Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Савченко Катерина Віталіївна. Розвиток вольових якостей молодших школярів як умова їх навчальної успішності : дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2007. — 250, [4]арк. — Бібліогр.: арк. 168-182.



Анотація до роботи:

Савченко К.В. Розвиток вольових якостей молодших школярів як умова їх навчальної успішності. Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07. – педагогічна та вікова психологія. – Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, Київ, 2007.

Дисертаційне дослідження присвячено вивченню психологічних особливостей розвитку вольових якостей молодших школярів як умови їх навчальної успішності. Обгрунтувано теоретико-методологічні засади вивчення проблеми розвитку вольових якостей молодших школярів та їх значущість у навчальній діяльності. Узагальнено знання про психологічну природу волі та її роль у психічному розвитку дітей молодшого шкільного віку. Експериментально досліджено рівні розвитку вольових якостей молодших школярів в умовах навчальної діяльності. Встановлено наявність кореляційного зв’язку між рівнем розвитку вольових якостей молодших школярів та рівнями їх навчальних досягнень. Виявлено комплекс вольових якостей у молодших школярів, які найбільше корелюють з їх навчальною успішністю. Такими є: цілеспрямованість, наполегливість, самостійність, організованість, ініціативність та вольова поведінка. Розроблено та апробовано програму розвитку вольових якостей, які визначають успішність навчальної діяльності молодших школярів, доведено її ефективність, науково обгрунтовано зміст психолого-педагогічної роботи, спрямованої на розвиток вольових якостей в учнів початкової школи.

  1. У дисертації наведено теоретичне обґрунтування та результати експериментального вивчення проблеми розвитку вольових якостей молодших школярів, визначені рівні їх розвитку, з’ясовано вплив вольових якостей на рівень навчальних досягнень учнів цього віку. Встановлено зв’язок між рівнем розвитку вольових якостей молодших школярів та їх навчальними досягненнями.

  2. Теоретичний аналіз наукових досліджень з проблеми волі та розвитку вольових якостей молодшого школяра засвідчив, що психологічна природа волі трактується науковцями по-різному. Провідними є три підходи стосовно її природи: мотиваційний, “вільного вибору”, регулятивний. В нашому дослідженні ми виходимо із регулятивного підходу. Воля проявляється через вольові дії, регуляцію внутрішніх станів, власних дій і різних психічних процесів, вольові якості особистості, які розглядаються у психології як відносно стійкі, незалежні від конкретної ситуації психічні утворення, що засвідчують досягнутий особистістю рівень свідомої саморегуляції поведінки.

  3. На основі аналізу літературних джерел та результатів експериментального дослідження виділено показники розвитку вольових якостей молодших школярів стосовно кожної із них (дисциплінованість, самостійність, витримка, організованість, рішучість, ініціативність, цілеспрямованість, наполегливість, здатність володіти собою, вольова поведінка).

  4. Встановлено наявність високого, середнього і низького рівнів розвитку вольових якостей упродовж молодшого шкільного віку. У більшості учнів 1-х-3-х класів переважає середній рівень розвитку досліджуваних вольових якостей (дисциплінованість, самостійність, наполегливість, витримка, організованість, рішучість, ініціативність, цілеспрямованість, здатність володіти собою, вольова поведінка). Від 1-го до 3-го класу збільшується кількість учнів з високим рівнем цілеспрямованості, наполегливості, вольової поведінки і зменшується – здатності володіти собою.

  5. Існує взаємозв’язок (помірний, значущий, тісний) рівня навчальних досягнень (високий, достатній, середній і початковий) з рівнем прояву вольових якостей. Чим нижчий рівень навчальних досягнень досліджуваних, тим більший відсоток прояву середнього й низького рівня розвитку вольових якостей. І, навпаки, чим вищий рівень навчальних досягнень учнів, тим вищий рівень розвитку їх вольових якостей. Ця закономірність має місце у всіх вікових групах. Дана залежність стосується усіх вольових якостей, які досліджувались. Це дозволяє зробити важливий для педагогічної практики висновок – розвиваючи вольові якості молодшого школяра, можна підвищувати його навчальну успішність. Особливо це стосується тих вольових якостей, які найбільше корелюють з навчальною успішністю.

