Самоосвітній процес особистості як вид її діяльності має психосоціальну природу, адже людина наділена свідомістю, почуттями, емоціями, інстинктами і багатоцільовим характером їх прояву у різних сферах суспільних відносин. Людина відчуває необхідність у самоосвіті в результаті впливу на неї середовища, в якому вона живе, коли оточуючий її світ ставить підвищенні вимоги до вдосконалення її інтелектуального розвитку. Домінуюча у сучасному суспільстві орієнтація на відтворення знання в межах традиції суперечить постійно зростаючим темпам інформатизаційного валу, що породжує конфлікти на рівні індивіда, соціальної групи та суспільства в цілому. Процеси модернізації, що характерні сучасному суспільству, поширюючись на галузь знання, призводять до сумісництва традиційних, сучасних та перехідних елементів його трансляції та відтворення. Ці процеси чітко диференціюють технології самоосвітньої діяльності. В рамках однієї сфери (наприклад, професійної) можуть одночасно існувати як сучасні модернізовані, так і традиційні шляхи самостійного відтворення професійного знання, які кардинально різняться потребо-мотиваційними, ціннісно-нормативними, цільовими характеристиками. Саме тому професійна самоосвітня діяльність відрізняється від освітнього процесу більшою ускладненістю та суперечливістю. Характер праці, науково-технічна активність молодих фахівців мають важливе значення для їх особистісної самоосвітньої діяльності, але не менш важливе значення мають й інші соціальні аспекти діяльності молодих фахівців, а також морально-етичні мотиватори - ціннісні орієнтації молоді, їх життєві цілі та перспективи кар’єри. Результати дослідження підтвердили висунуту гіпотезу про те, що процес самоосвіти молодих фахівців у сучасному українському суспільстві доцільно стимулювати, виходячи з наступних критеріїв: якість підготовки молодого фахівця до самостійної трудової діяльності; ціннісні орієнтації молодого фахівця; бажані перспективи кар’єрного росту молодого фахівця; перспективні життєві цілі молодого фахівця. Переважаюча кількість молодих фахівців (47,3%) вважають освіту важливою умовою досягнення успіху та благополуччя в житті. Це означає, що в суспільній думці склався стійкий стереотип, у відповідності до якого високий рівень освіти є одним з важливих критеріїв особистісних життєвих досягнень. У сучасному суспільстві самоосвіта є невід’ємним детермінуючим чинником особистісного розвитку молодих фахівців, в якому зацікавлені не тільки самі фахівці та їх керівництво, але й суспільство в цілому. Професійна самоосвіта фахівців є планомірним, послідовним і наперед спроектованим процесом, який дає змогу забезпечувати реалізацію потреби молодої людини у самовдосконаленні, саморозвитку, самореалізації, а також підприємств до кадрів робітників відповідного професійно-кваліфікаційного складу, з необхідною мобільністю, підготовки їх до зміни типу праці у відповідності з технічним та інформаційним вдосконаленням виробництва. Ефективним і результативним з точки зору досягнення особистісних цілей молодих фахівців та їх професійної самореалізації може бути самоменеджмент як базова форма самоосвітньої діяльності. |