Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Фізичне виховання та спорт / Олімпійський і професійний спорт


Сидорова Вікторія Вікторівна. Розвиток спеціальних рухових здібностей у гімнасток 8-12 років засобами вільних вправ : Дис... канд. наук з фіз. культури і спорту: 24.00.01 / Донецький національний ун-т. — Донецьк, 2004. — 230арк. — Бібліогр.: арк. 170-197.



Анотація до роботи:

Сидорова Вікторія Вікторівна. Розвиток спеціальних рухових здібностей у гімнасток 8-12 років засобами вільних вправ. –Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з фізичного виховання і спорту за спеціальністю 24.00.01 – Олімпійський і професійний спорт. Харківська державна академія фізичної культури, Харків, 2003 р.

Вперше обґрунтована доцільність розвитку спеціальних рухових здібностей гімнасток за допомогою розроблених нами програм базових композицій вільних вправ. Аналіз кореляційних взаємозв’язків дозволив визначити найбільш значимі спеціальні рухові здібності гімнасток 8-12 років для успішного вдосконалення їх спортивно-технічної майстерності у вільних вправах. Розроблено і апробовано авторський тест “стрибок на тумбу в стійку на руках – курбет” для комплексної оцінки рівня розвитку швидкісно-силових якостей, технічної витривалості та вдосконалення спортивно-технічної майстерності юних гімнасток. Розроблено спеціалізовані спортивно-педагогічні принципи реалізації базових композицій вільних вправ в навчально-тренувальному процесі підготовки гімнасток. За допомогою результатів, наведених у таблицях і рисунках переконливо показано ефективність розробленої програми з використанням базових композицій для вдосконалення майстерності гімнасток 8-12 років у вільних вправах, що підтверджується більшістю вірогідних змін між вихідними і кінцевими показниками за спортивно-технічною майстерністю, рівнем розвитку фізичних якостей, сенсомоторних характеристик, естетичністю виконання вільних вправ.

1. Аналіз спеціальної науково-методичної літератури показує, що у спортивній гімнастиці питанню розвитку спеціальних рухових якостей приділяють велику увагу. Між тим питання розвитку спеціальних рухових здібностей гімнасток 8-12 років засобами вільних вправ на етапі спеціалізованої підготовки вивчено недостатньо. Експериментальне обґрунтування цієї проблеми і є мотивом вибору теми дисертаційного дослідження.

2. На основі теоретичного аналізу ми визначили, що спеціальні рухові здібності - це сукупність психомоторних властивостей людини, які визначають цільове призначення, якісні ознаки та робочу ефективність м’язової діяльності і надають гімнасткам можливості досягти найкращих результатів. Вони виявляються у виді сили, швидкості, витривалості, гнучкості і сенсомоторних можливостей, які визначають чутливість сприйняття й оперативність обробки інформації о процесі виконання дій і рухів: точність оцінки м’язових зусилль, часових і просторових характеристик, вестибулярна стійкість, реакції антиципації і тощо.

3. На етапі спеціалізованої підготовки в спортивній гімнастиці чітко виявляється базове формування спеціальних рухових здібностей засобами вільних вправ, які становлять собою виконувані під музику послідовні поєднання різних акробатичних і гімнастичних елементів, пов’язаних між собою хореографічними, танцювальними й елементарними спортивно - гімнастичними рухами. Деякі з них складають групу “універсальних базових вправ”, характерних для усіх видів гімнастичного багатоборства. Їхнє виконання є базовою основою для удосконалення спортивно-технічної майстерності в гімнастиці.

4. Дослідження спеціальних рухових здібностей гімнасток показало, що основними характеристиками, які визначають високий рівень спортивно-технічної майстерності у вільних вправах є: досконалість техніки серій акробатичних і гімнастичних стрибків, вибухова сила, швидкісно-силова витривалість, технічна витривалість, точність диференціювання м'язових зусиль при швидкісно-силових діях, просторова точність рухів, рухова пам’ять з переважним використанням зорової інформації, зорово-моторна реакція, естетичність виконання композиції, що і підтверджується кореляційною залежністю між ними.

5. Рівень розвитку спеціальних рухових здібностей підвищується у відповідності із зростанням майстерності від III до I розрядів. Найбільша різниця виявлена між групами досліджуваних III і II розрядів за наступними показниками: в розвитку вибухової сили м'язів ніг - на 8,8%; силової витривалості у статичному режимі роботи м’язів – на 48,92%; спеціальної витривалості - на 49,48%; активної гнучкості – на 3,69%; спеціальної технічної витривалості – на 2,59% і 3,21%; точності відтворення часу (7с) - на 18,59%; точності диференціювання м'язових зусиль (правою – на 14,79% і лівою – на 12,05%); вестибулярної стійкості - на 27,9%; швидкості сприйнятття інформації – на 8,08%; сенсомоторної координації - на 12,19%; швидкості переробки інформації – на 7,33%; рухової пам’яті з переважним використанням слухової і зорової інформації - на 18,05%; вібірковості зорової пам'яті - на 14,5%; рухової пам’яті з переважним використанням слухової інформації - на 4,7%.

