Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економічна теорія


230. Дахнова Олена Євгенівна. Ринок інфраструктурних послуг та його розвиток у трансформаційній економіці: дис... канд. екон. наук: 08.01.01 / Харківський національний ун-т ім. В.Н.Каразіна. - Х., 2004.



Анотація до роботи:

Дахнова О. Є. Ринок інфраструктурних послуг та його розвиток у трансформаційній економіці. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.01.01 – економічна теорія.

Харківський національний університет ім. В. Н. Каразіна МОН України, Харків, 2004.

На основі дослідження сутності інфраструктури в перехідній системі, місця природних монополій в інфраструктурній сфері, а також інфраструктурної ролі держави в трансформаційній економіці обґрунтовано необхідність використання поняття “інфраструктурна послуга”, розкрито його економічний зміст і показано місце інфраструктурної послуги в системі суспільного розподілу праці.

За допомогою системного економічного аналізу інституційних форм організації ринку інфраструктурних послуг, його суб’єктного складу доведено, що об’єктивні межі й тенденції розвитку ринку інфраструктурних послуг в перехідній економіці є результатом взаємодії залишкових державно-соціалістичних і визріваючих ринкових підвалин господарської поведінки суб’єктів.

Систематизовано цінові та нецінові чинники попиту і пропозиції на ринку інфраструктурних послуг та виявлено зміст взаємозв’язку між трансакційним сектором та ринком інфраструктурних послуг. На цій основі уточнено механізм ціноутворення на даному ринку, який враховує специфічні нецінові чинники попиту і пропозиції, обумовлені інституційною трансформацією господарюючих суб’єктів.

У роботі виділено домогосподарства як суб’єктів ринка інфраструктурних послуг і особливої мікрорівневої економічної системи, та схарактеризовано з точки зору певної функціональної структури, економічної поведінки та економічного потенціалу.

На основі комплексного аналізу складових ринку інфраструктурних послуг, проведеного з урахуванням зарубіжного досвіду удосконалення інфраструктурних секторів і сучасних реалій української економіки, а також тенденцій світової економіки і впливу процесів глобалізації та інформатизації в ній, сформульовано пріоритети розвитку ринку інфраструктурних послуг у трансформаційній економіці України.

У дисертаційній роботі подано комплексне теоретичне дослідження процесів формування й розвитку ринку інфраструктурних послуг в Україні та запропоновано заходи щодо його оптимізації. Вивчення найбільш гострих проблем удосконалення функціонування ринку інфраструктурних послуг у трансформаційній економіці спонукало зробити наступні висновки і пропозиції:

  1. Інфраструктура становить собою сукупність інститутів, що організаційно і матеріально забезпечюють безперебійне функціонування і взаємодію ринкових суб’єктів та регулюють основні ринкові процеси. Актуальний зміст інфраструктури в трансформаційній економіці інверсійного типу відображає результат розвитку державно-монополістичної системи господарювання, створює передумови для становлення й розвитку нових ринкових інститутів, які виконують певні інфраструктурні функції, та, отже, формує межі й напрямки еволюції перехідної системи. Інверсійний характер трансформації економіки обумовлює неадекватність існуючої сьогодні в Україні інфраструктури якісно новим соціально-економічним умовам. Специфічною особливістю інфраструктури в перехідних умовах є її “мозаїчний” характер, тобто поєднання елементів різних епох: доіндустріальних, індустріальних і постіндустріальних. Завдяки цій особливості, а також внаслідок інверсійного характеру трансформації забезпечується інфраструктурна спадкоємність (послідовність), яка передбачає органічний зв’язок між економічними явищами поряд з фрагментарністю в діяльності окремих складових інфраструктури.

  2. В інфраструктурних секторах економіки панівну роль відіграють монополії (державні або природні). Суб’єкти природних монополій, здійснюючи виробництво своєї продукції та її реалізацію, як правило, вирішально впливать на економіку всіх інших галузей і регіонів. Тому регулювання сфер природних монополій є однією з гострих проблем як для економіки перехідного періоду, так і для нормально функціонуючої ринкової економіки. Інфраструктурні галузі традиційно вважалися об’єктом державної діяльності. За сучасних умов управління інфраструктурним розвитком з боку держави виражається у забезпеченні рамкових умов для функціонування господарських суб’єктів, встановленні правил гри і контролю за їх виконанням, крім того, держава виступає як активний учасник економічних відносин.

  1. Економічний зміст інфраструктури визначається функціональним призначенням у системі суспільного розподілу праці. Це призначення полягає в забезпеченні функціонування всіх учасників ринку через надання енергетичних, комунальних, транспортних, фінансових, телекомунікаційних послуг. Ці послуги мають специфічні властивості такі як утилітарність, унікальність, невинятковість, неділимість та по суті є базовими для всієї економіки. Виходячи з особливостей вказаних послуг виникає обґрунтованість виділення окремої групи послуг – інфраструктурних. Під інфраструктурною послугою ми розуміємо спеціалізовану діяльність ринкових інститутів, результати якої виражаються у корисному ефекті та забезпечують нормальне функціонування і взаємодію суб’єктів ринку. Інфраструктурна послуга відіграє вирішальну роль в організації економічної діяльності практично всіх галузей, і посідає ключове місце в суспільному розподілі праці.

