Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Германські мови


Радзієвська Світлана Олександрівна. Семантичний простір концепту ДІМ в американській поезії ХХ століття. : Дис... канд. наук: 10.02.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Радзієвська С.О. Семантичний простір концепту ДІМ в американській поезії ХХ століття. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук зі спеціальності 10.02.04 – германські мови. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка. – Київ, 2008.

Дисертацію виконано в межах когнітивного і лінгвокультурологічного підходів у сучасній лінгвістиці і присвячено дослідженню семантичного простору концепту ДІМ. Синтез концептології та когнітивної поетики дозволив за допомогою поняття семантичного простору змоделювати зміст концепту ДІМ, об’єктивованого у вигляді словесних поетичних образів дому, в американській поезії ХХ століття. Семантичний простір концепту ДІМ представлено як утворений вісьмома осями, кожна з яких описується за допомогою пари протилежних полюсів: “матеріальне – духовне”, “реальне – ідеальне”, “конкретне – узагальнене”, “свої – чужі”, “всередині – ззовні”, “природне – створене людиною”, “минуле – теперішнє”, “культурно-універсальне – національно-специфічне”. З’ясовано сукупність мовних засобів, які використовуються для вербалізації складників семантичного простору концепту ДІМ у сучасній англійській мові та американській поезії ХХ століття. Розкрито лінгвокогнітивні механізми, що слугують для формування предметних та метафоричних образів дому, а також образів-символів дому.

Проведене дослідження показало, що різнотипні та різноструктурні знання й уявлення американців про дім можуть бути змодельовані у вигляді семантичного простору концепту ДІМ. Втілюючись в американській поезії ХХ століття, концепт ДІМ постає як словесний поетичний образ – комплексне ментально-лінгвальне утворення, що характеризується органічною єдністю типових та індивідуальних знань і уявлень поетів про дім.

Внаслідок аналізу мовного матеріалу, отриманого шляхом суцільної вибірки зі словників і текстів американської поезії, модель змісту концепту ДІМ та відповідного поетичного образу у межах цієї праці було представлено як восьмивимірний семантичний простір, кожен з вимірів якого задається двома полюсами, розташованими по одній з осей: “матеріальне – духовне”, “реальне – ідеальне”, “конкретне – узагальнене”, “свої – чужі”, “всередині – ззовні”, “природне – створене людиною”, “минуле – теперішнє”, “культурно-універсальне – національно-специфічне”.

У роботі показано, що кожна з осей знаходить детальну вербалізацію в американській поезії ХХ століття. Словесні поетичні образи дому формуються за допомогою трьох основних лінгвокогнітивних процесів: 1) створення предметних образів дому; 2) метафоричної проекції, завдяки якій концепт ДІМ та складники його семантичного простору осмислюються крізь призму інших концептів, а також інші концепти осмислюються за допомогою концепту ДІМ; 3) концептуальної інтеграції, результатом якої є формування символів.

Вербальне втілення предметних образів дому здійснюється за допомогою актуалізації відповідних фреймів та цінностей, пов’язаних у свідомості американців з домом, та іконічної репрезентації описуваної в тексті ситуації. У віршованих текстах актуалізуються знання і уявлення як про дім, котрий існує в предметній буттєвості людини, так і про дім, відображений у певних продуктах культурної семіотичної діяльності людини (картинах, спектаклях, піснях тощо).

В американській поезії ХХ століття дім метафорично осмислюється за допомогою уявлень про живу істоту, людину, природні феномени, культурні артефакти та абстрактні поняття. Подібно до живої істоти, дім метафорично наділяється фізичними, духовними та соціальними якостями. Метафоризація дому як певного природного явища є виявом усвідомлення зв’язку дому та природи. Концепт ДІМ слугує в ролі царини джерела для метафоризації різноманітних феноменів, серед яких ті, що не піддаються безпосередньому спостереженню.

