Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка транспорту і зв’язку


926. Чередниченко Олександр Юрійович. Шляхи підвищення конкурентоспроможності залізничного транспорту: дис... канд. екон. наук: 08.07.04 / Українська держ. академія залізничного транспорту. - Х., 2004.



Анотація до роботи:

Чередниченко О.Ю. Шляхи підвищення конкурентоспроможності залізничного транспорту – рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.07.04 – економіка транспорту і зв’язку. Українська державна академія залізничного транспорту, Харків, 2004.

Дисертація присвячена дослідженню методичних і практичних аспектів підвищення конкурентоспроможності залізничного транспорту на ринку перевезень.

Досліджено вплив економічного стану України на національну транспорту галузь, розглянуто хід виконання програми реструктуризації на залізничному транспорті України, узагальнено досвід розвитку залізничного транспорту в економічно розвинутих країнах світу. Визначено, що необхідною умовою забезпечення високої конкурентоспроможності залізничного транспорту є фінансове розмежування вантажних і пасажирських перевезень шляхом одночасного зниження тарифів на вантажні перевезення і підвищення тарифів на пасажирські перевезення. Досліджено, що зміна тарифної політики не створює умов для виникнення негативних наслідків для всіх учасників процесу перевезень. Розглянуто можливі варіанти зміни тарифної політики, визначено оптимальний варіант переходу на нові тарифи.

Обґрунтовано доцільність перетворення Укрзалізниці на державну холдінгову компанію, відокремлення залізничної інфраструктури від процесу перевезень, створення операторів перевезень різних форм власності.

Розроблено метод визначення верхньої межі тарифів на залізничні перевезення, запропоновано показник конкурентоспроможності залізничного транспорту.

У дисертації запропоновано і обґрунтовано шляхи підвищення конкурентоспроможності залізничного транспорту на ринку перевезень та методи визначення її ступеню. В роботі отримано наступні наукові і практичні результати:

проведено аналіз реалізації Програми реструктуризації на залізничному транспорті Україні який показав, що до теперішнього часу не створені умови для фінансового розподілу вантажних і пасажирських перевезень, відділення інфраструктури залізниць від експлуатаційної діяльності, забезпечення вільного доступу до інфраструктури іншим перевізником;

узагальнено досвід реструктуризації залізничного транспорту в економічно розвинутих країнах. Встановлено, що процеси реструктуризації є типовими для всіх країн з ринковою економікою. В ході реструктуризації вирішуються задачі відокремлення інфраструктури залізниць від комерційної роботи, сприяння розвитку недержавних компаній-перевізників, створення умов для розвитку внутрішнього конкурентного середовища, продажу ниток графіка на конкурсній основі. Найбільш поширеною формою об’єднання залізничних компаній є холдинг, де держава володіє контрольним пакетом акцій;

встановлено, що приоритетним напрямом подальшої реструктуризації на залізничному транспорті України є фінансове відділення вантажних від пасажирських перевезень і забезпечення їх прибутковості. Це може бути здійснено на основі підвищення пасажирських тарифів і одночасного зниження тарифів на вантажні перевезення. Моделювання цих процесів показало, що вони не створюють умов для виникнення негативних наслідків для усіх учасників перевезень і не викличуть зниження життєвого рівня населення;

розглянуто всі можливі варіанти зміни тарифної політики, побудовано їхні економіко-математичні моделі, обґрунтовано критерій вибору варіанта переходу на нові тарифи (яким є величина економічного ефекту, що отримують всі учасники перевезень в період зміни тарифної політики), розроблено метод визначення оптимального варіанта зміни тарифної політики та спеціальні програмні засоби, визначено оптимальний варіант переходу на нові тарифи, застосування якого не погіршує економічного стану жодного с учасників процесу перевезень;

обґрунтовано пропозиції щодо відділення інфраструктури залізниць від комерційної роботи, створення компаній, що володіють різними транспортними засобами (інтегральні компанії) і здійснюють перевезення на основі купівлі нитки графіка, запропоновано методичні підходи до визначення вартості нитки графіка для вантажних і пасажирських перевезень;

розроблені теоретичні положення щодо поглиблення внутрішньогалузевих комерційних відносин між структурними підрозділами залізничного транспорту шляхом створення акціонерної холдингової компанії, де контрольний пакет акцій буде належати державі.

обґрунтовано, що для підвищення конкурентоспроможності залізничного транспорту доцільно введення гнучких тарифів. Запропоновано метод визначення верхньої межі тарифів на перевезення вантажів в умовах конкурентного середовища. Зроблено розрахунки верхньої межі тарифів на перевезення окремих видів вантажів різної маси, вартості на різні відстані, для чого розроблено спеціальні програмні засоби;

запропоновано методичний підхід до оцінки рівня конкурентоспроможності залізничного транспорту, розроблено метод його визначення при здійсненні вантажних перевезень, в основі якого лежить співвідношення ширини “тарифних коридорів” залізничного і конкуруючого (автомобільного) транспорту;

встановлено загальні закономірності змінювання конкурентоспроможності залізничного транспорту на ринку перевезень вантажів і фактори, що впливають на її рівень (маса, вартість та відстань перевезень вантажу).

Публікації автора:

Статті у фахових виданнях:

  1. Чередниченко А.Ю. Обеспечение безубыточности пассажирских перевозок – важнейшее условие реструктуризации железнодорожного транспорта //Вісник Харківського національного університету ім.В.Н.Каразіна. Економічна серія.-2001.-№502.-С.261-267.

  2. Балака Е.И., Чередниченко А.Ю. Концепция формирования тарифной политики как фактор конкурентобезопасности железнодорожного транспорта //Вісник Харківського національного університету ім.В.Н.Каразіна. Економічна серія.-2001.-№512.-С.57-59. Дисертанту належить викладення ролі тарифів как фактору конкурентоспроможності транспорту і методу визначення верхньої межі тарифів на вантажні перевезення.

  3. Чередниченко О.Ю. Удосконалення системи показників роботи залізничного транспорту в умовах й ого комерціалізації //Вісник Харківського національного університету ім.В.Н.Каразіна. Економічна серія.-2002.-№565.-С.104-106.

  4. Чередниченко О.Ю. Проблеми реструктуризації залізниць України //Коммунальное хозяйство городов. Научно-технический сборник. Серия: экономические науки. Выпуск 40.-Киев, 2002.-С.238-243.

  5. Чередниченко А.Ю. Оптимизация вариантов реформирования тарифной политики на железнодорожном транспорте в условиях конкуренции на рынке перевозок //Весник Национального технического университета "ХПИ". 2002. - №11 - 2. - С.42-45.


Інші праці:

  1. Балака Е.И., Главчев М.И., Чередниченко А.Ю. Автоматизированная система выбора оптимального варианта обеспечения безубыточности пассажирских перевозок //Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті.-2002,

№3.- С.80-83. Дисертанту належить розробка алгоритму формування інформаційної бази, визначення економічного змісту її елементів, виконання розрахунків з використанням ПЕОМ.

Матеріли науково-практичних конференцій

  1. Балака Є.І., Чередниченко О.Ю. Узагальнюючий критерій конкурентостійкості транспортних систем //Проблеми економіки транспорту. Матеріали ІІ Міжнародної наукової конференції. – Дніпропетровськ, 2002.-С.105.

  2. Чередниченко О.Ю. Особливості реструктуризації залізниць України в умовах створення міжнародних транспортних коридорів //Матеріали 63-й Міжнародній науково-технічній конференції кафедр Академії та спеціалістів залізничного транспорту і підприємств. Інформаційно-керуючи системи на залізничному транспорті.-2001.-№5, С.120.