927. Чередніченко Юрій Васильович. Шляхи реформування податкової системи України в трансформаційний період: дис... канд. екон. наук: 08.04.01 / Українська академія банківської справи. - Суми, 2004.
Анотація до роботи:
Чередніченко Ю. В. Шляхи реформування податкової системи України в трансформаційний період. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.04.01 – фінанси, грошовий обіг і кредит – Національна академія управління, Київ, 2004.
Робота присвячена дослідженню теоретико-методологічних та практичних аспектів функціонування та перспектив розвитку податкової системи України в трансформаційний період.
Досліджено еволюцію теорій оподаткування економіки, узагальнено теоретичні основи формування податкової політики та впливу податків на макро- і мікропроцеси в економіці.
Проаналізовано стан та тенденції розвитку національної податкової системи і дана оцінка ефективності податкової політики, що проводилась в Україні за роки незалежності. Сформульовано ключові загальноприйняті принципи проведення податкових реформ у зарубіжних країнах і визначено, які з них доцільно запровадити при реформуванні податкової системи в Україні.
Виявлено недоліки сучасного стану податкової реформи в Україні в обґрунтовано напрями подальшого розвитку реформи.
Розроблено практичні рекомендації щодо основних напрямів реформування податкової системи України з урахуванням світового досвіду.
У дисертації науково обґрунтовано теоретичні та практичні засади реформування податкової системи України в трансформаційний період. Найважливіші висновки та пропозиції зводяться до наступного:
Податкова система є одним з основних елементів державної економічної політики. В макроекономічному сенсі податки є частиною виробленого в суспільстві продукту, яка перерозподіляється на забезпечення виконання державою належних їй функцій через бюджетний механізм.
Вихідною методологічною базою при дослідженні податкової системи має бути залежність між виробництвом і оподаткуванням. Податкове навантаження на економіку повинно аналізуватись як із відтворювальних позицій, так і з позицій оцінки стимулюючого (антистимулюючого) впливу оподаткування на виробництво.
Однією з особливостей податкової системи України є висока частка непрямих податків (ПДВ, акцизів, мита) і державних цільових фондів (пенсійного, зайнятості тощо), які справляють такий же вплив, як і непрямі податки. Податок на додану вартість через високу ставку і недоліки в обчисленні та стягненні негативно впливає на стан обігових коштів підприємств, збільшує ціну кінцевої продукції для споживачів. У конкурентному середовищі можливість перекладання непрямих податків звужується і тоді значна частина тягаря непрямого оподаткування падає на товаровиробника. Слабо розвинуті або зовсім відсутні ресурсні платежі, що пов’язано з нерозвинутістю ринкової оцінки факторів виробництва: землі, корисних копалин, майна, робочої сили, а також податки на власність. Платежі за забруднення навколишнього середовища не відповідають рентному доходу, який можна було б забезпечити, виходячи з потенціалу екосистеми.
Для податкової системи України характерне широке розповсюдження різноманітних пільг. У загальній сумі пільг переважну частку становлять пільги соціального спрямування. Надання пільг – безсистемне (передбачаються не лише податковими, а й іншими неподатковими законами), відсутні чіткі критерії надання пільг і методи контролю за цільовим використанням коштів, зекономлених в результаті надання пільг. При стимулюванні за допомогою податкових пільг самофінансування не дотримується принцип послідовності структурних перетворень в окремих галузях економіки, виходячи з їх ролі у відтворювальному процесі і впливу на ефективність виробництва, а також із закономірностей науково-технічного прогресу. Тому необхідне державне втручання в регулювання цього процесу.
Основною вадою чинної практики надання пільг є відсутність експертних оцінок про масштаби перерозподілу фінансових ресурсів, а також про економічні й соціальні наслідки вказаного перерозподілу. Хибою чинної практики надання пільг є і те, що більшість пільг надається у формі повного і безстрокового звільнення від оподаткування, а це зменшує стимулюючу функцію пільг.
Податкова система характеризується нестабільністю, що пов’язане не стільки з особливостями трансформаційного періоду, для якого характерна гнучкість податкових законів, пристосування до об’єктивних змін у продуктивних силах і виробничих відносинах, зовнішньоекономічних відносинах, ситуації на товарних і фондових ринках тощо, скільки з невідпрацьованістю податкових законів, поспішністю їх прийняття.
