Анотація до роботи:
У Цзінінь. Семантична модель трагедії як основа жанрової поетики опери. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 – музичне мистецтво. Одеська державна музична академія імені А. В. Нежданової, Одеса, 2008. У дисертації пропонується розгляд феномена трагічного у річищі жанрової поетики опери. Визначаються історичні основи та структурно-композиційні особливості семантичної моделі трагедії. Виявляється двоїстість даної моделі як успадкована від давньогрецького театру і зумовлена двома можливими шляхами відтворення трагічної антиномії у художній формі. У зв’язку з оперною поетикою висвітлюється сюжетно-тематичний та образний зміст античної трагедії, антична ідея року. З’ясовуються естетичне призначення катарсису та засоби відтворення естетичного очищення у музичному тексті трагедійної опери. Визначаються головні різновиди жанрової поетики опери, зверненої до трагедійної теми. Виокремлюється «антична тема» як необхідний чинник історичної еволюції жанрової форми опери, визначаються особливості її інтерпретації, зокрема, в творчості І. Стравінського – як рух від композиційних принципів до стильового узагальнення. Спеціальна увага приділяється трагедійній спрямованості оперної творчості Дж. Пуччіні, зокрема, його опері «Богема». Особливості семантичної моделі трагедійної опери Пуччіні з’ясовуються у русі від стильових настанов до композиційних прийомів. Виявляється лірико-трагедійна зумовленість провідних музичних символів в опері Пуччіні «Богема». |