  2. Виділення інфраструктурних послуг як окремого виду послуг обумовлює подальше формування ринку інфраструктурних послуг на практиці і розгляд особливостей його формування й розвитку в теорії. Ринок інфраструктурних послуг становить собою сукупність соціально-економічних відношень, виникаючих між виробниками і споживачами в процесі купівлі-продажу базових послуг, які забезпечують безперебійне функціонування і взаємодію суб’єктів ринкової економіки. В інституційному аспекті організації ринку інфраструктурних послуг виділяються форми державного регулювання і контролю за діяльністю суб’єктів даного ринку, форми конкуренції, пов’язані з обмеженням монопольних проявів, і форми господарських структур, що являють собою вертикально інтегровані компанії. Сучасні трансформаційні процеси в економіці обумовлюють перехідний характер діяльності суб’єктів ринку інфраструктурних послуг, що означає поєднання елементів державно-соціалістичного типа господарювання з появою нових повноцінних ринкових суб’єктів господарювання. У складі професійних учасників ринку інфраструктурних послуг доцільно виділити декілька секторів, які мають поряд із спільними рисами і специфічні особливості: енергетичний (що включає електроенергетичний і нафтогазовий комплекс), комунальний, транспортний (що включає залізничий, автомобільний, авіаційний, водний, а також порти, аеропорти і т. д.), телекомунікаційний (що включає фіксований, мобільний зв’язок та Інтернет-послуги) і фінансовий (що включає банківські та небанківські послуги).

  3. Дослідження попиту і пропозиції інфраструктурних послуг, а також систематизація цінових і нецінових чинників попиту й пропозиції дозволили розкрити механізм ціноутворення на ринку інфраструктурних послуг та інституційну обумовленість процесів взаємодії суб’єктів на даному ринку. Інституційний розвиток форм господарювання та інституційна трансформація, що передбачає зміну форм господарювання і появу нових, недержавних форм, виступають як специфічні нецінові чинники попиту і пропозиції на ринку інфраструктурних послуг. Крім того, механізм ціноутворення на інфраструктурні послуги може бути доповнений з урахуванням взаємозв’язку між ринком інфраструктурних послуг і трансакційним сектором економіки. Враховуючи, що ринок інфраструктурних послуг характеризується підвищеною здатністю до генерування витрат, то компанія, яка надає інфраструктурні послуги, може обмежувати обсяг виробництва послуг, назначати високу ціну, перекладати трансакційні витрати на плечі споживачів і отримувати додатковий монопольний прибуток. Для оптимізації процесу ціноутворення на ринку інфраструктурних послуг слід стимулювати застосування інноваційних технологій, що у свою чергу вимагає зміни інституційного середовища.

  4. Особливим суб’єктом ринку інфраструктурних послуг є домогосподарства, які виступають як мікрорівнева економічна система, що характеризується певною функціональною структурою, економічною поведінкою і економічним потенціалом. Економічна поведінка домогосподарств багато в чому обумовлена певними стереотипами, що склалися як протягом державно-соціалістичної системи господарювання, так і в умовах переходу до ринку. Це накладає відбиток на характер взаємодії домогосподарств з ринком інфраструктурних послуг, формуючи певну структуру споживання інфраструктурних послуг, а також рівень доходів і витрат домогосподарств. Найбільш проблематичною сферою є взаємовідносини домогосподарств із сектором комунальних послуг, де накопичилася значна заборгованість за спожиті послуги, що викликано низьким рівнем доходів населення та невідповідністю якості наданих послуг тарифам на них. Важливе значення для розвитку економіки в цілому має характер фінансової поведінки домогосподарств, пов’язаний з рівнем грошових заощаджень. Мотиви й можливості для заощаджень повинні сприяти трансформації наявних заощаджень в інвестиції, виконуючи тим самим одну з основних макроекономічних функцій домогосподарств.

  5. Аналіз діяльності професійних учасників ринку інфраструктурних послуг за окремими секторами дозволив виявити специфічні проблеми для кожної із складових ринку інфраструктурних послуг, а також виявити спрямованість процесів, що відбуваються в них. При цьому важливо відзначити низку позитивних тенденцій, що намітилися з 2000–2001 рр.: поява позитивних результатів реформування нафтогазового і електроенергетичного комплексів, нарощування обсягу транспортних послуг, динамічний розвиток телекомунікаційного і банківського секторів, оновлення форм і методів законодавчого регулювання діяльності суб’єктів ринку інфраструктурних послуг, модернізація нормативно-правової бази у сфері інфраструктурної діяльності. Проте подальший розвиток ринку інфраструктурних послуг потребує зосередження уваги на вирішенні першочергових проблем удосконалення функціонування суб’єктів ринку інфраструктурних послуг. Існуючі проблеми обумовлені перехідним характером економічної системи й пов’язані з незадовільним технічним станом інфраструктурного комплексу, кризою платіжної дисципліни, незбалансованістю розвитку окремих інститутів ринку інфраструктурних послуг. Шляхи подолання основних проблем мають бути адекватні сучасним реаліям ринку і відповідати завданням як перспективного розвитку економіки країни, так і стабілізації макроекономічного середовища.

