Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Архітектура / Теорія архітектури, реставрація пам’яток архітектури


Косаревська Раддаміла Олександрівна. Семіотика архітектурно-пейзажних формоутворень доби класицизму в Україні на прикладі білоцерківського парку "Олександрія" : дис... канд. архітектури: 18.00.01 / Київський національний ун-т будівництва і архітектури. — К., 2007. — 214арк. — Бібліогр.: арк. 156-176.



Анотація до роботи:

Косаревська Р.О. Семіотика архітектурно-пейзажних формоутворень доби класицизму в Україні на прикладі білоцерківського парку "Олександрія".— Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата архітектури за спеціальністю 18.00.01 — Теорія архітектури, реставрація пам‘яток архітектури.— Київський національний університет будівництва і архітектури, Київ, 2007.

Дисертація присвячена особливостям розвитку ландшафтної архітектури доби класицизму в Україні. У роботі висвітлено сучасний стан вивченості садово-паркового мистецтва; окреслено традиційні напрямки дослідження історичних об‘єктів садово-паркового мистецтва; стверджено, що специфічною ознакою паркобудування цього періоду стало присвоєння архітектурно-пейзажним формам символічної означеності, асоціативні проекції яких передавали зміст художнього образу парку. Загальна тематика символіки парків відображала тогочасні модні тенденції та духовні пориви і філософсько-естетичні уподобання їх володарів. З відходом від традиційних засад садово-паркового мистецтва, які базувались на зрозумілому для всіх членів культурної спільноти каноні (ціннісному культурологічному орієнтирі, міфопоетичному стереотипі), зникло адекватне розуміння глядачем "мови" парків. З метою розв‘язання цієї проблеми запропоновано застосувати метод семіотичних досліджень. Для цього архітектурно-пейзажні форми розглянуто як знаки, а сам парк (як сукупність цих форм) — семіотичним текстом. Комунікативною моделлю “Парк-Адресат” пояснено етапи проведення екзегетики образів, що приписані архітектурно-пейзажним формам через їх назву. На прикладі пам‘ятки садово-паркового мистецтва кінця XVIII — початку ХІХ ст. парку "Олександрія" (м. Біла Церква Київської області) відтворено його ідейно-художній задум, за яким період Римської імперії розглядався мостом між античною і християнською ерами.

1. Аналіз теоретичних і практичних праць надав можливість окреслити традиційні напрямки дослідження історичних об‘єктів садово-паркового мистецтва (архітектурно-планувальний, художньо-естетичний, історико-іконографічний, культурологічний, реставраційний). По суті, ці підходи стали описовими (чи історії паркобудування, чи ландшафтоупорядкування), а тому позбавленими можливості (без наявності конкретних документальних свідчень) виявляти зміст образів архітектурно-пейзажних форм.

2. З метою розв‘язання цієї проблеми було з'ясовано основний понятійно-категоріальний апарат і базові принципи загальної та архітектурної семіотики. Виявилося, що образ є основою протікання комунікативних процесів в об‘ємно-просторовій формі, його складові виконують різні функції змістопородження. За межами вербалізації образу архітектурна форма залишається тільки формою будівельною і належить до сфери побутової реальності.

3. Адекватне трактування історичної архітектури зумовлене традиційною культурою або ціннісним каноном, які дозволяють звернутися до глибин буття, культури, особистості. Символічна система, що описує цю глибину, може бути простим міфом або складними міфолого-філософськими конструкціями.

4. До складових образної структури архітектурного об‘єкта відносяться: образ орієнтації — психологічно обмежує простір місцезнаходження архітектурного об‘єкта; образ впізнання — обмежує сферу значень, що приписуються архітектурному об‘єкту (простору) через його назву; образ інтерпретації — реалізує змістопороджуючу функцію архітектурної форми (простору); образ інтуїції — формує ставлення до архітектурного об‘єкта (простору) через його переживання.

