Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Демченко Вікторія Анатоліївна. Самосвідомість як фактор психологічної адаптації першокурсників до навчальної діяльності : Дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Харківський національний педагогічний ун-т ім. Г.С.Сковороди. — Х., 2006. — 206арк. : рис., табл. — Бібліогр.: арк. 188-206.



Анотація до роботи:

Демченко В.А. Самосвідомість як фактор психологічної адаптації першокурсників до навчальної діяльності. – Рукопис.

Дисертаційна робота на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна. Харків, 2006.

Дисертацію присвячено питанням впливу самосвідомості на рівень психологічної адаптації до навчання студентів перших курсів.

У дисертації здійснено комплексний підхід до вивчення психологічної адаптації взагалі та першокурсників зокрема, а також особливостей сформованості самосвідомості студентів перших курсів. Виявлено, що сформованість позитивної Я-концепції визначає оптимальний перебіг процесу психологічної адаптації першокурсників до навчальної діяльності. Визначено методи діагностики та шляхи формування позитивної Я-концепції студентів. Обґрунтовано доцільність використання методів формування позитивної Я-концепції як засобу оптимізації психологічної адаптації першокурсників до нових умов навчальної діяльності.

Роботу з розвитку психологічної адаптації студентів перших курсів у процесі формування їхньої позитивної Я-концепції проведено з урахуванням сучасних умов навчання у вищих закладах освіти.

Дослідження присвячено проблемі формування позитивної Я-концепції як важливого структурного компонента особистості, а також розгляду самосвідомості як одного з найважливіших факторів оптимізації психологічної адаптації першокурсників до нових видів навчальної діяльності у вищому закладі освіти. На підставі теоретичного аналізу і результатів власного емпіричного дослідження зроблено такі висновки:

1. Найбільш обґрунтованою є інтерактивна точка зору на сутність адаптації як на процес взаємодії індивіда і ситуації, діалектичний і системний процес активного пристосування суб’єкта до неадекватних умов середовища ціною додаткових психоенергетичних витрат, результатом якого є можливість оптимально функціонувати. Психологічна адаптація першокурсників до умов навчання у ВНЗ являє собою динамічний процес, зумовлений системою, соціально-психологічних, психолого-педагогічних, особистісних і психофізіологічних факторів.

2. Адаптацію першокурсників до умов навчання у ВНЗ доцільно розглядати на психофізіологічному, особистісному і соціально-психологічному рівнях.

3. Значну роль в оптимізації процесу психологічної адаптації першокурсників на ранніх етапах навчання відіграє їхня самосвідомість. На момент вступу до ВНЗ у школярів уже сформовані особливості самосвідомості і Я-концепції, що виражаються в усвідомлюваній самооцінці, неусвідомлюваному прийнятті себе, типі Я-концепції, рівні домагань і певних розбіжностях між реальним Я і ідеальним Я. Існують значні індивідуальні розбіжності в особливостях сформованості Я-концепції першокурсників.

4. Існує певний взаємозв’язок між рівнем успішності психологічної адаптації студентів до нових видів навчання у вищому закладі освіти й особливостями сформованості у них позитивної Я-концепції. Підвищена напруга психофізіологічних механізмів адаптації спостерігається у студентів з дуже низькою усвідомлюваною самооцінкою, з низьким рівнем неусвідомлюваного прийняття себе, із суперечливим і несуперечливим негативним типами Я-концепції, з низьким рівнем домагань. Найнижчу особистісну адаптацію демонструють студенти з низькою й особливо – з дуже низькою усвідомлюваною самооцінкою. При дуже низькому неусвідомлюваному прийнятті себе особистісна адаптованість досліджуваних знижена, насамперед, у плані поведінкової регуляції. Студенти з несуперечливим негативним типом Я-концепції найменш особистісно адаптовані порівняно з досліджуваними, які мають інші типи Я-концепції (несуперечливої позитивної чи суперечливої). Резерви особистісної адаптації студентів з низьким рівнем домагань знижені. Студенти з високою відповідністю реального Я ідеальному Я демонструють більшу особистісну адаптованість. Найнижчий показник соціально-психологічної адаптації продемонстрували студенти з дуже низьким рівнем усвідомлюваної самооцінки, а найвищий – досліджувані з помірковано високою усвідомлюваною самооцінкою, з дуже високим рівнем неусвідомлюваного прийняття себе. Власники несуперечливої негативної Я-концепції мають найнижчі показники соціально-психологічної адаптації. Установлено факт вищої соціально-психологічної адаптованості досліджуваних з високим рівнем відповідності реального Я ідеальному Я. До моменту вступу до вищих навчальних закладів у більшості першокурсників має місце середній і низький рівень сформованості Я-концепції.

