1. Всебічний аналіз архівних матеріалів та історіографії, зокрема, відповідної науково-технічної літератури, дозволив вперше здійснити комплексне дослідження проблеми розвитку залізничного транспорту на Півдні та Сході України в другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. 2. Шляхом узагальнення джерельної та історіографічної бази відтворено цілісну історико-наукову картину розгортання залізничного будівництва в означеному регіоні, чинники якого були безпосередньо пов’язані з процесами формування капіталізму в Російській імперії. Воно вплинуло на розташування продуктивних сил, внесло значні зміни у географію промисловості, сільського господарства і торгівлі, сприяло швидкому зростанню міст та різкому збільшенню чисельності пролетаріату як окремого прошарку суспільства. 3. У процесі розвитку залізничного будівництва на Півдні та Сході України нами виділено три періоди, в основі поділу яких цілі та напрямки спорудження мережі: перший період (середина 60 – кінець 70-х рр. ХІХ ст.) – початок залізничного будівництва, з метою встановлення транспортного зв’язку між південними портами (Одеса, Таганрог) і центральними районами країни; другий період (1880-ті – 1910 рр.) – спорудження залізничної мережі в Донецько-Криворізькому промисловому районі; третій період (1910-1914 рр.) – будівництво Північно-Донецької залізниці, як домінуючого шляху між північною і південною Україною. 4. Спорудження регіональної залізничної мережі в цілому йшло за тією ж самою технологією, що і в інших районах Російської імперії, проте саме в Україні було досягнуто значних успіхів у вирішенні технічних проблем, пов’язаних з будівництвом та функціонуванням залізниць, а також практичне втілення новітніх досягнень науково-технічної думки (конструкція верхньої будови, організація водопостачання тощо). Особливого значення набуло створення високоефективної, системи експлуатації, технічного обслуговування та ремонту рухомого складу. 5. Бурхливий розвиток залізничного транспорту Півдня та Сходу України став значним стимулом для відповідного розвитку гірничої та паливної промисловості, металургії, машинобудування, особливо в Донецько-Придніпровському районі, який до початку ХХ ст. перетворився на основну вугільно-металургійну базу імперії. Одним з найвагоміших результатів стрімкого прогресу у залізничній техніці в Україні слід вважати зародження вітчизняного паровозо- (в Харкові та Луганську) і вагонобудування, що, зокрема, сприяло розробленню у 1884 р. вантажного вагону “нормального типу”, який відрізнявся високими техніко-економічними показниками, досконалістю конструкції. 6. Необхідно констатувати й наявність окремих негативних явищ. Так, паровозний парк залізниць Півдня та Сходу України характеризувався багатосерійністю та складався переважно з застарілих типів паровозів, це призводило до технічної відсталості паровозного господарства; не завжди швидко і своєчасно втілювались у практику досягнення науково-технічної думки, наприклад, недостатня увага приділялась експлуатації паровозів обладнаних системою “компаунд”. 7. Величезна роль в удосконаленні роботи залізничного транспорту належала вітчизняним інженерам (Л. Валькевич, С. Смирнов, О. Рижов, П. Жолнеркевич, І. Маргуліс) і винахідникам (І. Сметанка, О. Зук, М. Догадкін, П. Букалов, С. Рудницький), які поряд з видатними вченими (О. Бородін, М. Долгов, М. Белелюбський, Ю. Ломоносов, А. Струве) здійснювали значні науково-технічні розробки, сприяли впровадженню новітніх технологій та інновацій, що зокрема, стосувалися створення штучних споруд, нових конструкції паровозів та вагонів, покращення конструкції колії, дослідження різних видів палива тощо. Виявлено і введено до наукового обігу нові імена інженерів та винахідників. Таким чином, на протязі другої половини ХІХ – на початку ХХ ст. в Україні утворився потужний транспортно-виробничий та науково-технічний центр, який займав домінуючі позиції як в Україні, так і в Російській імперії в цілому. Основний зміст дисертації викладено у наступних роботах: 1. Пономаренко Р. Історичний огляд створення штучних споруд на залізницях України в другій половині ХІХ – початку ХХ століть // Київська старовина. – 2003. – №4. – С.159-165. 2. Пономаренко Р.О. Історичний огляд конструкції верхньої будівлі на українських залізницях в другій половині ХІХ – початку ХХ століть // Сторінки історії. Збірник наукових праць. Вип. 18. – К.: Політехніка, 2003. – С.101-109. 3. Пономаренко Р.О. Штучні споруди в залізничному будівництві на Україні в 1865-1914 рр. // Збірник наукових праць. Серія «Історія та географія» / Харк. держ. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди. Вип.14-15. – Х., 2003. – С.60-67. 4. Пономаренко Р.О. До історії створення і розвитку ремонтної та виробничої бази на залізницях України // Матеріали 2-ї Всеукраїнської наукової конференції «Актуальні питання історії техніки» – К.: ЕКМО, 2003. – С.122-124. 5. Пономаренко Р.О. Розвиток паровозобудування на Україні в кінці ХІХ – на початку ХХ століть // Дослідження з історії техніки. Вип. 3. – К.: ЕКМО, 2003. – С.92-100. 6. Пономаренко Р.О. Історія вагонного господарства і вагонобудівництва на Україні // Матеріали Восьмої конференції молодих істориків освіти, науки і техніки. – К., 2003. – С.164-170. 7. Пономаренко Р.О. Зародження паровозобудування на Україні (1896-1900) // Збірник матеріалів наукової конференції «Музей і сучасність». – Х., 2004. – С.94-95. 8. Пономаренко Р.О. Організація водопостачання залізниць півдня та сходу України в другій половині ХІХ – на початку ХХ століть. // Дослідження з історії техніки. Вип. 5. – К.: ЕКМО, 2004. – С.85-90. 9. Пономаренко Р.О. Забезпечення паливом залізниць півдня та сходу України // Матеріали 3-ї Всеукраїнської наукової конференції «Актуальні питання історії техніки» – К.: ЕКМО, 2004. – С.93-96. 10. Пономаренко Р.О. Науково-технічні інновації на залізничному транспорті України в другій половині ХІХ – на початку ХХ століть. // Дослідження з історії техніки. Вип. 7. – К.: НТУУ «КПІ», 2005. – С.75-79. 11. Пономаренко Р.О. Залізничне будівництво на півдні та сході України наприкінці ХІХ - на початку ХХ ст. // Сторінки історії. Вип. 21. – К.: Політехніка, 2005. – С.64-65. 12. Пономаренко Р.О. Розвиток залізничного транспорту на Півдні та Сході України // Матеріали Десятої конференції молодих істориків освіти, науки і техніки. – К., 2005. – С.118-124. |