Дослідження присвячено проблемі формування позитивної Я-концепції як важливого структурного компонента особистості, а також розгляду самосвідомості як одного з найважливіших факторів оптимізації психологічної адаптації першокурсників до нових видів навчальної діяльності у вищому закладі освіти. На підставі теоретичного аналізу і результатів власного емпіричного дослідження зроблено такі висновки: 1. Найбільш обґрунтованою є інтерактивна точка зору на сутність адаптації як на процес взаємодії індивіда і ситуації, діалектичний і системний процес активного пристосування суб’єкта до неадекватних умов середовища ціною додаткових психоенергетичних витрат, результатом якого є можливість оптимально функціонувати. Психологічна адаптація першокурсників до умов навчання у ВНЗ являє собою динамічний процес, зумовлений системою, соціально-психологічних, психолого-педагогічних, особистісних і психофізіологічних факторів. 2. Адаптацію першокурсників до умов навчання у ВНЗ доцільно розглядати на психофізіологічному, особистісному і соціально-психологічному рівнях. 3. Значну роль в оптимізації процесу психологічної адаптації першокурсників на ранніх етапах навчання відіграє їхня самосвідомість. На момент вступу до ВНЗ у школярів уже сформовані особливості самосвідомості і Я-концепції, що виражаються в усвідомлюваній самооцінці, неусвідомлюваному прийнятті себе, типі Я-концепції, рівні домагань і певних розбіжностях між реальним Я і ідеальним Я. Існують значні індивідуальні розбіжності в особливостях сформованості Я-концепції першокурсників. 4. Існує певний взаємозв’язок між рівнем успішності психологічної адаптації студентів до нових видів навчання у вищому закладі освіти й особливостями сформованості у них позитивної Я-концепції. Підвищена напруга психофізіологічних механізмів адаптації спостерігається у студентів з дуже низькою усвідомлюваною самооцінкою, з низьким рівнем неусвідомлюваного прийняття себе, із суперечливим і несуперечливим негативним типами Я-концепції, з низьким рівнем домагань. Найнижчу особистісну адаптацію демонструють студенти з низькою й особливо – з дуже низькою усвідомлюваною самооцінкою. При дуже низькому неусвідомлюваному прийнятті себе особистісна адаптованість досліджуваних знижена, насамперед, у плані поведінкової регуляції. Студенти з несуперечливим негативним типом Я-концепції найменш особистісно адаптовані порівняно з досліджуваними, які мають інші типи Я-концепції (несуперечливої позитивної чи суперечливої). Резерви особистісної адаптації студентів з низьким рівнем домагань знижені. Студенти з високою відповідністю реального Я ідеальному Я демонструють більшу особистісну адаптованість. Найнижчий показник соціально-психологічної адаптації продемонстрували студенти з дуже низьким рівнем усвідомлюваної самооцінки, а найвищий – досліджувані з помірковано високою усвідомлюваною самооцінкою, з дуже високим рівнем неусвідомлюваного прийняття себе. Власники несуперечливої негативної Я-концепції мають найнижчі показники соціально-психологічної адаптації. Установлено факт вищої соціально-психологічної адаптованості досліджуваних з високим рівнем відповідності реального Я ідеальному Я. До моменту вступу до вищих навчальних закладів у більшості першокурсників має місце середній і низький рівень сформованості Я-концепції. 5. Для успішної психологічної адаптації першокурсників до навчальної діяльності у ВНЗ необхідний високий рівень сформованості в них позитивної Я-концепції. Цілеспрямована робота за спеціально розробленою програмою, спрямованою на формування позитивної Я-концепції, на приведення у відповідність реального Я ідеальному Я у студентів сприяє оптимізації психологічної адаптації до навчальної діяльності. Система вправ, виконаних учасниками формуючого експерименту в рамках соціально-психологічного тренінгу, виявилася досить ефективною для зміни ряду якостей самосвідомості й особливостей Я-концепції (підвищення усвідомлюваної самооцінки, посилення неусвідомлюваного прийняття себе, зближення усвідомлюваного і неусвідомлюваного рівнів Я-концепції, підвищення рівня домагань, зближення образів реального Я і ідеального Я). 6. Оптимізація психологічної адаптації першокурсників до навчання у ВНЗ значною мірою залежить від рівня розвитку їхньої самосвідомості. Проведення у вищому навчальному закладі спеціальної роботи з першокурсниками в плані формування у них позитивної Я-концепції є актуальною необхідністю, важливим фактором, що забезпечує їм ефективніший перебіг процесу психологічної адаптації до навчальної діяльності та краще засвоєння учбової програми. Перспективою подальшого дослідження є розробка нових діагностичних методик для визначення рівнів психологічної адаптації студентів до навчальної діяльності, а також рівнів сформованості їхньої самосвідомості. Важливою є і робота з удосконалення методик оптимізації процесу психологічної адаптації до інших видів діяльності та формування позитивної Я-концепції першокурсників. |