5. Для успішної психологічної адаптації першокурсників до навчальної діяльності у ВНЗ необхідний високий рівень сформованості в них позитивної Я-концепції. Цілеспрямована робота за спеціально розробленою програмою, спрямованою на формування позитивної Я-концепції, на приведення у відповідність реального Я ідеальному Я у студентів сприяє оптимізації психологічної адаптації до навчальної діяльності. Система вправ, виконаних учасниками формуючого експерименту в рамках соціально-психологічного тренінгу, виявилася досить ефективною для зміни ряду якостей самосвідомості й особливостей Я-концепції (підвищення усвідомлюваної самооцінки, посилення неусвідомлюваного прийняття себе, зближення усвідомлюваного і неусвідомлюваного рівнів Я-концепції, підвищення рівня домагань, зближення образів реального Я і ідеального Я).

6. Оптимізація психологічної адаптації першокурсників до навчання у ВНЗ значною мірою залежить від рівня розвитку їхньої самосвідомості. Проведення у вищому навчальному закладі спеціальної роботи з першокурсниками в плані формування у них позитивної Я-концепції є актуальною необхідністю, важливим фактором, що забезпечує їм ефективніший перебіг процесу психологічної адаптації до навчальної діяльності та краще засвоєння учбової програми.

Перспективою подальшого дослідження є розробка нових діагностичних методик для визначення рівнів психологічної адаптації студентів до навчальної діяльності, а також рівнів сформованості їхньої самосвідомості. Важливою є і робота з удосконалення методик оптимізації процесу психологічної адаптації до інших видів діяльності та формування позитивної Я-концепції першокурсників.

Публікації автора:

1. Беда В.А. Адаптація студентів до навчального процесу як психологічна проблема // Вісник Харківського державного педагогічного університету

ім. Г.С. Сковороди (Психологія). – 1999. - № 2. – С. 122-125.

2. Беда В.А. Аналіз проблеми людського «Я» в психології // Вісник Харківського університету № 432. Серія: Психологія, 1999. – С. 29-34. (Рос. мовою) .

3. Беда В.А. Особистісні фактори, які визначають процес психологічної адаптації першокурсників до нових умов учбової діяльності // Вісник Харківського державного педагогічного університету ім. Г.С. Сковороди (Психологія). – 1999. - № 3. – С. 137-141.

4. Беда В.А. Дослідження міста й ролі самосвідомості в структурі особистості // Вісник Харківського державного педагогічного університету ім. Г.С. Сковороди. – 2001. - № 5. – С. 16-20.

5. Волошенко Л.І., Беда В.А. Проблема психологічної адаптації людини в сучасній психології // Вісник Харківського державного педагогічного університету ім. Г.С. Сковороди (Психологія). – 2001. - № 6. – С. 122-127.

6. Демченко В.А. Вплив позитивної Я-концепції на процес оптимізації психологічної адаптації першокурсників до учбової діяльності // Вісник Харківського національного педагогічного університету ім. Г.С. Сковороди (Психологія). – 2004. - № 12. – С. 14-20.

7. Демченко В.А. Самосвідомість як один з факторів психологічної адаптації першокурсників до учбової діяльності // ІХ Міжнародний молодіжний форум «Радіоелектроніка та молодь у ХХІ столітті»: Тези – Харків: ХНУРЕ, 2005. – С. 591