Результатом філософського осмислення феномену дому в творах американських поетів є формування словесних поетичних образів-символів дому, семантична ємність яких уможливлюється завдяки одночасній актуалізації складників концепту ДІМ, розташованих щонайменше за трьома осями його семантичного простору. Для людини дім стає символом трансцендентної реальності: символом усього світу у його єдності; символом місця, у якому людина пізнає світ, істину буття; символом незмарнованого життя.

Словесні поетичні образи дому функціонують як конституенти складного цілого семантичного простору тексту. Незважаючи на семантичну складність і непрозорість для інтерпретації багатьох проаналізованих віршів як цілісних текстів, образ дому в них цілком інтерпретабельний, доступний для розуміння.

Семантика словесних поетичних образів дому є порівнюваною та узгоджуваною, що є підставою розглядати текстові фрагменти, у яких вербалізовано образ дому, як своєрідний інтертекст.

Результати аналізу свідчать, що ДІМ в поетичній картині світу американців ХХ століття відіграє важливу роль і має високий ціннісний статус як у житті окремої людини, так і в житті суспільства, що підтверджується глибоким ступенем рефлексивного (свідомого) і нерефлексивного (несвідомого, підсвідомого) осмислення феномена дому як специфічної реалії людського буття.

Перспективним у подальших дослідженнях з цієї проблематики є вивчення концепту ДІМ в прозових текстах американських письменників ХХ століття. Також доречними були б зіставлення образів дому в американській поезії різних століть та порівняльний аналіз образів дому, втілених у поетичних творах, написаних різними мовами.

Публікації автора:

  1. Радзієвська С.О. Семантичний простір концепту ДІМ та його словесне втілення у текстах американської поезії // Наука і сучасність: Зб. наук. пр. Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. – К.: Логос, 2003. – Том 42. – С. 195–207.

  2. Радзієвська С.О. Концепт ДІМ в американській та українській поезії: культурологічний та лінгвістичний аспекти // Мовні і концептуальні картини світу: Зб. наук. пр. – К.: Видавничий Дім Дмитра Бураго, 2004. – Вип. 13. – С. 123–127.

  3. Радзієвська С.О. Іконічність у формуванні словесних поетичних образів, об’єднаних концептом ДІМ, в американській поезії XX-XXI ст. // Літературознавчі студії: Зб. наук. пр. – К.: Видавничий Дім Дмитра Бураго, 2005. – Вип. 12. – С. 399–403.

  4. Радзієвська С.О. Образний простір концепту ДІМ в американській поезії XX – XXI століть // Проблеми семантики слова, речення та тексту: Зб. наук. пр. – К.: Видавничий центр КНЛУ, 2005. – Вип. 15. – С. 147–158.

  5. Радзієвська С.О. Типологія словесних поетичних образів, об’єднаних концептом ДІМ, в американській поезії XX – XXI ст. // Проблеми семантики, прагматики та когнітивної лінгвістики: Зб. наук. пр. Київського національного університету ім. Тараса Шевченка. – К.: Логос, 2006. – Вип. 9. – С. 226–233.

  6. Радзієвська С.О. Прототипова модель концепту ДІМ в американській поезії XX – XXI століть // Проблеми семантики, прагматики та когнітивної лінгвістики: Зб. наук. пр. Київського національного університету ім. Тараса Шевченка. – К.: Логос, 2006. – Вип. 10. – С. 278–286.

  7. Радзієвська С.О. Словесні поетичні образи, об’єднані концептом ДІМ, в американській поезії XX-XXI століття // Мовознавчі студії: Зб. наук. пр. – К.: ВПЦ “Київський університет”, 2006. – Частина I. – С. 29–32.

  8. Radziyevska S. The Scope of Conceptual Metaphors Underlying the Concept of HOME in American Poetic Texts // Filologija. Teksto lingvistika ir poetika / Ed. by A.Gudaviius. – iauli: iauli universiteto leidykla, 2006. – № 11. – P. 81–86.