6. Оцінка відмінностей між досліджуваними-гімнастками II і I розрядів за даними рухової підготовленості має особливий зміст, відмінний від показників спортсменок III і II розрядів. Найбільша різниця між групами досліджуваних виявлена за такими показниками: в розвитку швидкісно-силової витривалості м'язів верхнього плечевого поясу – на 34,38% і м'язів ніг - на 30,28%; вибухової сили м'язів верхнього плечевого поясу – на 32,2%; швидкості бігу – на 6,09%; силової витривалості у динамічному режимі – на 19,7%; пасивної гнучкості – на 10,77%; точності відтворення часу (49с) - на 13,92%; точності диференціювання м'язових зусиль при швидкісно-силових діях - на 17,89%; просторової точності рухів - на 34,62%; рівня регуляції в нервово-м'язовому апараті – на 9,4%; уваги – на 17,6%; рухової пам’яті з переважним використанням зорової інформації - на 16,55%.

7. Розроблені базові композиції вільних вправ - це складнокоординаційні функціональні утворення, що забезпечують взаємозв’язок окремих елементів структури рухів у композиційно-музичну цілісність. Композиції наповнюються динамічним функціональним змістом, як у окремих структурних компонентах, так і в композиції в цілому.

8. Зміст запропонованої нами методики по складанню і реалізації базових композицій вільних вправ у спортивній гімнастиці відрізнявся від загальноприйнятих, не тільки наявністю заздалегідь обумовлених педагогічних впливів, але й обліку відповідних реакцій досліджуваних за даними педагогічного контролю, який включав оцінку кількісних і якісних показників рухових здібностей. В основі методики лежать закономірності, які реалізуються через спеціалізовані принципи складання і реалізації базових композицій вільних вправ: реалізації різнохарактерних музичних творів у вільних вправах; зниження трудності змісту змагальних композицій; оцінки перспективи розвитку вільних вправ; відповідності та змістовності рухів музичному супроводу; послідовної варіативності побудови рухів; рухово-естетичної спряженості. Успішність реалізації програми багато в чому визначається 3 групами факторів: перша пов'язана з особистістю гімнастки; друга - з особистістю тренера, хореографа та акомпаніатора; третя - із навколишнім оточенням і умовами навчально-тренувального процесу. Розвиток рухових здібностей забезпечується дотриманням педагогічних та організаційно-методичних умов.

9. Основною умовою прояву спеціальних рухових здібностей при виконанні композицій вільних вправ на високому спортивно-технічному рівні з естетичними характеристиками є усвідомлення емоційної та смислової змістовності вільних вправ. У констатуючому експерименті ми з'ясували, що 78% гімнасток не можуть охарактеризувати смисловий зміст своїх композицій. Після проведення формуючого експерименту оцінка за естетичне виконання вільних вправ у гімнасток III розряду покращилася на 0,7 бали чи 11,43% (Р<0,05); II розряду - на 0,6 бали, що складає 9,27% (Р<0,05) і I розряду – на 0,9бали чи 13,35% (Р<0,05).

10. Результати формуючого педагогічного експерименту показали, що впровадження програми базових композицій вільних вправ у навчально-тренувальний процес гімнасток експериментальної підгрупи дозволило підвищити рівень їхньої спортивно-технічної майстерності, швидкісно-силових якостей, технічної витривалості, показників сенсомоторних характеристик у більшій мірі, ніж у контрольній за 83 показниками з 88. При цьому, вірогідних поліпшень в експериментальній групі – 54, у контрольній - 17 (Р<0,05).

11. Дані наших досліджень дозволили визначити, що високий рівень організації навчально-тренувального процесу, який включає структурно-функціональні особливості взаємодії елементів фізичного та естетичного виховання сприяє гармонійному розвитку особистості гімнасток. Вивчення цих умов вимагає подальших досліджень.

Публікації автора:

1. Сидорова В.В. Эстетическое воспитание гимнасток средствами хореографии // Гуманітарна освіта: Збірник наукових праць АПН України і Гуманітарного інституту. –Вип.1. - Серія: Психологія і педагогіка. –Київ-Херсон: Айлант, 2000. –Вип.1. –С. 227-233.

2. Сидорова В.В. Планирование специальных видов разминки в основных микроциклах подготовительного, соревновательного и переходного периодов // Здоров’я та освіта: проблеми та перспективи: Матеріали Всеукраїнської науково-методичної конференції. –Донецьк: ДонДУ, 2000. – С. 216-219.

3. Сидорова В.В. Батутная подготовка в тренировке гимнасток // Здоров’я та освіта: проблеми та перспективи: Матеріали Всеукраїнської науково-методичної конференції. –Донецьк: ДонДУ, 2000. – С. 220-224.

4. Сидорова В.В. Тенденции развития вольных упражнений // Спорт для всех, 2000. - №1. – С. 46-51.

5. Сідорова В.В., Лахтарьова І.В., Канунніков В.М. На шляху до олімпійського рівня // Сучасні напрямки розвитку теорії та методики гімнастики: Збірник наукових матеріалів. - Львів: ЛДІФВіС, 2000. – С.55-58.

