Анотація до роботи:
Стояно О.О. Самоідентифікація студентства як процес самовизначення особистості в сучасному суспільстві. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.03 - соціальна філософія та філософія історії. – Південноукраїнський державний педагогічний університет (м. Одеса) ім. К.Д. Ушинського . – Одеса, 2004. Дисертація присв’ячена соціально-філософському осмисленню самоідентифікації студентства як процесу самовизначення особистості в сучасному суспільстві. Самоідентифікація – усвідомлення людиною своєї приналежності до конкретної суспільної групи, спільноти, страти. Самоідентифікація надає можливості для вільного різноманітного розвитку особистості і формування соціальних характеристик, що дозволяють зайняти певну соціальну позицію і тим самим сприяє інтеграції індивіда у спільноту. Структура особистісної самоідентифікації полягає в єдності самопізнання і самооцінки особистісних якостей. Дослідження особистісних самоідентифікацій дало підстави для висновку, що самооцінки студентів відзначаються не тільки різноманітним характером у просторі від позитивних до негативних, самокритичних, але й надзвичайно динамічні в часі: кожне покоління студентів має “своє обличчя”. Змінюється соціальний портрет студентства з першого по п'ятий курс: підвищуються цінності відповідальності, вимогливості до себе, до своїх моральних якостей, знижується самовпевненість. Процес соціальної самоідентифікації зумовлено дією складного для кожного індивіда впливу мікросередовища (родини, родичів, друзів) та офіційної ідеології макросередовища. Висувається положення про те, що визначну роль у навчально-виховному процесі здобуває формування сутнісного ядра культури, що детермінує цільність особистості. Таким ядром повинна стати інтелігентність майбутнього фахівця, незалежно від роду його занять в усьому подальшому житті. Перехід до нової парадигми виховання потребує поєднання “природного” розвитку особистості студента і “штучного” цілеспрямованого впливу викладача з характерними рисами уже сформованої самоідентичності студента. |