  6. Навчальна успішність учнів 1-х - 3-х класів найбільше корелює з такими вольовими якостями як: наполегливість, організованість, самостійність, ініціативність. Крім названих, для учнів 1-х і 3-х класів такою якістю є і цілеспрямованість, а для учнів 2-х і 3-х класів – рішучість. В учнів 1-х класів найбільше корелює з навчальними досягненнями їх вміння діяти за зразком, здатність докладати вольове зусилля для визначення способу дій, активність, самостійність, що були названі нами загальним поняттям “вольова поведінка”. Менше корелюють – рішучість, здатність володіти собою (витримка й дисциплінованість), а в учнів 2-х і 3-х класів – здатність володіти собою та вольова поведінка.

  7. Апробовано програму розвитку вольових якостей молодших школярів, яка базується на принципі суб’єктного ставлення до дитини. Вона спрямована на формування у дітей уявлень про волю та вольові якості особистості, вміння приймати поставлену дорослим мету і самостійно її ставити, планувати й організовувати свою діяльність, діяти згідно із правилами; мотивації досягнення успіху в діяльності та тренуванні вольових якостей, довільності поведінки і самоконтролю; розвитку уміння діяти за зразком, уміння долати труднощі. Основними засобами здійснення цієї роботи слугували психотехнічні ігри, вправи, завдання, які організовувались у формі групової та індивідуальної роботи.

  8. Встановлено ефективність авторської програми, що засвідчили порівняльні показники рівня розвитку вольових якостей молодших школярів до і після формувальних впливів. Контент-аналіз та бесіди з учителями водночас засвідчили зростання рівня їх навчальних досягнень.

Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми розвитку вольових якостей молодших школярів. Подальша розробка даної проблеми вбачається у вивченні можливостей впливу мотивації діяльності учнів, сім’ї на формування вольової поведінки молодшого школяра. Поглибленого вивчення вимагає питання впливу стилю керівництва педагога на прояв вольових якостей учнів на всіх етапах молодшого шкільного віку.

Публікації автора:

  1. Савченко К.В. Неуспішність у навчальній діяльності молодшого школяра – як психолого-педагогічна та соціальна проблема // Психологія. Збірник наукових праць НПУ імені М.П. Драгоманова. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2000. – Вип. 2 (9), Ч.II. – С.120 - 124.

  2. Савченко К.В. Психологічні чинники навчальної неуспішності молодших школярів // Психологія. Збірник наукових праць НПУ імені М.П. Драгоманова. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2001. – Вип.12. – С. 234 - 239.

  3. Савченко К.В. Соціальні чинники навчальної неуспішності молодших школярів // Проблеми вищої педагогічної освіти у світлі рішень ІІ Всеукраїнського з’їзду працівників освіти: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (4 грудня 2001 р.). – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2001. – Ч.4. – С.14 - 16.

  4. Савченко К.В. Розвиток волі молодших школярів як чинник їх навчальної успішності // Проблеми загальної та педагогічної психології: Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. – К.: ГНОЗІС, 2004, Т.VI. – Вип. 5. – С.310 - 319.

  5. Савченко К.В. Психокорекційна робота як засіб формування вольових якостей молодших школярів. Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія № 12. Психологічні науки. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2005. – Вип. 4 (28). – С. 95 - 99.

  6. Савченко К.В., Приходько Ю.О. Розвиток вольових якостей молодших школярів із різними рівнями навчальних досягнень. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 12. Психологічні науки. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2006. – №11 (35). – С. 121 - 127. (Автором здійснено аналіз результатів емпіричного дослідження).

  7. Савченко К.В. Цілеспрямованість молодших школярів із різними рівнями навчальних досягнень // Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. / За ред. С.Д. Максименка. – К.: Логос, 2007, т. 7, вип. 10. – С. 352 - 362.

  1. Савченко К.В. Психологія волі // Психологія. Комплекс типових навчальних програм для підготовки студентів за кредитно-модульною та модульно-рейтинговою системою. / За ред. академіка В.І. Бондаря. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2006. – С.164 - 175.

  2. Савченко К.В., Приходько Ю.О. Розвиток вольових якостей молодших школярів як чинник їх навчальної успішності. Навчально-методичний посібник. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2007. – 60 с. (Автором проведено аналіз вітчизняних та зарубіжних підходів до проблеми розвитку волі у молодших школярів та розроблена програма розвитку їх вольових якостей).