Узагальнення отриманих результатів дисертаційного дослідження дало можливість сформулювати загальні висновки: Теоретико-методологічний аналіз проблеми визначив актуальність для наукової психології дослідження розвитку психологічної культури майбутніх вчителів трудового навчання.
Проекція сучасних наукових знань на відомості про структуру і розвиток особистості і професійну діяльність педагога обумовлює розуміння психологічної культури майбутнього вчителя трудового навчання як складової його загальної і професійної культури, що є системно-професійною характеристикою особистості студента, яка являє собою соціально, онтологічно та внутрішньоособистісно детермінований рівень засвоєння, усвідомлення, використання і функціонування спеціальних професійно-психологічних цінностей, в якості яких виступають ефективні психологічні знання, вміння, навички, здібності до високопрофесійної психолого-педагогічної трудової діяльності особистості педагога. Специфіка психологічної культури майбутнього вчителя трудового навчання полягає в особливостях його суб’єкт-суб’єктної і суб’єкт-об’єктної діяльності, психологічних особливостях розвитку особистості учня на уроках трудового навчання; вона розкривається відповідно до структури педагогічної діяльності, сутності професійної культури майбутнього педагога та професіографічних вимог до діяльності вчителя трудового навчання. Специфічну основу психологічної культури майбутнього вчителя трудового навчання складають цінність праці як джерела людського благополуччя, цінність особистості людини як суб’єкта праці. В якості вихідного методологічного підходу дослідження проблеми виступив особистісний, рефлексивно-ціннісно-креативний підхід, згідно якого, по-перше, психологічна культура майбутнього вчителя трудового навчання розуміється як системно-професійна ціннісна характеристика особистості студента; по-друге, основою психологічної культури майбутніх вчителів трудового навчання є усвідомлення професійно-психологічних знань, умінь, якостей та здібностей як цінностей, їх рефлексія та творче застосування у навчальній і професійній діяльності. Концептуальна модель психологічної культури майбутнього вчителя трудового навчання включає: комунікативний, мотиваційний, характерологічний, рефлексивний, досвідний, інтелектуальний та психофізіологічний компоненти, як такі, що визначаються специфікою діяльності вчителя трудового навчання і функціонують на рефлексивному, ціннісному і творчому рівні. Кожен з них розглядається у цілісній взаємодії та взаємозв’язку з іншими. Розвиненість та особливості прояву кожного з цих компонентів визначають індивідуальний профіль розвиненості психологічної культури майбутнього вчителя трудового навчання. Критеріями розвиненості компонентів психологічної культури студентів є: по-перше, високі показники розвитку якостей та здібностей, які характеризують ці компоненти, по-друге, їх розвиток на рефлексивному, аксіологічному та творчому рівнях.
З’ясовано 5 основних факторів, які впливають на розвиток зазначених компонентів психологічної культури майбутніх вчителів трудового навчання: головний – „ціннісно-психологічний” фактор; загальні – „фактор рефлексії”, „фактор творчості”; часткові – „фактор любові до дітей”, „інтелектуальний фактор”. Це підтвердило адекватність вихідного особистісного, рефлексивно-ціннісно-креативного підходу до дослідження психологічної культури майбутніх вчителів трудового навчання. Водночас, отримані факторні дані дають підстави для уточнення назви цього підходу як особистісного, ціннісно-рефлексивно-креативного. Кількісний і якісний аналіз індивідуальних проявів розвиненості компонентів психологічної культури дозволив встановити наявність спільних рис у певних групах студентів. Це дозволило розрізняти елементарну, базову і високу психологічну культуру майбутніх вчителів трудового навчання. Експериментально виявлено, що значна частина майбутніх вчителів трудового навчання у своєму розвитку досягають базової психологічної культури протягом навчання у вищому педагогічному навчальному закладі з другого по четвертий курси, проте високий рівень розвитку психологічної культури опановує незначна частина студентів, що ставить питання про необхідність більш цілеспрямованого та ефективного формування і розвитку психологічної культури у майбутніх вчителів трудового навчання в умовах їх професійної підготовки. Програма і методика формувального експерименту передбачала реалізацію концептуальної моделі та уточненого методологічного особистісного, ціннісно-рефлексивно-креативного підходу до вивчення і розвитку психологічної культури майбутніх вчителів трудового навчання шляхом впровадження комплексу спеціально розроблених та підібраних методів у навчально-виховний процес професійної підготовки студентів. Даний комплекс складали: а) методи аксіологізації психологічних знань, умінь, властивостей особистості; б) методи розвитку рефлексії особистісних і професійних якостей та здібностей, які складають компоненти психологічної культури майбутніх вчителів трудового навчання; в) методи активізації, розвитку і реалізації умінь творчого використання психологічних знань у навчальній та професійній діяльності студентів. Результати порівняння початкового і кінцевого психодіагностичних зрізів до і після формувального експерименту констатували ефективність зазначеної програми і методики та її позитивний вплив на професійний розвиток студентів. Відбулося істотне підвищення рівня психологічної культури майбутніх вчителів трудового навчання в експериментальній групі. Методичні рекомендації з підвищення ефективності підготовки майбутніх вчителів трудового навчання спрямовані на розвиток їх психологічної культури, що сприяє особистісному і професійному розвитку як єдиного процесу. Це дозволяє впровадити нові форми особистісно орієнтованої підготовки на основі спеціально розробленої системи методів що відображає концептуальну модель психологічної культури та уточнений особистісний, ціннісно-рефлексивно-креативний підхід до її вивчення і розвитку у майбутніх вчителів праці.
Результати дослідження можуть бути використані у вивченні специфічних особливостей професійної підготовки і розвитку психологічної культури майбутніх вчителів інших кваліфікацій, розробці навчальних програм і практично-орієнтованих курсів їх навчання. Методичні рекомендації складено для використання вищими навчальними педагогічними закладами у професійній підготовці майбутніх вчителів праці, викладачами кафедр психології, педагогіки і методики трудового та професійного навчання, практичними психологами вищих навчальних закладів, у розробці авторських програм спеціалізованих навчальних курсів і тренінгових занять для студентів відповідної спеціальності та кваліфікації. Здійснене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми. Як перспективу науково-дослідницької роботи ми вбачаємо поглиблене вивчення і дослідження взаємодії компонентів й підструктур діяльнісної та змістової характеристик психологічної культури майбутніх вчителів трудового навчання; розробку і впровадження системи методів розвитку психологічної культури майбутніх фахівців суміжних кваліфікацій та спеціальностей; використання розвитку психологічної культури як засобу виявлення тих функцій психіки, що актуалізують креативний потенціал особистості професіонала; лонгітюдне дослідження розвитку психологічної культури майбутніх вчителів на різних стадіях особистісно-професійного становлення – від сімейного виховання до опанування професією в перші роки після закінчення вищого педагогічного навчального закладу. |