5. Оскільки зазначені положення дозволили ствердити, що семіотичні методи також можуть застосовуватись і до садово-паркового мистецтва, розглянули архітектурно-пейзажні форми парку як знаки, а сам парк (як сукупність цих форм) — семіотичним текстом. Продемонстрували процес виявлення змістовної сутності архітектурно-пейзажних форм парку. Для виявлення контексту змістів архітектурно-пейзажних форм парку додали до схеми "Парк-Адресат" етапи екзегетичного дослідження.

6. На прикладі парку "Олександрія" перевірили роботу запропонованої схеми "Парк-Адресат". Результатом стало: вивчення історико-культурологічного фону періоду виникнення і "життя" парку; з‘ясування загальних відомостей про парк і його володарів; визначення меж садів парку та їх об'єктів; виявлення символічних значень об‘єктів садів і їх семантичних зв‘язків; проведення контекстуального аналізу змісту художнього образу парку; надання остаточного варіанту екзегетики художнього образу парку.

7. Сюжет парку був присвячений Римській імперії періоду утвердження світопорядку Октавіана Августа Цезаря (Pax Augusta) та раннього християнства. Римська імперія — лебедина пісня Античності — за сюжетом парку розглядалась мостом між античною і християнською ерами.

8. Провели контроль вірності інтерпретації семіотичного тексту парку через фактор часу — додатковим дослідженням історико-культурного фону. Визначено,
1) що назва парку на рівні аналогій була присвячена Олександру І; 2) що існує певна схожість олександрівського і августівського історичних періодів.

9. Провели порівняння запропонованого методу інтерпретації архітектурно-пейзажних форм з існуючими на прикладі уманського парку "Софіївка", алупкінського "Воронцовський" та надали рекомендації стосовно проведення в них реставраційно-відновлювальних робіт; набуті під час проведення дослідження відомості щодо парків доби класицизму на території України були систематизовані і зведені у табличну форму.

Публікації автора:

  1. Косаревська Р.О. Своєрідність символіки ландшафтних утворень України періоду класицизму ІІ пол. XVIII – І пол. ХІХ ст. // Мова символів – мова вічності. Матеріали міжнародної наукової конференції. 14.ХІІ – 15.ХІІ.—Частина 2.— К., 2001.— С.17-18.

  2. Косаревська Р.О. Едем як зв‘язок поколінь // Культура і життя.— №27.— 7 серпня 2002р.—С.3.

  3. Косаревська Р.О. Естетика класицизму в європейському садово-парковому мистецтві // Перспективні напрямки проектування житлових та громадських будівель. Спеціальний випуск: Архітектура та будівництво України в нових соціально-економічних умовах. Зб. наук. праць.— К.: КиївЗНДІЕП, 2004.— С.216-222.

  4. Косаревська Р.О. Сакральність міського простору в семантичному контексті історичних ландшафтних утворень // Перспективні напрямки проектування житлових та громадських будівель. Спеціальний випуск: Сучасне храмобудування. Зб. наук. праць.— К.: КиївЗНДІЕП, 2005.— С.94-98.

  5. Косаревська Р.О. Семіотика китайської садово-паркової архітектури в європейських парках пейзажного типу // Сучасні проблеми архітектури та містобудування: Наук.-техн. збірник.— К.: КНУБА, 2005.— Вип.14.— С.42-44.

  6. Косаревська Р.О. Парк “Олександрія” в м.Біла Церква Київської області. Історико-семіотичне дослідження // Региональные проблемы архитектуры и градостроительства. Выпуск 7-8: Состояния и перспективы развития. Сборник научных трудов.— Одесса: Астропринт, 2005.— С.58-68.

  7. Косаревська Р.О. Архітектурно-семіотичні дослідження історичних ландшафтних утворень та їх методи // Региональные проблемы архитектуры и градостроительства. Выпуск 7-8: Состояния и перспективы развития. Сборник научных трудов.— Одесса: Астропринт, 2005.— С.561-563.

  8. Косаревська Р.О. Дослідження комунікативної моделі «Парк-Адресат» // Сучасні проблеми архітектури та містобудування: Наук.-техн. збірник.— К.: КНУБА, 2006.— Вип.16.— С.56-60.