6. Сідорова В.В. Аналіз складу та труднощів вільних вправ учасників чемпіонату України у 2000р. // Сучасні напрямки розвитку теорії та методики гімнастики: Збірник наукових. -Львів: ЛДІФВіС, 2000. – С.51-55.

7. Сидорова В.В. Точность воспроизведения параметров движений как показатель мастерства гимнасток // Теорiя i практика фiзичного виховання, 2001. - №1-2. –С.42-46.

8. Сидорова В.В., Фалькова Н.І. Використання аеробного та сенсомоторного комплексу вправ у навчальному процесi з фiзичного виховання студенток // Фiзична культура, спорт та здоров’я нацiї: Матеріали міжнародної науково-методичної конференції. - Київ-Вiнниця: ДОВ“Вiнниця”. -2001. –С.59-60.

9. Сідорова В.В., Фалькова Н.І. Взаємозв’язок технiчної та фiзичної пiдготовки гiмнасток високої квалiфiкацiї // Фiзична культура, спорт та здоров’я нації: Матеріали міжнародної науково-методичної конференції. - Київ-Вiнниця: ДОВ “Вiнниця”, 2001. –С.148-149.

10. Сідорова В.В. Стан розвитку психомоторних здiбностей у гiмнасток 8-12 рокiв // Фiзична культура, спорт та здоров’я нацiї: Матеріали міжнародної науково-методичної конференції. - Київ-Вiнниця: ДОВ “Вiнниця”, 2001. –С. 320-322.

11. Сідорова В.В. Технiчна i фiзична спряженiсь як критерiй iнформативностi тестiв // Педагогiка i психологiя формування творчо особистостi: проблеми i пошуки. -Кив-Запорiжжя, 2002. -Вип.22.- С.217-219.

12. Сидорова В.В. Розвиток швидкісно-силових здібностей у процесі формування культури рухів // Теорiя i практика фiзичного виховання, 2002. -№1. –С.63-69.

13. Сидорова В.В. Формирование культуры движений гимнасток на этапе

специализированной подготовки // Physical education and sport. Sixth International Scientific

Congress Modern Olympic Sport and Sport for All. -Warsaw. –2002. -V 46. -Р.185-186.

14. Сидорова В.В. Содержание культуры движений как двигательно-эстетического понятия //

Физическое воспитание студентов творческих специальностей. – Харьков: ХГАДИ (ХХПИ),

2002. – №5.- С.85-91.

15. Сідорова В.В. Теоретичне опанування об’єктивних критерiв оцiнки культури рухiв // Педагогiка i психологiя формування творчо особистостi: проблеми i пошуки. -Кив-Запорiжжя, 2002. -Вип.25.- С.354-357.

16. Сидорова В.В. Реализация организационно-педагогической системы формирования культуры движений // Молодая спортивная наука Донбасса: Материалы научно-практической конференции. - Донецк: ООО “Городская типография №1”, 2002. –С.49-54.

17. Сидорова В.В. Технология составления композиций вольных упражнений // Теорiя i практика фiзичного виховання, 2003. -№1. –С.9-16.

18. Сидорова В.В. Формування культури рухів як засіб вдосконалення виконавської майстерності гімнасток у вільних вправах // Збірник наукових праць з галузі фізичної культури та спорту. Вип.7: У 3-х т. –Львів: НВФ “Українські технології”, 2003. -Т.3. –С.53-55.

19. Сидорова В.В. Розвиток сенсомоторних здібностей і їх взаємозв’язок зі спортивно-технічною підготовленістю юних гімнасток // Сучасні проблеми розвитку теорії та методики гімнастики: Збірник наукових матеріалів. –Львів: НВФ “Українські технології”, 2003. –С.40-43.

20. Сидорова В.В. Развитие сенсомоторных способностей в структуре специальной двигательной подготовки юных гимнасток // Теорiя i практика фiзичного виховання, 2003. -№2. -С.52-58.

21. Сідорова В.В. Ефективність реалізації програми базових композицій в процесі узагальнення майстерності гімнасток у виконанні вільних вправ // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. пр. за ред. Єрмакова С.С. – Харків – Донецьк: ХДАДМ (ХХПI), 2003. -№23. –С.388-394.

22. Сідорова В.В., Рибковський А.Г. Виявлення специфічних сенсомоторних здібностей гімнасток і їх розвиток засобами вільних вправ // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. пр. за ред. Єрмакова С.С. – Харків – Донецьк: ХДАДМ (ХХПI), 2004. -№ 1. –С.300-306.

23. Сідорова В.В. Дослідження уваги у гімнасток 8-12 років і її розвиток в процесі реалізації базових композицій вільних вправ // Зб. наукових праць з галузі фізичної культури та спорту. Вип.8: У 4-х т. –Львів: НВФ “Українські технології”, 2004. -Т.1. –С.367-371.

24. Сидорова В.В. Розвиток рухової пам’яті у гімнасток 8-12 років в процесі реалізації базових композицій вільних вправ // Теорiя i практика фiзичного виховання, 2004. -№1. -С.39-45.