Не сприяють прояву регулюючої (стимулюючої) функції податкової системи обмеженість (відсутність) диференціації ставок базових податків; нерівномірний розподіл стимулюючих податкових пільг (більшість пільг призначена для стагнуючих галузей і відсутні (за деяким винятком) пільги для прогресивних галузей, які забезпечують якісне економічне зростання (на інноваційній основі); відсутність у податковому законодавстві пільг, які стимулюють процес створення нових організаційних структур, з метою структурної перебудови економіки.
Основною колізією національної податкової системи, що обумовлює необхідність її реформування, є поєднання важкого податкового тягаря на законослухняних платників податків з масовим ухиленням від сплати податків і з неправомірними пільгами.
При реформуванні податкової системи необхідно дотримуватись балансу інтересів держави, господарюючих суб’єктів і громадян. Тільки в цьому разі податкова реформа сприятиме зростанню ділової активності, скороченню тіньової економіки, розвитку податкової культури населення.
Напрямки реформування податкової системи України мають бути узгодженими із завданням побудови в країні соціально орієнтованої ринкової економіки. Цій моделі відповідає достатньо високий рівень перерозподілу ВВП через бюджет.
При оптимізації податкового навантаження на економіку необхідно зберегти і посилити гнучкість, адаптивність податкової системи, її перерозподільчі і стимулюючі функції. За допомогою пільг необхідно стимулювати випереджаюче зростання високотехнологічних виробництв, підтримувати розвиток принципово нових енерго- і ресурсозберігаючих технологій, створення нових поколінь техніки.
В процесі подолання найбільш гострих проблем трансформаційного періоду повинні знижуватись навантаження на непрямі податки, змінюватись їхня структура в напрямі зменшення частки ПДВ і зростання частки акцизних зборів.
Перспективним засобом податкового регулювання може виступити податковий кредит, який дозволяє оперативно коригувати інвестиційні процеси. Необхідно розробити механізм правового забезпечення умов договору щодо надання цього кредиту.
Запропоновано провести ревізію чинної системи податкових пільг, які містяться в інших законах (насамперед щодо СЕЗ і ТПР) на предмет визначення їхньої ефективності з точки зору досягнення цілей економічної та соціальної політики, поставлених при їхньому запровадженні, і надалі проводити постійний моніторинг ефективності пільг.
Публікації автора:
1. Чередніченко Ю. В. Про теоретичні основи оподаткування // Фактори економічного зростання. Зб. наук. праць. – К.: Інститут економіки НАН України, 2001. – С. 48–54. – 0,3 д.а.
2. Чередниченко Ю. В. Налогообложение: исторический аспект // Актуальні проблеми економіки. – 2001. - №3–4. – С. 34–39. – 0,2 д.а.
3. Чередніченко Ю. В. Актуальні проблеми податкової політики // Фінансово-кредитні важелі державного регулювання економіки. Зб. наук. праць. – К.: Інститут економіки НАН України, 2002. – С. 92–95. – 0,2 д.а.
4. Чередніченко Ю. В. Дієвість податкової системи в економічних перетвореннях // Напрями стабілізації економічного розвитку України. Зб. наук. праць. – К.: Інститут економіки НАН України, 2002. – С. 102–108. – 0,3 д.а.
5. Чередніченко Ю. В. Економічна сутність, принципи і напрями податкової політики в трансформаційний період // Ресурсний потенціал АПК: концептуальні засади і механізми збалансованого відтворення та ефективного використання. Зб. наук. праць. – К.: Інститут економіки НАН України, 2002. – С. 151–154. – 0,2 д.а.
6. Чередніченко Ю. В. Стан економіко-математичного моделювання податкової політики // Соціально-економічні пріоритети сталого розвитку. Зб. наук. праць. – К.: Інститут економіки НАН України, 2003. – С. 67–75. – 0,3 д.а.
7. Засади формування бюджетної політики держави: Наукова монографія / М. М. Єрмошенко, С. А. Єрохін, І. О. Плужников, Л. М. Бабич, А. М. Соколовська, Ю. В. Чередніченко / За наук. ред. д.е.н., проф. М. М. Єрмошенка. – К.: Національна академія управління, 2003. – 290 с. – 1,1 д.а.