  6. Важливим чинником формування й розвитку ринку інфраструктурних послуг на сучасному етапі є процес інформатизації та глобалізації економіки. Суть глобалізаційного процесу полягає у накопиченні структурних зрушень і подальшого формування цілісного світового господарства, яке базується на новітніх інформаційних технологіях і всеохоплюючої транснаціоналізації процесів виробництва й обміну. Глобалізація характеризується руйнуванням національних кордонів, закладанням фундаменту нового, глобального суспільства. Розвиток світової глобальної мережі “Інтернет” та інформаційних технологій, інтернаціоналізація валютних ринків і виникнення ринку євро, розвиток міждержавних транспортних мереж, динамічний розвиток міжнародного ринку мобільного зв’язку – усе це відіграє ключову роль у діяльності інфраструктурних елементів. Важливість процесів інформатизації та глобалізації полягає в неоднозначному впливі на ринок інфраструктурних послуг, що має як позитивні, так і негативні наслідки.

  7. Результатом дослідження особливостей функціонування окремих складових ринку інфраструктурних послуг України та осмислення процесів реформування інфраструктурного комплексу в розвинутих країнах стало формулювання пріоритетів розвитку ринку інфраструктурних послуг у трансформаційній економіці України. У загальному вигляді вони зводяться до наступних: інституційні перетворення, що відповідають загальним напрямкам розвитку ринкових відносин, і перетворення форм власності; удосконалення правового регулювання сфер діяльності суб’єктів ринку інфраструктурних послуг; забезпечення адекватності та збалансованості розвитку інфраструктурних інститутів; стимулювання інвестиційних та інноваційних механізмів діяльності інфраструктурних суб’єктів.

Публікації автора:

Статті у фахових наукових виданнях

  1. Лымарь Е. Е. Роль банковской системы в формировании инфраструктуры финансового рынка // Вiсн. Харк. нац. ун-ту. Економічна серія. – Х., 2001. – № 508. – С. 205–208 (0,35 д. а.)

  2. Лымарь Е. Е. Инфраструктурная роль государства в рыночной системе // Вестн. Нац. техн. ун-та “Харьк. политехн. ин-т”. – 2001. – Вып. 24, ч. 4. – С. 178–179. (Техн. прогресс и эффективность производства) (0,2 д. а.).

  3. Дахнова Е. Е. Институциональные формы организации рынка инфраструктурных услуг // Харків: ХДЕУ, Економіка розвитку. – 2003. – № 3. – С. 50–54 (0,7 д. а.)

Інші статті

  1. Лымарь Е. Е. Экономическое содержание инфраструктурной услуги // Вiсн. Харк. нац. ун-ту. – 2002. – № 551. – C. 35–39. – (Актуал. пробл. сучас. науки в дослiдж. молодих вчен. м. Харкова; Ч. 1) (0,4 д. а.)

  2. Тимохова Г. Б., Лымарь Е. Е. Активизация инвестиционных процессов в инфраструктуре Украины // Вченi зап. Харк. гуманiт. iн-ту “Нар. укр. акад.” – 2002. – Т. 8. – С. 382–388 (0,5/0,25 д. а.)

Тези доповідей

  1. Лымарь Е. Е. Инфраструктурное обеспечение развития рыночных институтов // Молодые ученые – науке, технологиям и профессиональному образованию: проблемы и новые решения: Материалы междунар. науч.-практ. конф. (13–17 нояб. 2000 г., Москва). – М., 2000. – С. 63–65 (0,2 д. а.)

  2. Лымарь Е. Е. Рыночная инфраструктура как фактор макроэкономического равновесия // Проблемы равновесия экономических систем в условиях трансформации: Материалы межвуз. науч.-практ. конф., Харьков, 27 апр. 2001 г. / Нар. укр. акад. – Х., 2001. – С. 39–41 (0,125 д. а.)

  3. Лымарь Е. Е. Проблемы оптимизации инфраструктурных услуг на энергорынке Украины // Проблемы равновесия экономических систем в условиях рыночной трансформации: Материалы [II] межвуз. науч.-практ. конф., Харьков, 14 дек. 2001 г. / Нар. укр. акад. – Х., 2001. – С. 63–64 (0,125 д. а.)

  4. Дахнова Е. Е. Рынок инфраструктурных услуг в системе факторов рыночного равновесия // Проблемы равновесия экономических систем в условиях рыночной трансформации: Материалы [III] межвуз. науч.-практ. конф., Харьков, 6 фев. 2003 г. / Нар. укр. акад. – Х., 2003. – С. 16–18 (0,15 д. а.)