ситуації вияву, критерії оцінки, рівні сформованості. 4. Обґрунтована автором система принципів, що покладена в основу розробки дидактичної моделі розвитку професійних умінь керівника школи, забезпечує неперервність процесу професійної освіти; урахування психофізіологічних особливостей та рівня сформованості професійних умінь слухачів; використання міжпредметних зв’язків у процесі викладання дисциплін; орієнтацію на чуттєву сферу слухачів та зону їх найближчого розвитку; прогностичне моделювання мети, завдань, змісту, організаційних форм та методів навчального процесу, створення відповідного освітнього середовища. Організація курсового навчання вимагає свого розгляду з позиції системно-комплексного підходу, аналізу структури, внутрішньої логіки розвитку і рушійних сил, що забезпечують цілісність процесу навчання. 5. Розвиток професійних умінь сучасного керівника школи, розкриття його творчого потенціалу – взаємозалежні процеси, що набувають високого кінцевого результату шляхом якісної організації навчання з урахуванням рівня підготовки, типу навчального закладу, стажу управлінської діяльності та системи ціннісних професійних орієнтацій слухачів. Виявлено, що мотивом учіння керівника школи є практичні потреби у знаннях, а рівень сформованості умінь їх реалізації – відображення проблем, які вони вирішують як субєкти управлінської діяльності і як слухачі курсів. Формування умінь директора вимагає врахування як тенденцій і перспектив розвитку освіти, так і потреб у його професійному зростанні та впливу комплексу чинників, а також використання системи ефективних стимулів навчання. 6. Визначено комплекс чинників, що сприяють розвитку професійних умінь кериіника школи : соціально-економічних (вимоги суспільства до реалізації творчої діяльності; можливості забезпечення фінансово-економічної свободи; бажання сприянню розвитку держави й суспільства); психологічних (система ціннісних орієнтації, природні якості, рефлексія, комунікативність, стан психічного і фізичного здоров’я); організаційно-педагогічних (зміст та раціональне поєднання курсового навчання і самоосвіти, використання інтенсивних педагогічних технологій та активних форм і методів навчання, можливість широкого доступу до інформаційних джерел, характер відносин “викладач-слухач”). 7. Розроблена дидактична модель розвитку професійних умінь директора школи складається з трьох взаємозумовлених блоків: змістового, процесуального та управлінського. Визначення мети і змісту курсового навчання базується на особистісно-діяльнісному підході, що дозволяє прогностичне їх моделювання у вигляді комплексу професійних умінь директора школи. Ефективною виявилась побудова експериментальних навчально-тематичних планів за блочно-модульною структурою, що дозволяє більш глибше усвідомлювати набуту інформацію, закріпити її засобами виконання різних проектів, моделей, узагальнених дослідів тощо. До найбільш дійєвих методів навчання відносяться ділові ігри, “мозкова атака”, ігрове проектування, аналіз конкретних ситуацій, імітаційне моделювання, проблемні лекції, соціально-педагогічні тренінги, дискусії, дебати тощо. Управлінський блок охоплює діагностування та прогнозування навчально-виховного процесу, організацію, контроль і корекцію та моделювання програми саморозвитку слухача у міжкурсовий період. 8. Ефективність процесу розвитку професійних умінь керівника школи безпосередньо залежить від сукупності організаційно-педагогічних умов, дії яких ефективні в системі і тісній взаємодії між собою. Установлено, що до них відносяться: наявність сучасної концепції розвитку професійних умінь директора школи, яка б враховувала прогресивні тенденції та вимоги до сучасного управлінця; упровадження науково обґрунтованої дидактичної моделі розвитку професійних умінь слухачів ситеми курсової підготовки; урахування комплексу внутрішніх і зовнішніх чинників, що впливають на організацію та здійснення навчально-виховного процесу; використання критеріїв адекватного оцінювання рівнів сформованості професійних умінь слухачів; створення необхідного кадрової і матеріально-технічної бази. Крім того, розвиток професійних умінь залежить від дидактико-методичного забезпечення навчально-виховного процесу, що базується на: прогностично змодельованих меті, змісті та засобах їх реалізації, впровадженні у навчальний процес новітніх технологій, організації самостійної роботи слухачів та реалізації системи стимулів навчання, здійсненні диференційованого підходу до навчального процесу. Результати впровадження у практику курсового навчання дидактичної моделі показали позитивну динаміку рівнів розвиненості професійних умінь слухачів. Одержані експериментальні дані підтвердили вірність висунутої в дисертації гіпотези. Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів порушеної проблеми. На подальше наукове обґрунтування та практичне впровадження чекають питання ефективного опанування професійними уміннями директорів шкіл на основі врахування акмеологічних та аксиологічних аспектів їх професійного розвитку. Залишається відкритою проблема створення особистісно орієнтованої моделі навчання управлінських кадрів, реалізації субєкт-субєктних взаємин між викладачем і слухачем на рівні всієї системи підвищення кваліфікації. Основний зміст роботи відображено в таких публікаціях: Пермінова Л.А. Формування дослідницьких умінь керівників шкіл// Початкова школа. Київ. – 1997. – №4. – С.45-46. Пермінова Л.А. Сприяння формуванню дослідницької діяльності директорів сільських шкіл в процесі підвищення кваліфікації // Збірник МО України. Інститут післядипломної освіти: післядипломна освіта педагогічних кадрів: проблеми, розвиток. – Київ, 1997. – С.142-144. Пермінова Л. До проблеми креативності у механізмі відтворення кадрового педагогічного потенціалу // Збірник наукових праць. Педагогічні науки. Випуск 10 – Херсон: Айлант, 1999. – С.64-69. Пермінова Л.А. Формування інтелектуально-креативного мислення керівників сільських шкіл у процесі підвищення кваліфікації // Збірник наукових праць. Педагогічні науки. Випуск 16. – Херсон: Айлант, 2000. – С.151-156. Пермінова Л.А. Розвиток креативності педагогів. Напрями удосконалення системи підвищення кваліфікації // Директор школи. Київ. – 2000. – №4, С.25 –29. Пермінова Л.А. Діалектика професійно-особистісних характеристик директора сучасної школи // Збірник наукових праць. Педагогічні науки. Випуск 20. Частина 2. – Херсон: Айлант, 2001. – С.124-128. Пермінова Л.А. Розвиток творчої активності керівників шкіл // Збірник наукових праць. Педагогічні науки. Випуск 21. – Херсон: Айлант, 2001. – С.193-197. Пермінова Л.А. Розвиток професійних умінь директора школи у процесі курсового навчання. Методичні рекомендації для викладачів і слухачів ІПК. – Херсон: РІПО, 2001. – 24с. Пермінова Л.А. Методика роботи керівника школи над проектом. Методичні рекомендації для викладачів і слухачів ІПК. – Херсон: РІПО, 2001. – 27 с. Пермінова Л.А. Збірка навчально-тематичних планів курсів, спецкурсів, тренінгів для директорів шкіл. – Херсон: РІПО, 2000. – 14 с. Пермінова Л.А.Принципова модель професійних умінь директора сучасної школи // Збірник наукових праць. Випуск 25. – Херсон: Айлант, 2001. – С. 171-176.
12. Пермінова Л.А.Діагностика розвитку професійних умінь керівника школи в системі курсової підготовки. – Херсон: РІПО , 2002. – 40 с. |